De Geest

• Mike

Beste mensen,

Even een vraagje waar ik al een tijdje mee `worstel``!!Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik het ontstaan van de geest kan zien aangezien alles een oorzaak heeft moet onze geest toch ook ontstaan zijn uit omstandigheden.Het ontstaan van het lichamelijke is wel te verklaren aan de hand van evolutie maar de geest heb ik nog even niet duidelijk kunnen krijgen in me hoofd!!

Groetjes Mike

• Dragpa

In het Mahayana boeddhisme wordt gezegd dat de oorzaak van de geest, de geest is. Dat wil zeggen dat dit moment van de geest ontstaan is uit het vorige moment van geest. Men spreekt ook wel van mentaal continuum, een continuum van geestesmomenten zonder begin noch eind.

Dus volgens het Mahayana heeft de geest geen begin en geen eind, wat we doen met het beoefenen van het Boeddhisme is het lijden en de oorzaken van lijden, misleidingen zoals onwetendheid, boosheid en gehechtheid, verwijderen en een volmaakt en permanent geluk realiseren. Wanneer we dit gedaan hebben worden we een Boeddha en kunnen we anderen op een volmaakte manier helpen om diezelfde realisatie te verwerven.

The nature of the mind

Geshe Kelsang Gyatso:

'…The mind is neither physical, nor a by-product of purely physical processes, but a formless continuum that is a separate entity from the body. When the body disintegrates at death, the mind does not cease. Although our superficial conscious mind ceases, it does so by dissolving into a deeper level of consciousness, called ‘the very subtle mind’. The continuum of our very subtle mind has no beginning and no end…'

Mental continuum The continuum of a person’s mind that has no beginning and no end.

vr gr

Dragpa

• joop romeijn

Wel grappig, Mike, dat je dit met een verkleinwoord vraagje noemt.

Het zal je niet verrassen dat er over de geest wat ‘de geest’ is, nogal veel in het boeddhisme werd en wordt gediscussieerd.

Er zijn diverse opvattingen, die van Dragpa is er één van.

'De geest' is trouwens nogal een abstractie; is dat hetzelfde als het (individuele) menselijke bewustzijn of veronderstel je het bestaan van één geest in het universum?

Misschien bestaat die éne geest helemaal niet en zijn er alleen maar bewustzijnen van individuen die korte tijd bestaan.

Ik ben meer aanhanger van de (boeddhistische) opvatting dat lichaam en geest niet te scheiden zijn want dat onderscheid is een dualisme a la Descartes. Als je dan weet waar het lichamelijke vandaan komt (en weer verdwijnt) weet je ook waar de geest vandaan komt.