Hoe noem je de bronst van een mens?

Misschien een stomme vraag maar we zijn op school bezig met Voortplanting onder dieren en toen kwam de vraag hoe de bronst heet bij mensen, de leraar wist het ook niet tijdens bespreking.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
24/7 heet het bij mensen
Reddie
10 jaar geleden
@ItisILeClerc , kort gezegd komt het hier wel op neer.

Het beste antwoord

Vakterm voor bronst is oestrus, de uiterlijke veranderingen rond de ovulatie van vrouwen wanneer ze ovuleren. Vrouwn hebben wel een soort van oestrus die ook wel enigszins door mannen wordt opgepikt, maar het gaat grotendeels onbewust. De meeste andere primaten hebben genitale zwellingen of ze verspreiden geuren in de urine als ze vruchtbaar zijn. De ovulatie van mensen is zelfs voor de vrouwen zelf verborgen. Een aardige theorie is dat mensen het verband tussen seks en kinderen hebben geleerd, dat vrouwen vaak niet zoveel trek hadden in kinderen en de grote risico's bij de bevalling en daarom seks begonnen te vermijden wanneer ze dachten dat ze vruchtbaar waren. Omdat vrouwen die dat goed konden aanvoelen minder kinderen kregen is de trend ontstaan dat vrouwen hun vruchtbare periode zelf niet meer goed konden opmerken. Dit is nog wel het terrein van speculatie er zijn nog wel wat andere theorieen over, die meer uitgaan van het onstaan van monogamie (theorie hier als synoniem van hypothese).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als dieren bronstig zijn, of loops, of krols, dan zijn ze gedurende die periode erg bezig met, en gericht op, de voortplanting.
Mensen kennen niet zo'n specifieke periode.
Mensen sexen te pas en te onpas, net hoe het ze uitkomt.
Rieneke1
10 jaar geleden
De bronst, de bronsttijd of het paarseizoen is een periode waarin dieren een drang hebben om te paren. De bronsttijd van een diersoort begint met het vruchtbaar worden van het wijfje. Het mannetje reageert hierop. Bij zowel mannelijke als vrouwelijke dieren zijn tijdens de bronsttijd vaak veranderingen in gedrag, geur en uiterlijk waar te nemen.

Meestal valt de bronst samen met de herfst of de lente. Dit heeft te maken met de lengte van de dracht. Het jong wordt dan geboren in een periode van het jaar waarin het de meeste overlevingskans heeft. Omdat iedere soort verschillende lengte van de dracht heeft, valt voor iedere soort de bronsttijd ook verschillend.

Mensen zijn het hele jaar door vruchtbaar en kunnen zich dus het hele jaar door voortplanten. Er is dus geen sprake van een bronst of een bronsttijd bij mensen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Bronsttijd hebben mensen en mensapen geen bronsttijd, maar in plaats daarvan een menstruatiecyclus.
Antoni
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Mooi antwoord, duidelijk vooral. Plus.
Antoni
10 jaar geleden
viridiflavus, als je reactie een reactie is op de laatste zin uit mijn antwoord "Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Bronsttijd hebben mensen en mensapen geen bronsttijd, maar in plaats daarvan een menstruatiecyclus.", dan begrijp ik je reactie. Ik ben het met je eens, dat bronsttijd en menstruatiecyclus niet hetzelfde zijn. Daarom vermeldde ik ook "Volgens ...".
Naar mijn mening zijn beide verschijnselen niet één op één vergelijkbaar met elkaar.