Wanneer ik het over deze termen heb, dan spreek ik over het geven en ontvangen binnen de relatie die je met jezelf hebt en de relatie(s) die je met ander(en) hebt/hebben.In mijn ervaring kun je het zo zien dat de mate van geven en ontvangen afhangt hoe dicht je bij je eigen gevoelens staat. Hoe dichter je bij je eigen gevoelens staat, hoe ontvankelijker je bent. Overigens bedoel ik niet perse dat je in emoties gevoelig zou moeten zijn. Je kunt in overgave jezelf en de ander ontvangen en naar alle waarschijnlijkheid kun je ook werkelijk geven, dat wil zeggen jezelf geven. Dat mag wat vreemd klinken, jezelf geven en jezelf ontvangen, maar dat heeft mijns inziens allemaal te maken of dat je jezelf wel of juist niet accepteert zoals je zelf bent. En wanneer je jezelf durft te ontvangen, spreek je en druk je jezelf uit zoals je bent. En wanneer je jezelf ontvangt, dan zal je ook kunnen en durven ontvangen wat de ander of anderen je willen en kunnen geven. En wanneer je jezelf werkelijk kunt ontvangen en de binding er is met jezelf, dan durf je ook werkelijk te geven. De mate van het geven en ontvangen zijn beiden dan afhankelijk van de binding die je met jezelf hebt. Ik bedoel hier dus niet alleen maar het letterlijk geven en het letterlijke ontvangen. Letterlijk is, ik geef een cadeautje aan iemand en de ander ontvangt het. Ik bedoel vooral het figuurlijke, het innerlijke geven en ontvangen, het geven en ontvangen die in verbinding staat met jezelf, die ervoor zorgt dat je contact hebt met jezelf en met de wereld. En in het geven en ontvangen zit ook een stukje overgave. Jezelf uitdrukken is een stukje overgave. Daar is vaak moed voor nodig, moed om te durven, moed om niet bang en met angst te zijn om niet geaccepteerd te worden door de ander, moed om jezelf te durven ontvangen en om van daaruit ook te geven. En dat is het werkelijke geven en ontvangen, vanuit jezelf en in verbinding met jezelf. En daar ligt de grote kracht van je spiritualiteit. Geven en ontvangen in verbinding en in verantwoordelijkheid met jezelf. Verantwoordelijkheid is een logisch gevolg dat uit het werkelijke geven en ontvangen voortvloeit, want als je niet de verantwoordelijkheid draagt voor wie je bent, dan kun je jezelf ook niet tot uitdrukking brengen.

Acceptatie, geven/ontvangen, overgave, verantwoordelijkheid/liefde