afrekenen met karma

• toeter

En al was je verleden onbeduidend, je toekomst zal des te grootser zijn. - Job 8:7

De reactie van Bildad aan Job gaat in feite over Karma. Job zou in een vorig leven tekort zijn geschoten waardoor hij nu en in de toekomst gestraft wordt. Maar Job weet uiteindelijk dat het god is die het kwaad op hem afstuurt om het goede te bewerken. Zie ook Jesaja 45:7. Kortom, karma is complete onzin.

• chris

fijn om te weten.

Ik denk niet dat je hier de discussiepartners vind waar je naar zoekt.

• toeter

zou best kunnen, mensen ontlopen graag het kruis. geldt niet alleen voor boedisten.

• chris

Het kruis, zonde, schuld, hemel, hel, god, dag des oordeels. Allemaal denkbeelden die alleen bestaan zodra je dat zelf in het leven roept. Denkbeelden veranderen, dus hoeveel waarde kan je er aan hechten? Moeilijker dan religieuze denkbeelden te volgen is het beoefenen van helderheid. Mensen verwarren het volgen van religieuze denkbeelden met religie. Door bewust te worden van onze storende gedachten, verlangens en neigingen ontdekken we wat er écht gebeurd. Liever leef ik mijn religie, dan dat ik iets volg. Dat is vrijheid.

• toeter

het kruis rekent juist af met religie

• Mike

Beste Toeter,

Ik weet niet precies wat je wilt bereiken met je teksten maar is het voor jou zo belangrijk om een bepaald geloof af te kraken of wil je je eigen geloof verkondigen?

Ik vind dat altijd teveel nadruk ligt op de verschillen van een geloof terwijl er in de vele geloven zoveel goede gelijkenissen zijn waar we ons beter mee bezig kunnen houden vind je niet!!

Groetjes Mike

• toeter

het zijn de verschillen die het hem doen

• Mike

Beste Toeter,

Wat doen die verschillen dan voor jou?

Je bent waarschijnlijk op zoek naar een allesoverheersende waarheid ?

Ik zie de verschillende religies meer als dat zij op hun eigen manier een pad hebben gecreerd(dharma,islam,bijbel etc)en uiteengezet om hun waarheid(doel) te realiseren.

Ik denk dat de oerideen van hun religie erg overeenkomen alleen is voor mij het boeddhisme het pad om deze realisatie te bereiken de enige waarmee een complete zuivering mogelijk is!Mede dankzij de transformatie van de geest m.b.v meditatie maar ook door de wijsheid van zelfloosheid etc

Gegroet Mike

• toeter

mijn allesomvattende waarheid heet genade en geen religie maar dat had ik al eerder gezegd.