transformatie seksuele energie naar creatieve energie

• Jeroen

In mijn seksualiteits beleving, ervaar ik dat er momenten zijn van verlangen naar seksuele ontlading en van momenten waarop de seksuele gewaarwordingen voor een periode van enkele weken verdwenen lijken te zijn. Het is mijn intentie om in celibaat te leven. Ik heb begrepen dat je de seksuele energie kunt omzetten naar creatieve energie. Dat is mijn streven. Ik weet echter niet hoe dat moet. Tot nu toe komt en gaat het weer zoals een getij, maar dat is niet ewat ik wens. op de momenten dat die seksuele energie zich voordoet, dan nodigt dat uit tot een ontlading. Het is mijn streven en mijn imntentie om gelijkwaardigheid na te streven met betrekking tot mijzelf en met betrekking tot dre ander. Het is mijn ervaring dat deze energie dat verhindert. Immers, hoe kun je gelijkwaardigheid na streven als de persoon waar je op dat moment mee aan het praten bent, tegelijkertijd zich een gevoel van (seksuele) opwinding zich voordoet van wege zijn of haar uiterlijk. Ik wil mijn energie laten stromen en ik ben nu een boekje van Ton van Gelder aan het lezen dat heet energetische meditatie in de poging daar het antwoord te vinden. Mijn vraag is dus of de mensen hier mij kunnen vertellen of er een manier is deze seksuele energie om te zetten naar creatieve energie. Ik zou daar zeer mee gebaat zijn.

Met vriendelijke groet

Jeroen

• Ujukarin

Hoi Jeroen,

Elke meditatie die dit rechtstreeks probeert krijgt bij mij uitermate fronsende wenkbrauwen qua boeddhistisch gehalte. De hindoe-tantra doet dit wel maar in de boeddhistische tantra zijn dit op z'n hoogst neven-oefeningen voor gevorderden…

De kunst is inderdaad om energie meer op creativiteit en spiritualiteit te richten en wat minder op het, zoals dat bij mannen heet, je xxx achternalopen. En dat werkt niet door ‘onderdrukken’ en ook maar beperkt door negeren, maar door transformatie van waar je je aandacht op richt. Dus minder op pakweg gedachtendodende TV en wilde parties en meer op

* Kunst, liefst ook door zélf iets in die hoek te doen al is het maar amateur muziek maken (denk aan zingen in koor)

* Spirituele vriendschappen. Werkt meestal het beste met iemand van het geslacht waar je je niet sexueel toe aangetrokken voelt

* Mediteren in het algemeen en meer specifiek meditaties die je emoties raken zoals Metta Bhavana. En Upeksha (gelijkmoedigheid), pas bij het wat meer bereiken daarvan is er het emotioneel ervaren van de beperkingen van sexualiteit.

Maar alles met mate; niet celibaat is het primaire doel maar de Brahmaviharas zoals Metta en Upeksha. Pas als je door ervaring gaat merken dat sexuele krachten je daarin hinderen dan vind je vanzelf manieren om die krachten minder sterk te maken. Komt ook terug in je levensstijl; de positieve tegenkracht op het ‘kamesu michachara’ leefregel is Samthushti oftewel Rust, Eenvoud en Tevredenheid. Dus alles in je leven die kant op, bijvoorbeeld consuminderen, helpt ook aan die energie-dimensie.

Wijsheid gewenst,

Met gevouwen palmen,

• a

Beste Jeroen,

je schrijft:

“Mijn vraag is dus of de mensen hier mij kunnen vertellen of er een manier is deze seksuele energie om te zetten naar creatieve energie.”

Vele boeken, leraressen en leraren, seminaren, cursussen, DVD´s, CD´s, films enz. zullen je vertellen dát en hoé dat mogelijk is.

Maar ik ben er nog niet zo zeker van wat écht bij jou past.

Heb je een (boeddhistische) beoefening?

Zo ja, welke?

Heb je de neushoorn soetra gelezen?

En de Dhammapada?

Wat versta jij onder “creatieve energie”?

