interview boeddhisme

  • sofiee@live.nl

    Best Ujukarin,

    Dit zijn de vragen voor het interview.

    Heel veel succes met het beantwoorden.

    Alvast bedankt!

    groetjes Yoshka & Sofie

    1.Wat betekent het boeddhisme voor u ?

    2.Hoelang bent u al boeddhist ?

    3.Hoe is het begonnen ?

    4.Hoe mediteert u ?

    5.Bezoekt u wel eens een tempel?

    6.Gelooft u in het hiernamaals?

    7.Doet u elke dag iets aan het boeddhisme?

    8.Doet u ook aan yoga, zo ja hoe helpt het u?

    9.Wat zijn uw argument om mensen over te halen om zich tot het boeddhisme te bekeren?

    10.Heeft u Boeddha beelden in huis?

    11.Zijn er nog meer mensen in uw omgeving boeddhistisch?

    12.Hoe denkt u dat u in uw vorige leven geleefd heeft?

    13.En hoe denkt u dat u in uw volgende leven zal leven?

    14.Kun je in het boeddhisme ook biechten, en om vergeving vragen na een slechte daad?

    15.Heeft u ook reizen gemaakt naar boeddhistische hoogtepunten?

    16.Bent u Nederlands, zo nee hoe bent u dan in Nederland terecht gekomen?

    17.Wil u ook graag gecremeerd worden aan de Indus?

    18.Hoe is het om als boeddhist in onze samenleving te leven?

    19.Stamt uw naam van het boeddhisme af?

    20.Is Ujukarin uw echt naam?

    21.Heeft u iets speciaal in huis wat met uw geloof te maken heeft?

    22.Zijn er ook elementen in uw tuin aanwezig te maken hebben met het boeddhisme?

    23.Zit u ook bij een groep of vereniging die te maken heeft met het boeddhisme?

    24.Hoe ziet een gewone dag van een boeddhist er uit?

    25.Heeft het boeddhisme ook eetgewoontes?

  • ujukarin

    Okay, dus toch openbaar. Mooi, dan kunnen ook mensen zoals Richard antwoorden en kun je kiezen welk antwoord het meest geschikt is :?

    1. Een religie, oftewel iets wat houvast geeft in m'n leven.

    2. Jaartje of 20 qua ‘toevlucht nemen’ (kleine officieele ceremonie). 4 jaar deze naam dragend omdat ik toen officieel Ordelid in onze sangha (beweging) werd.

    3. Zoals bij zovelen, in een zoektocht naar de zin van het leven. Ik groeide op in min of meer atheistische familie in streng-Christelijk dorp. De vragen die ik als tiener kreeg werden misschien wel deels beantwoord door Youth for Christ vrienden maar de antwoorden werden gelijk hoogst ongeloofwaardig toen ik zag wat de gemiddelde kerkganger ermee deed. Dus zocht ik verder, kwam in de studentenstad een Hindoe-sekte tegen. Na 12 best wel goede jaren vond ik dat ik daar klemliep, en kwam na een tweede zoektocht het boeddhisme tegen als meer bij me passend.

    4. Tja, wat bedoel je met ‘hoe’? Twee basismeditaties (Ademhaling en Metta Bhavana) plus een aantal complexere reflecties en visualisaties, alleen in de basiszaken geef ik les. Doe het thuis 2 x 30 minuten, op een stoel; maar voor wie dat qua rug aankan is een kussentje beter, zo leg ik dat ook uit in het tempeltje.

    5. Ja, ik ben deel van het ‘meubilair’ (staf) van onze Amsterdamse tempel. Dus minstens 1 x per week daar.

    6. Nee en ja. Boeddhisten geloven in wedergeboorte (er gaat wat door) maar niet in reïncarnatie (het is geen ongewijzigde ziel die doorgaat).

    7. Ja, mediteren enzo. Maar je probeert er 24 uur mee bezig te zijn, in o.a. ethiek en aandacht voor wat je doet.

    8. Heel zelden. Op retraites eerder Tai Chi en Chi Kung. Die helpen ja, qua gezondheid maar ook qua betere meditatiezit.

    9. Geen, wij bekeren niet. Als mensen interesse tonen dan leg ik uit hoe boeddhisme MIJ geholpen heeft een beter mens te worden, en dat het hun misschien ook zou kunnen helpen. Doch ‘ehipassiko’, ze zullen 't zelf moeten proberen want niets kan op voorhand worden aangenomen zelfs niet van Boeddha zelf.

