reïncarnatie versus eeuwige hel

• toeter

hallo,

ik ben nieuwe hier al ben ik niet van plan om hier structureel te gaan posten. Ik weet niet veel van Boeddhisme maar ben behept met boerenwijsheid in combinatie met wat auto didactische bijbelstudies aangezien ik in de kerk ook niet mijn draai kan vinden. Ik denk dat de kerk vooral met politiek en ambtenarij te maken heeft maar daar gaat het nu even niet om.

Mijn visie is dat boeddhisme een babylonische tak is van oude joodse overleveringen tijdens de ballingschap in babylon. De reïncarnatie gedachte probeert uit de cyclus van wedergeboorte te breken. Ik weet niet veel van boeddhisme maar heb begrepen dat dit uit eigen kracht geschiedt.

Hier zie ik overeenkomsten met traditionele kerkleer over hel en verdoemenis. In deze orthodoxe visie ziet men het zo dat je de wet moet volgen in al zijn gedaanten om aan de eeuwige hel te ontsnappen. Het woord hel stat sowieso niet in de bijbel en komt eerder overeen met het gehenna hetgeen het Ben Hinnomdal is. Maar we zitten nu op een Boeddhisme forum dus wil ik de hel even laten voor wat het is. Mijns inziens zijn er 2 overeenkomsten:

- de tradtionele onbijbelse hel maar wel de kerkopvatting over de hel lijkt veel op de boeddhistische cyclus van wedergeboorte. In die zin dat men eruit wil ontsnappen. Zo kent ook de islam diverse wetten en tradities waaraan je moet voldoen.

- dit moet op de één of andere manier op eigen kracht geschieden, namelijk door hetzij de wet van Mozes te volgen c.q. op boeddhistische wijze verlicht te raken.

hier tegenover zet ik als enige uitzondering de genade boodschap van Paulus. Deze is geheel afhankelijk van God waarbij de gelovige een totaal passieve rol vervult. Werd de maagd Maria actief geroepen door God? Nee, ze hoorde op het laatste moment dat ze uitverkoren was voor haar rol om de messias ter wereld te brengen. Dit was een mooi beeld van wat later genade zou worden, gebracht door die ene recalcitrante apostel, Paulus geheten.

Om die reden geloof ik per definitie niet in Boeddhisme net zomin als ik niet geloof in kerk christendom. Een laatste argument is dat eigen werken zoals dit heet ook tot opschepperij en verwaandheid leiden. Dit zie je ook in de kerken. Dominee's staan maar wat graag op de kansel.

• toeter

de sleutel tot het mysterie ligt mijns inziens in het Griekse woord aion met als hebreeuwse equivalent olam, hetgeen horizon betekent. Aion rekent af met een eeuwige hel aangezien de bijbel meerdere aion kent. Eeuwig kan dus nooit een meervoudsvorm hebben. Aion rekent ook af met reïncarnatie aangezien de systematiek het volgens mij niet toelaat dat mensen opnieuw geboren worden in een ander lichaam en bovendien de ziel oplost in het niet na de dood.

Ook hier zie ik een paralel tussen traditioneel christendom en boeddhisme. In het traditionele christendom wordt de dood ontkend middels een ziel die na de dood verder gaat. De bijbel kent dit niet. De systematiek van de aionen is vastgelegd in de tabernakel van Mozes met de lampenstandaard. De 722 boeddhistische demonen proberen dit na te bootsen middels reïncarnatie maar slaan hiermee volledig de plank mis.

gr.

• chris

Boeddhisten geloven ook niet in Boeddhisme.

• toet

ze geloven wel in boeddhisme als concept, blijkbaar