Wat versta jij onder “gelijkwaardigheid met betrekking tot jezelf en met betrekking tot de ander.”?

Waarom wil je “in celibaat leven.”?

Hoe sta je tegenover (onvermijdelijke) veranderingen?

Vanwaar je wens vast te houden aan het celibaat?

Pas als je jezelf (en mij) een duidelijk antwoord hebt gegeven op deze vragen kun je overwegen om je sexuele leven eventueel los te laten (in dit leven).

Ik ga er dan gemakshalve even van uit dat je dat doet in dienst van de “verlichting” en “het heil van alle wezens”.

Ik denk dat je uiteindelijk zelf met je sexuele energie zult leren omgaan en dus iets zult vinden dat bij jou past.

veel geluk!

a

• a

Beste Jeroen,

Het volgende nog ter aanvulling:

Inderdaad zal het zonder gelijkgezinden (een hechte Sanga) niet gemakkelijk zijn.

Ook is het belangrijk dat je niemand zwanger maakt want dan zul je je waarschijnlijk ethisch verantwoordelijk voelen.

Dat zou je een familie-krijger kunnen noemen.

Dat kan ook z´n positive kanten hebben, maar misschien niet diegenen die jij wilt ontwikkelen.

Dan heb je nog het “gevaar” van de verveling:

dat je niet meer enthousiast bent voor je pad en te weinig motivatie.

Het “gevaar” van de depressie: eenzaamheid.

Het “gevaar” van te weinig lichaamsbeweging.

Het “gevaar” van een gevoel van nuttloosheid:

zorg dat je er zeker van bent en blijft dat je een grote positive invloed op je omgeving hebt, want anders kan de eerste de beste schoonheid je zó uit je evenwicht blazen.

Natuurlijk blijft het belangrijk zo min mogelijk naar deze schoonheden te kijken: dus: kijk ze niet aan want je bent eerder verkocht dan je denkt.

Het “gevaar” van de inactiviteit:

bedenk dat alleen jouw eigen initiatief de “vijand” kan overwinnen (iedere vijand).

In dit geval dus de “vijand” van een sexuele relatie.

Nogmaals: veel succes!

Mvg

a

• Jeroen

Hallo a,

Ik heb geen boeddhistische oefening. De enige oefening die ik heb gehad was tweemaal een tiendaagse vipassana meditatie retrait in België. Echter, daarvan heb ik niet de werkelijke “vruchten” geplukt, eenvoudig omdat ik de meditatievorm niet voldoende geïntegreerd heb in mijn dagelijkse leven. De neushoorn soetra heb ik nog niet gelezen, zoals de dhamapada ook nog niet. Echter, wat ujukarin mij heeft gezegd, heb ik opgeslagen en afgedrukt op papier net zoals ik dat met jou bericht heb gedaan. Dit is waardevolle informatie voor mij en die informatie die jij en ujukarin mij hebben gegeven, gaat niet verloren. Het intensief bestuderen van boeddhistische geschriften, is er nog niet van gekomen. Terzijner tijd ga ik die onderwerpen doorlezen die jullie mij geven.

Je vraag is correct wat de definitie dan zou zijn van de creatieve energie. Met alle eerlijkheid moet ik het antwoord schuldig blijven, simpelweg omdat ik daar niet voldoende informatie over heb. Ik heb wel mijn vermoedens wat de transformatie van seksuele energie naar een andere vorm van energie in zou kunnen houden. Ik ervaar de sekeuele energie zelf als een grove trilling, een, op sommige momenten, dominante vorm van aanwezigheid. Het is die aanwezigheid die naar mijn mening mij belet om mij op een oprechte manier en gelijkwaardige manier met mijn medemens om te gaan. Het is een diep verlangen in mij om op een zuivere en open manier met mijzelf om te gaan.

