Hoi Jackie,
Een verwijzing naar dat boek, en nog liever naar de soetra-tekst die dan weer de bron is, zou welkom zijn.
Wat ik vermoed is dat er bedoeld wordt dingen zoals Ehipassiko (kom en zie voor jezelf).
De kern hiervan is
* Ja, probeer het boeddhisme uit en zie of het bij ‘je’ past
* Maar in dat uitproberen kom je vroeger of later tegen dat er twee delen in jezelf zijn, twee krachten. Je boeddhanatuur versus je ego, je ‘witte zaadjes’ (2e ring van het Levenswiel) versus je ‘zwarte zaadjes’.
* Het boeddhisme zal never nooit passen bij je ego-kant, want het gaat uit van krachten als Liefdevolle Vriendelijkheid, Vrijgevigheid, Tevredenheid (ipv hebzucht) en Eerlijkheid en al die zaken helpen het ego afbreken. Dus doen-wat-je-zelf-wilt in de zin van die teksten is per definitie doen wat je boeddhanatuur nodig heeft, je ego zal helemaal niet verder willen in het boeddhisme.
Dit is wat zwart-wit uitgelegd, zowel in Aziatische ‘geboren boeddhistisch culturen’ als bij sommige Westerse ‘ik shop zelf wel bij elkaar wat voor mij boeddhisme is en oh ja een leraar en/of sangha staat me alleen maar in de weg dus dat hoef ik niet’ volgelingen slaagt men er geregeld in om wel een egoistisch spiritueel genoemd bouwsel te gaan volgen. Maar als alle sangha-dimensies goed werken dan prikken de serieuzere boeddhisten daar wel doorheen en geven ze aanwijzingen hoe het dan wel zou kunnen…
With folded palms,
-Ujukarin>