transformatie seksuele energie naar creatieve energie

• bewustzijn

Hey jeroen, ik ken het probleem. Soms is het vervelend als je afhankelijk bent van je seksualiteit. Als ik zelf behoefte aan seks heb en mijn vriendin niet. Dan kan ik zelf wel eens boos worden, afgewezen voelen. meestal spreek ik dit dan uit tegen mijn vriendin “ik heb geen zin om mijzelf nu boos te voelen, toch ervaar ik deze woede”. naar mijn inziens wil ik graag seksuel verbonden voelen met jou en heb jij hier geen behoefte aan en hierdoor voel ik mij afgewezen. dus nu voel ik woede terwijl ik graag mijn seksuele energie ergens mee verbindt. en op dat moment weet ik dat ik eerlijk ben naar mijzelf, ik zoek verbinding in mijn seksualiteit. en die verbinding hoeft niet perse plaats te vinden in de seks. het gaat erom hoe zorg jij er zelf voor dat jij verbinding maakt met de seksuele energie in jou en hoe zorg je zelf voor een ontlading. klaarkomen is inderdaad het makkelijkst, alleen met kunst of wat dan ook, dansen of zingen of waar je ook zin in hebt, kan je proberen voor te stellen dat je daar je seksuele energie mee verbindt, dan groei vanzelf sterker in je creativiteit. In ieder geval is eerlijk zijn naar jezelf de eerste stap. veroordeel niet dat je veel seksuele behoeftes hebt, dit is naar mijn inziens alleen maar gezond. bewust worden werkt het beste.

• jeroen

De ervaring die ik nu heb met selsualiteit is dat de behoefte sterk aanwezig is (lijkt te zijn) wanneer je deze activeert door ofwel gedahten over seks ofwel naar prikkelende beelden kijkt die seksueel gerelateert zijn. De beelden, zowel de uiterlijke als de innerlijke, die de lust oproepen en de begeerte zie en ervaar ik als een vorm van lijden. Het is niet zo dat het lijden inhoudt fat er niet in de behoefte wordt voldaan, nee, het is omdat het lichaam vervult is met een brandend verlangen waardoor je intenties naar jezelf en naar anderen ook veranderen. Je bent niet meer oprecht. Je denkt niet meer helder en zuiver na. Je bent aan het werk of je bent weet ik wat aan het doen, maar je bent er niet met je aandacht bij. Sinds 4 maanden nu eet ik geen snoep meer, geen chips, geen chocolade en geen koekjes. Dus 100% geen tussendoortjes en zo natuurlijk en gezond mogelijke voeding. Ik merk dat daardoor ook de innerlijke drang en dwang naar behoeftes sterk worden verminder en dus ook, denk ik, de sekuele behoeftes. Het komt nu nog één keer in de drie weken voor of één keer in de maand dat ik een ontlading heb. Van nu af aan wil ik toch echt niet meer uit eigen wil deze handeling verrichten, omdat ik zelf ook erbvaar dat ik heel veel energie verlies. Het is kostbare energie. Samen met mijn intentie om zo zuiver mogelijk in relatie tot mijzelf en tot anden te leven, wordt die seksuale gevoelens beperkt tot een minimum, juist omdat ik steeds beter en steeds meer waarneem dat de seksuele behoefte een grote illusie is. Ik ben nu zover dat ik zelf inzie dat de grootste intimiteit niet in seks gelegen is, maar juist in het contact/relatie die je hebt met jezelf. Juist daar, in die verbinding met jezelf, kun je jezelf delen met jezelf en de ander en daar heerst het geven en ontvangen. In de seksuele behoefte is geen geven en ontvangen. De seksuele behoefte is: “Ik wil”.