De relatie die je met jezelf hebt, bepaalt de relatie hoe die is met de buitenwereld. Daarom staat de relatie die ik met mijzelf heb, op de eerste plaats en niet een relatie, hetzij vriendschap, hetzij een romantische relatie. Tegelijkertijd besef ik mij dat die beiden op hetzelfde moment op de eerste plaats komen. Het celibaat leven is een diepe overtuiging dat die seksuele energie heilig is. Heiligheid en heelheid zijn beiden hetzelfde, dus dat die seksuele energie niet in heiligheid/heelheid is met mijzelf. Je kunt naar mijn mening op twee verschillende manieren met die seksuele energie omgaan. Dat is op een scheppende manier, waarbij je beiden op een oprechte manier in een open en zuivere relatie met jezelf, je seksualiteit met elkaar deelt. Dat wil zeggen dat je, wil je dat in vrijheid, in openheid en in zuiverheid met elkaar delen, je in grote vrijheid met jezelf bent. Dat betekent, dat je jezelf dus, letterlijk en figuurlijk, weggeeft aan de ander. Dit is niet de samenleving waarin dat gebeurt. Dat is de tweede manier waarop men om kan gaan met die seksuele energie. Waar lust en begeerte heerst, zal men elkaar bezien als een seksueel object. En daarin kan nooit gelijkwaardigheid en oprechtheid en een zuivere relatie met jezelf schuilen. Ik kan dat niet veroordelen, dat is niet aan mij. Dan heb je de manier waarop de seksuele energie kan worden getransformeerd.

Om je een concreet antwoord te geven wat creatieve energie is, daarin moet ik het antwoord schuldig blijven. Maar misschien is dat antwoord minder belangrijk, dan wat men met die transformatie kan bewerstelligen. Mijn vermoeden is dat die seksuele energie op een andere manier gebruikt wordt. Die verdwijnt niet, die wordt gewoon omgezet in andere doeleinden. Die doeleinden blijft voor mij vaag, zoals ook het begrip creativiteit. Eerlijk gezegd zou ik ook niet de definitie van het begrip seksuele energie kunnen weergeven. Ik weet alleen dat wat ik daarin ervaar.

Er zijn heel wat illusies waar ik nu al aan voorbij ben gestreefd, illusies die veel typwerk kosten om dat te weergeven. Het zijn de illusies die ik doorzie voor een deel, zowel bij mijzelf als bij de ander. Dat is het inzicht die ik heb, in zoverre je die kunt hebben teminste, dat wanneer je jezelf kent, je ook de ander kent. Ken de illusie en je kent de waarheid

Het is niet zozeer de wens om een zuivere relatie te hebben, het is de enige mogelijkheid, van alle mogelijkheden die daarvan wegleiden. Ik zeg je dat ik niet anders kan, omdat ik voor een fractie, al is het maar voor een fractie, de heiligheid/heelheid in mijzelf ervaar en dus ook in mijn omgeving. Ook dit kan ik je niet genuanceerd op het papier weergeven. Ik kan je alleen maar zeggen, dat wanneer ik niet een bepaalde stroom volg, dat het zijn gevolgen heeft, zowel lichamelijk, als geestelijk. Als ik niet eet wat werkelijk goed en gezond voor mij is, dan betaal ik daar de gevolgen voor. Als ik niet op een zuivere manier in een relatie sta, dan betaal ik daar de gevolgen voor. Het is een kwestie van doen wat werkt en laten wat niet werkt. Op een steeds meer bewuste manier ervaar ik daarvan de gevolgen, zowel de gevolgen van de gedachten, daden en handelingen die werken als die niet werken.

De onvermijdelijke veranderingen zijn een noodzaak om met die stroom mee te gaan. Waar geen verandering is, kan ook geen ontwikkeling zijn. Ik juich ze toe en ik nodig ze uit en ik begeef me op een “pad” waarin ik uitgedaagd word, om steeds een andere keuze te maken. De wil om te groeien loopt, om het zacht uit te drukken, over de ketel uit.

Concreet: Het is mijn wil om op een geheel andere manier om te gaan met de seksuele energie, omdat die tussen mij instaat en mijn medemens, omdat ik hem/haar daarin niet zuiver kan zien wie hij/zij is. Het heil van alle wezens is dus ook het heil voor mijzelf, omgekeerd, het heil van mijzelf, houd dus ook het heil van alle wezens in.

