Sinds 2004 verzorgen wij de opleiding tot tantriki/ka en in die tijd heeft die opleiding zich geëvolueerd tot een steeds samenhangender en omvattender geheel tussen de meditatie, yoga, massage en sessie. Dit is steeds met stapjes gegaan en gezien de wensen van mij, mijn leraren en mijn studenten is het tijd geworden om de opleiding een nieuwe opzet te geven.

Eén van de lastigste hobbels binnen de opleiding voor de studenten is de keuze om wel of niet voor de Kum-nye stroming te kiezen.

De Kum-nye is een allesomvattende Tibetaans-boeddhistische filosofie met sterke gelijkenissen met het nihilistische zen-boeddhisme. De Kum-nye zegt:

Probeer in balans te komen,

probeer in balans te blijven

onderzoek de bronnen van onbalans

haal deze weg.

Een kortere uitleg zal zijn:

Tantra gaat over grenzen.

Beide uitleggen zijn ontegenzeggelijk waar.

Grenzen (conditioneringen) zijn de redenen waarom wij uit balans geraken. Niets, niemand en nergens is een conditionering te bedenken die ervoor zorgt dat iedereen in balans verkeert en toch hanteren we collectieve conditioneringen: omdat het zo hoor en omdat het zo moet.

Balans bereik je niet door binnen de lijntjes te kleuren maar juist over de lijntjes heen te gaan en te kijken wat daarbuiten allemaal is. Uiteindelijk is een conditionering een bescherming van het ik-individu en een logische vraag is wat deze ik-individu nu eigenlijk is en inhoud. Als je daar geen klip-en-klaar antwoord op kan geven, waarom bescherm je dan iets waarvan je niet duidelijk hebt wat het is?

Deze filosofie is duidelijk maar hard, confronterend en realistisch. Er zijn genoegt mensen die tantra op een andere manier zien of willen beleven en daar is niets mis mee. Tantra kan je zien als fijn, prettig, helend, inzichtelijk, je kunt veel dingen bereiken en er zijn veel stromingen en veel combinaties te maken. Je kan tantra zien als een doe-het-zelf-instrument en ook daar is ruimte voor binnen de opleiding. Je moet alleen een keuze maken en dat is soms knap lastig.

Daarom is de opleiding gesplitst in een basisdeel waarin je de basis leert van de tantra in het algemeen en de Kum-nye in het bijzonder. Dit basisdeel duurt maximaal 3 jaar, daarna is een vervolgdeel van maximaal 2 jaar waarin je specifiek voor de kum-nye gaat.

Er zijn (nog steeds) wekelijkse opleidingsdagen en de student is vrij om te kiezen wanneer hij of zij voor een opleidingsdag komt. Ook de arbeidsuren thuis bepaald de student zelf en zo kan de ene in 2 jaar klaar zijn en de ander in 3 jaar.

Het basisdeel gaat 2.200 euro totaal kosten en het vervolgdeel gaat 1.000 euro totaal kosten.

In september gaat deze nieuwe opzet van start. Tot die tijd kan je nog in het ‘oude’ systeem instromen (maximaal 3 jaar á 1.800 euro).

Meer informatie kun je vinden op:

Informatie over de opleiding

Meest gestelde vragen

Met vriendelijke groet,

Namaste-ji,

Maaike Dermonde