De grootste intimiteit die je tot m.b.t. een ander kan ervaren is dat je in verbinding bent met jezelf en dat je een glimp laat zien van de werkelijkheid, want deze werkelijkheid is niet gebonden aan een illusie of aan een drogbeeld. Deze werkelijkheid is zonder opmaak. Als je die kan delen met een ander en als de ander daarin op hetzelfde nuveau is, dan is dat wat mij betreft het meest intieme wat je met de ander kan delen.

Waarom zou ik dat moment willen, een moment van extase en de afgescheidenheid in mezelf tot mijn omgeving.

In de seksuele behoefte heerst er de afgescheidenheid. Het druist in tegen wie ik ben en tegen waarheden die ik ken en ervaar.De schade en de gevolgen zijn groot wanneer ik daartegen in ga. Het lijkt of dat het vanzelf gaat. Wanneer ik iets doe wat tegen die innerlijke waarheid in druist, dan ervaar ik de gevolgen en die gevolgen worden steeds groter en steeds duidelijker merkbaar. De keuze is dan makkelijk.

• eenzame man

je kunt beter Shagah lezen van Martin Zender. Shagah betekent geìnfecteerd door het andere geslacht. de aantrekkingskracht tussen man en vrouw is misschien de sterkste kracht uin het heelal, van een andere orde dan bijvoorbeeld de zwaartekracht. het is een beeld van de liefde tussen mensen en god.

jacob diende rachel 7 jaar maar dit leken maar een paar dagen voor hem vanwege de liefde die hij voor haar had, 1 Samuel 29:20.

koning salomo zei: wees voortdurend geïnfecteerd door je vrouw. Vrouwen zijn binnen het huwelijk godinnen.

http://www.shagah.com/

ascese past hier niet in.

• Jelske

Beste iedereen die op dit bericht gereageerd heeft.

Het is een oud bericht dat ik per toeval als en het boeit me enorm. Omdat het raakt aan ervaringen die ik de laatste tijd heb opgedaan…. En ik hoop dat een van jullie me meer helderheid kan geven.

Al jaren bewandel ik het pad naar verlichting en heb hier vooral het onderricht vanuit de advaita vedanta in gevolgd. Eigenlijk pas nadat ik spontane evaringen in eenheidsbewustzijn had beleefd. Er is een moment geweest dat ik de vraag kreeg: waar ben je bang voor als je jeZELF zou zijn? Ik zag toen een beeld voor me van een roze energie, daarin goud en daar in het midden twee metalen slangen door elkaar heen. Er is me later verteld dat dit het beeld is van de kundalini.

Ik ben me ervan bewust dat mijn energie steeds fijnstoflijker werd en ik geef op dit moment consulten waarin mensen spontaan in samadhi's schieten. Doch het stuk seksualiteit is nog een vraagstuk voor me. Ik vermoed dat ik veel hiermee geexperimenteerd ehb in vorige levens, want het blijkt dat ik van nature een krachtige en gezond stromende kundalini heb.

Op dit moment zit ik in een leven waarin seksualiteit minimaal is, omdat de passie er niet is tussen mij en mijn man. Dat was lang een probleem, maar nu ik jullie teksten lees vermoedt ik dat dit wel eens precies kan zijn wat ik wilde in dit leven… (anders was het er wel, toch?)

Wat ik nameljk merkte een paar dagen terug… na het lezen van wat boeken over tantra. dat er helemaal geen behoefte is vanuit mij naar platte seks, laat ik het zo maar even zeggen. Dat is erg vaak in eenheid verkeer in verbinding met andere mensen en dat ik de seksuele energie gemakkelijk op kan wekken. Wanneer ik dit doe gaat het stromen van mijn hart naar zijn hart en van zijn geslachtszone naar die van mij… Maar die energie is zo sterk dat ik er pijn van in mijn onderrug krijg. Wat er dus gebeurde was dat er van nature een kanaal open ging. Mijn kruin ging tintelen en de chakra's onder mijn voeten ook, wat deze overtollige energie reguleerde. Ik werd verrast door een vreemd soort helderheid en fitheid…..