Gelijkwaardigheid met jezelf, staat gelijk tot gelijkwaardigheid met de ander.

Dit is mijn lange antwoord. Ik wens hier hulp in van diegenen die daar in bekwaam zijn en waar ik zelf ook naar zal zoeken in geschriften en in mijn ervaringen. Ik ben serieus en oprecht hierin en dit is wat ik nastreef in mijn leven nastreerf.

Ik zie nu net je andere berichtje. Dank je wel voor je reacties

Met vriendelijke groet

Jeroen

a schreef:

>

>

Beste Jeroen,

Het volgende nog ter aanvulling:

Inderdaad zal het zonder gelijkgezinden (een hechte Sanga) niet gemakkelijk zijn.

Ook is het belangrijk dat je niemand zwanger maakt want dan zul je je waarschijnlijk ethisch verantwoordelijk voelen.

Dat zou je een familie-krijger kunnen noemen.

Dat kan ook z´n positive kanten hebben, maar misschien niet diegenen die jij wilt ontwikkelen.

Dan heb je nog het “gevaar” van de verveling:

dat je niet meer enthousiast bent voor je pad en te weinig motivatie.

Het “gevaar” van de depressie: eenzaamheid.

Het “gevaar” van te weinig lichaamsbeweging.

Het “gevaar” van een gevoel van nuttloosheid:

zorg dat je er zeker van bent en blijft dat je een grote positive invloed op je omgeving hebt, want anders kan de eerste de beste schoonheid je zó uit je evenwicht blazen.

Natuurlijk blijft het belangrijk zo min mogelijk naar deze schoonheden te kijken: dus: kijk ze niet aan want je bent eerder verkocht dan je denkt.

Het “gevaar” van de inactiviteit:

bedenk dat alleen jouw eigen initiatief de “vijand” kan overwinnen (iedere vijand).

In dit geval dus de “vijand” van een sexuele relatie.

Nogmaals: veel succes!

Mvg

a

• jeroen Bos

Ujukarin,

Dank je wel voor je bericht. Zodar de tijd mij gegunt is, dan ga ik naar de gegeven definities die je mij hebt gegeven onderzoek doen.

Met vriendelijke groet

Jeroen

• Richard

Jeroen,

nobel streven en het wordt gedaan door alle monniken.

intentie….het achtvoudige pad, erg belangrijk.

“wat ujukarin mij heeft gezegd”

misschien verstandiger om te onderzoeken wat de boeddha heeft gezegt…voordat je ook maar iets van anderen over Boeddhisme aanneemt…

Mocht je engels redelijk zijn….

www.bswa.org

• Anoniem001

Beste Jeroen,

Het boek van Elisabeth Haich is een aanrader om de seksuele energie op een positieve manier te kunnen gebruiken. Er staat ook een hoop informatie in die interessant kan zijn, en daarnaast ook de eventuele gevaren. Het boek heet Seksuele energie en Yoga. In het Nederlands is dit boek alleen tweedehands te krijgen. In het engels is het wel nieuw te koop.

Mvg.

• Samadhi

is alleen voor monniken en niet voor leken, het is niet dat je geen seks mag, maar het gaat om het wangedrag dat daaruit kan voorkomen, het celibaat is alleen monniken. “Hij vermijdt seksueel wangedrag en onthoudt zich ervan. Hij heeft geen geslachtsgemeenschap met personen die nog onder de bescherming zijn van vader, moeder, zuster of verwanten, noch met getrouwde vrouwen, noch met vrouwelijke gevangenen, en ten laatste, noch met verloofde meisjes.” (A10-176)

• Ganesh

Lees dit boek:

gratis te downloaden:

http://www.abuddhistlibrary.com/Buddhism/H%20-%20World%20Religions%20and%20Poetry/World%20Religions/From%20the%20Indian%20Tradition/Teachers%20from%20the%20Indian%20Tradition/Swami%20Sivananda/The%20Practice%20of%20Brahmacharya/The%20Practice%20of%20Brahmacharya.pdf