relaties en verlangen

• jeroen

Hallo,

Ik was er eerst heilig van overtuigd dat een leven in celibaat een goede keuze zou zijn in mijn leven. De kennis en inzicht die ik heb, steunen mij daarin en zijn een goede leidraad. Echter, de theoretische kennis is behoorlijk aanwezig als het gaat over geven en ontvangen en over verantwoordelijkheid. Ik weet in theorie de illusie van de roze wolk, maar in contact met een vrouw, merk ik ook dat er een verlangen is om geven en ontvangen in relatie te zijn. Ik weet ook dat mijn verlangen niks met haar te maken heeft. Het is meer een verlangen om te weten wie ik ben in relatie tot de ander. Maar ik vraag me zelf af of ik nu niet in een val aan het trappen ben. In de bijbel staat dat het beter is om te “trouwen” dan om te branden.

Mijn vraag is, dat verlangen wat ik ervaar, is dat gewoon een truukje van de geest of is er ook zoiets als een oprecht verlangen. Het nastreven van leven in een goede intentie met mezelf en anderen is een hele hoge prioriteit in mijn leven. Maar dat streven naar een goede en zuivere intentie, wordt dat dan niet vetroebeld door dat verlangen? Is dit verlangen er omdat ik het aandacht geef en zo ja, moet ik dit verlangen dan naast me neerleggen of gewoon laten zijn zoals het is? Nog concreter, is dat handelen naar dat verlangen dan wel zuiver handelen?

Groet Jeroen

• ujukarin

Hoi Jeroen,

Is niets mis mee, maar in z'n context. Het einddoel is Metta, liefdevolle vriendelijkheid voor iedereen, maar voor sommige mensen kan Pema (gehechte liefde) een goede stap zijn om in ieder geval over hun eigen beperkte grenzen en egoïsme heen te stappen. En ik zal zeker niet zeggen dat de relatie daarmee een ‘tijdelijk’ nut heeft in je leven, maar het is een nut ‘naast’ je expliciet bezig houden met het boeddhistische pad. En deel ook IN dat pad want ook in een relatie valt genoeg te leren qua ethiek, doch er zal altijd verlangen in zitten wat des relaties eigen is en de beperkingen aangeeft (ingebouwd Dukkha :D ).

In onze eigen sangha formuleren we het als ‘je vormt een mandala van je leven, en daarin staat toevlucht voor Boeddhisme centraal en zitten relaties, kinderen etc. maar ook werk ’iets verder van dat centrum af'.

With folded palms,

-Ujukarin> / al 17 jaar getrouwd hoor, en nog steeds lerend over zowel Metta als Pema…

• samten

handelingen die erop gericht zijn om alleen maar de verlangens van het ego te bevredigen zullen uiteindelijk tot schuldgevoel leiden….een wedergeboorte in een hellewereld.

Ego speelt geen rol meer in het moment dat je liefdevol en met wijsheid je verlangens omarmt, bewust bent van de mogelijke negatieve gevolgen.

zo blus je het vuur, zo zul je niet branden en ook niet hoeven te trouwen.

verlangens worden zo momenten van geluk.

groet,

samten

• eenzame man

celibaat is onzin, althans vanuit de bijbel gezien en hoort bij zelfkastijding.