boeddhabeeld in slaapkamer

• jolanda

beste mede boeddhisten, ik wil graag een groene tara kopen om in mijn slaapkamer te zetten. Nu werd mij verteld dat het “verboden”is om een Boeddha in je slaapkamer

te zetten. Heeft iemand van jullie hier ook van gehoord, en klopt dit?

• ujukarin

Nee hoor, beetje overtrokken denken van sommige ultra-orthodoxen. Algemeen, zelfs in het Mahayana-Vajrayana waar Tara vandaan komt, worden roepa's (boeddhabeeld of aanverwant) gaarne geassocieerd met schoonheid/zuiverheid en voor velen staat dat haaks tegenover alles wat met seksualiteit van doen heeft. Vandaar de angst speciaal voor slaapkamers. Maar het hangt écht geheel van je eigen motivatie af, als Tara jou zou steunen in alles wat je in 't leven doet ook/zelfs in je slaapkamer dan zie ik niet in wat er onzuiver/verkeerd aan zou zijn.

Zelf heb ik bijvoorbeeld op vakantie gewoon mini-boeddhabeeldjes op de hotelkamer ook als ik die samen met vrouwtjelief deel, thuis hebben we wel de ruimte om e.e.a. apart te houden.

With folded palms,

-Ujukarin>

• samten

de wereld is zoals jij haar ziet…als jij denkt dat een beeld van Tara in jouw slaapkamer bijdraagt aan jouw geluk…dan doet ze dat ook. Tara is geen externe godheid die oordeelt…dat doe je zelf.

groet,

samten