een nieuw huis voor Li

• samten

goedemorgen!

Ik liep gisteren een klein Boeddhistische kloostertje binnen en ik werd getroffen door de omstandigheden waarin de aap die daar woont is gehuisvest…da's pas echt crisis! De Thai mogen zichzelf dan wel boeddhisten noemen, van dierenwelzijn begrijpen ze jammergenoeg nog niet al te veel. Goed da's een ander verhaal. Waar het mij om gaat, is nieuwe huisvesting voor de aap, ik noem haar voor het gemak maar Li, omdat ze een beetje op m'n vriendin lijkt.

Ik wil via dit pribord een beroep doen op jullie vrijgevigheid, en zodoende vragen om 'n kleine bijdrage te leveren voor haar nieuwe woning.

Ik denk dat we mogelijk voor 100-200 Euro al een klein paleis voor haar kunnen bouwen.

meer weten, of foto's zien? stuur me maar 'n email samten@shithappens.be

groet,

samten

• samten

Het ziet er naar uit dat de nieuwe kooi voor Li er gaat komen. De Thaise Boeddhisten die ik heb ontmoet en heb kunnen overtuigen van het feit dat alle wezens in een een veilige en vooral stressvrije omgeving omgeving zouden moeten kunnen leven gaan zorgen voor een mooie donatie.

Geluk en veilgheid wensen voor alle levende wezens is niet de hoogste prioriteit van de traditionele Theravadist…ik wil graag hier ter plaatse de discussie voeren over de noodzaak van de ontwikkeling van een mededogend hart voor alle wezens…

Gelukkig is het Boeddhisme in Thailand langzaam aan het transformeren…Het onstaan van nieuwe sektes als Dhammakaya en SantiAshoke die de nadruk leggen op het belang van innerlijke transformatie en vooral ook het beschermen van alle leven geeft denk ik aan dat de leer van Boeddha weer zuiverder wordt geinterpreteerd.

Er is hier in Thailand nu eenmaal teveel onwetenheid als het gaat om bijvoorbeeld het welzijn van dieren…daarvan zijn de bloederige en naar dood leven ruikende markten iedere dag weer het bewijs….daar moet je als volger van de Boeddha een keer tegen in opstand komen… Het is te gemakkelijk om je gelaten te verschuilen achter de wetten van Karma….zo blijven we altijd maar ronddraaien in de cirkel.

hartelijke groet,

samten