Wie heeft het antwoord voor mij?

• Jackie

Ik heb ooit gelezen in een boeddhistisch boek dat men altijd dicht bij zichzelf moet blijven en geen dingen moet doen die hij/zij niet wilt of waar men niet achter staat.

In mijn bewoording zou dat betekenen dat je altijd moet/mag doen wat je zelf wilt, dat neigt naar egoisme ( volgens mij ) en egoisme komt niet voor in het boeddhisme.

Hoe moet ik dat nou zien?

Wie kan mij hierin iets wijzer maken?

Dank jullie wel.

Jackie.

• ujukarin

Hoi Jackie,

Een verwijzing naar dat boek, en nog liever naar de soetra-tekst die dan weer de bron is, zou welkom zijn.

Wat ik vermoed is dat er bedoeld wordt dingen zoals Ehipassiko (kom en zie voor jezelf).

De kern hiervan is

* Ja, probeer het boeddhisme uit en zie of het bij ‘je’ past

* Maar in dat uitproberen kom je vroeger of later tegen dat er twee delen in jezelf zijn, twee krachten. Je boeddhanatuur versus je ego, je ‘witte zaadjes’ (2e ring van het Levenswiel) versus je ‘zwarte zaadjes’.

* Het boeddhisme zal never nooit passen bij je ego-kant, want het gaat uit van krachten als Liefdevolle Vriendelijkheid, Vrijgevigheid, Tevredenheid (ipv hebzucht) en Eerlijkheid en al die zaken helpen het ego afbreken. Dus doen-wat-je-zelf-wilt in de zin van die teksten is per definitie doen wat je boeddhanatuur nodig heeft, je ego zal helemaal niet verder willen in het boeddhisme.

Dit is wat zwart-wit uitgelegd, zowel in Aziatische ‘geboren boeddhistisch culturen’ als bij sommige Westerse ‘ik shop zelf wel bij elkaar wat voor mij boeddhisme is en oh ja een leraar en/of sangha staat me alleen maar in de weg dus dat hoef ik niet’ volgelingen slaagt men er geregeld in om wel een egoistisch spiritueel genoemd bouwsel te gaan volgen. Maar als alle sangha-dimensies goed werken dan prikken de serieuzere boeddhisten daar wel doorheen en geven ze aanwijzingen hoe het dan wel zou kunnen…

With folded palms,

-Ujukarin>

• Jackie

Bedankt voor je reactie, volgens mij was het in het boekje Boeddhisme in alle eenvoud ( Steve Hagen ) en ik bedoel niet letterlijk dat men maar moet doen wat men wilt maar ik zal je een voorbeeldje geven.

Een tijd terug heb ik iets gedaan voor een ander ( om diegene te helpen ) maar waar ik eigenlijk helemaal geen zin in had, toch heb ik het gedaan omdat ik het beloofd had maar met een rotgevoel in mij, ik las toen dat je nooit jezelf dat gevoel moest geven, want dan lijd je, zoals dat wordt gezegd in het boeddhisme.

Er stond van dat je daarom altijd dicht bij jezelf moet blijven en geen dingen te doen die je dat gevoel geven ( lijden ) ik heb altijd wat over voor een ander en help waar ik helpen kan, maar mijn gevoel moet daar ook goed bij zijn en ik merk dat ik mij niet altijd prettig voel als ik een belofte na komt ( dus had ik al ja gezegd op iets wat ik eigenlijk liever niet wilde doen ) en dat gevoel wat je dan daarbij hebt bedoel ik nou.

In mijn bewoording lees ik dan eigenlijk dat men nooit iets moet doen wat je een rotgevoel geeft, wie die persoon ook is ( familie/vrienden ) dat het jezelf geen pijn doet, jeetje ik vind het wel heel moeilijk dit uit te leggen.

Vertel me dan aub of ik het verkeerd begrepen hebt?

Dank je.

• ujukarin

Hoi Jackie,

Ik zou zeggen: nooit iets doen wat jouw Boeddhanatuur-kant een rotgevoel geeft. En dat is ook proberen te geven wat je niet hebt oftewel voor anderen zorgen als je nog niet genoeg zelf-Metta hebt, want dat leidt tot burn-out en rotgevoel.

Dingen doen die jouw ego-kant een rotgevoel geven: prima, en is geheel volgens het boeddhisme!

With folded palms,

-Ujukarin>

• danja

jackie,wie niet goed voor zichzelf zorgt,kan ook niet zo goed voor een ander zorgen.je wordt dan lusteloos en moe en een burn out ligt dan idd op de loer.goed luisteren dus of het de ego kant of de boedha natuur is.vanuit de boedhanatuur gedacht is het altijd goed om te helpen,maar ik geloof ook dat daarmee wel bedoeld word dat je jezelf niet moet schaden,jezelf niet.voorbij loopt…respectgroet danja.

• danja

soms moet je jezelf opzij zetten,maar niet zodanig dat je zelf te moe of ziek word!misschien geef je dan juist een ander de ruimte om ook zijn boedha natuur te ontwikkelen…als je leven te druk is,heb je ook minder ruimte voor jouw boedha natuur.overlaad je zintuigen,hersens en lichaam niet met teveel moetens.wees attent en open,maar niet als jouw lijf of geest dat even niet aankan.dat vraagt het.boedhisme echt niet van ons.ik heb wel ervaren dat helpen soms energie kan geven.zie je prioriteiten.cultiveer de tao bij anderen door je te bezinnen op de dingen waarom je geeft.en….geven om…is gelukkig geen beker die leegraakt….liefs danja.