Nu pas nu ik jullie teksten lees maak ik de koppeling naar creatieve energie, wat naar mijn weten gewoon hetzelfde is…. En raliseer ik me hoe een schat het kan zijn deze energie niet in seks te stoppen maar in contact met andere mensen… Kunnen jullie mij hier meer over vertellen… Over wat mogelijk is hiermee? Enzo?

dank dank dank.

Jelske

• ujukarin

Hoi Jelske,

Fijn dat je iets aan deze al best oude uitwisseling hebt. In antwoord op je vraag:

Nu pas nu ik jullie teksten lees maak ik de koppeling naar creatieve energie, wat naar mijn weten gewoon hetzelfde is…. En raliseer ik me hoe een schat het kan zijn deze energie niet in seks te stoppen maar in contact met andere mensen… Kunnen jullie mij hier meer over vertellen… Over wat mogelijk is hiermee? Enzo?

Zou ik beginnen met wat ik aan 't begin van de thread schreef

De kunst is inderdaad om energie meer op creativiteit en spiritualiteit te richten en wat minder op het, zoals dat bij mannen heet, je xxx achternalopen. En dat werkt niet door ‘onderdrukken’ en ook maar beperkt door negeren, maar door transformatie van waar je je aandacht op richt. Dus minder op pakweg gedachtendodende TV en wilde parties en meer op

* Kunst, liefst ook door zélf iets in die hoek te doen al is het maar amateur muziek maken (denk aan zingen in koor)

* Spirituele vriendschappen. Werkt meestal het beste met iemand van het geslacht waar je je niet sexueel toe aangetrokken voelt

* Mediteren in het algemeen en meer specifiek meditaties die je emoties raken zoals Metta Bhavana. En Upeksha (gelijkmoedigheid), pas bij het wat meer bereiken daarvan is er het emotioneel ervaren van de beperkingen van sexualiteit.

Maar alles met mate; niet celibaat is het primaire doel maar de Brahmaviharas zoals Metta en Upeksha. Pas als je door ervaring gaat merken dat sexuele krachten je daarin hinderen dan vind je vanzelf manieren om die krachten minder sterk te maken. Komt ook terug in je levensstijl; de positieve tegenkracht op het ‘kamesu michachara’ leefregel is Samthushti oftewel Rust, Eenvoud en Tevredenheid. Dus alles in je leven die kant op, bijvoorbeeld consuminderen, helpt ook aan die energie-dimensie.

En dat zou zich er in jouw geval bijvoorbeeld naar kunnen vertalen dat je meer richt op spirituele vriendschappen. En op kunst, meditatie enzo. Dat lijkt niet helemaal in lijn met wat jij ervaart, wel degelijk seksuele energie in nabijheid van mannen waar je zelfs tintelingen van krijgt maar ook pijn.

Wat je met het geciteerde advies dus bereikt is dat de energie die je eerst in sexualiteit stak nu in andere meer verfijndere dingen gaat zitten. Dat is níet de weg van rechtstreeks transformeren van seksuele energie in wat anders zoals je ‘m half beschrijft, dan kom je terecht in de hindoeïstische tantra en dat is niet m’n boeddhistische ding…

With folded palms,

-Ujukarin>

• jeroen

Dag jelske,

Het is mooi dat je de teksten van anderen en van mij inspiratie voor je hebben gezorgd. Ik ben en blijf bezig om celibaat leven toe te passen in mijn leven omdat het naar mijn innerlijk weten de enige weg is. Dat wil niet zeggen dat ik dan ook werkelijk al helemaal toe kan passen, maar het blijft een weg en dus ook een proces.

Een andere site die ik vandaag heb gevonden en waar je misschien nog inspiratie uit kan halen is deze:

http://www.overpeinzende.nl/2011/celibatair-blijven-kuisheid/

Ik wens je alle goedheid,

Groeten van Jeroen