    10. Even tellen… ja zal wel iets van 5-10 zijn. Bijna allen in het meditatiehoekje.

    11. M'n vrouw maar die is Aziatisch en voor haar is het veel minder ‘intensief’. Ze mediteert bijvoorbeeld haast niet.

    12. Er was geen Ujukarin in een vorig leven. Er waren karmische factoren waarvan ik wat ‘geërfd’ heb; zowel negatieve (zoals m'n soms wat ver doorgeschoten verlegenheid) als positieve (IQ, scherpte).

    13. Min of meer zelfde antwoord als 12. Ik hoop dat het achterblijvend karma positiever is dan waarmee ik begonnen ben, meer wil ik niet. Wedergeboorte is als een opgebrande kaars die een andere kaars, of zelfs meerdere, aansteekt…

    14. Ja doch niet aan een priester ofzo, je doet het ofwel ‘innerlijk’ (communiceren met Boeddha of beschermengeltjes ofzo) ofwel naar je spirituele broeders en zusters in de sangha toe. Dat laatste heet pratimoksha, en vergeving krijg je altijd maar dan wel met ‘bewaking’ door die anderen dat je niet weer de fout ingaat.

    15. Ja maar nooit echt als pelgrimstocht - steeds als neven-bezoek vanuit een toeristische reis. O.a. Lumbini en Sarnath, ik vond ze ietwat teveel doodse cultuur en te weinig ‘levend boeddhisme’. Een plek als Boudnath in Kathmandu of Siri Pada (heilige berg) in Sri Lanka vind ik veel meer een levende pelgrimscultuur hebben, beetje zoals ik van Santiago in Spanje voor de Christenen gehoord heb.

    16. Gewoon volbloed kaaskop.

    17. Nee dat geldt alleen voor bepaalde Hindoe-groepen (en niet de Indus maar de Ganges). Sterfrituelen verschillen nogal per boeddhistische traditie, cremeren en begraven kan allebei.

    18. Altijd uitdagend. Je legt de lat voor jezelf toch wat hoger dan voordat je boeddhist was, bijvoorbeeld qua ethisch leven…

    19. Ja, hij is me gegeven bij ordinatie.

    20. Niet m'n biologische naam die ik in ‘t gewone leven gebruik nee. Maar misschien wel ’echter' omdat ie dichter bij mijn idealen staat, en iemand die beide namen kende meldde ik ook ooit ‘Ujukarin is een beter mens dan xxxx’ en dat is denk ik ook wel zo. Me aanspreken op m'n Dharmanaam herinnert me aan de daarbij horende geloften…

    21. Ja de meditatiehoek met de beelden en andere elementen van de schrijn (o.a. tekst van Boeddha en foto van stoepa).

    22. Niet echt, 1 verstopt boeddhabeeld geloof ik.

    23. Ja, bij één van de sanghas in Nederland namelijk Triratna.

    24. Zelfde als voor gewone mensen denk ik, m.u.v. meditatie. En gemiddeld zijn we wat ‘creatiever’ met de tijd dan anderen, 3 uur per avond TV kijken zal hoge uitzondering zijn…

    25. Meer serieuze Westers boeddhisten, en ook sommige Aziaten, zijn vegetarisch of veganist. Ik houd ‘t bij het eerste maar m’n vrouw bijvoorbeeld eet wel kip en vis (geen varken en rund vanwege een volksboeddhistische gelofte die ze niet wil breken).

    With folded palms,

    -Ujukarin>

  • sofiee@live.nl

    harstikke bedankt,

    groetjes Sofie & Yoshka

  • Ujukarin

    HAHAHAHAHAAHAHA

    Yoschka en sofie jullie zijn gepakt dankzij mij.

    Meneer Mendes zei tegen ons dat het geen goed idee was tegen ons.

    dikke bowlingbal en bamboetak

  • iemand uit 3G

    whahahahahahah volgende keer wat slimmer aanpakken en niet zomaar op een site paar vragen droppen NOOBS dat jullie zijn.

  • Iemand anders uit 3G

    HAHWAHSHASHDHASHHAHASHAHHHAHASHAHWHASHAHAHA

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

    Bedankt voor de antwoorden nog

    en meneer mendes was ook niet tevreden a sahbi.

  • bowlingbal & bamboestok

    wahahahahah jullie zijn egt mongols. wahahaha meneer heeft min punt gegeven.

  • nog iemand anders uit 3G

    lesboo's echt dom zijn jullie whahahaahahha domme mannetje met 2pikke groetjesssssssss uit 3g noobs noobtuberSSS

  • Zit naast iemand anders uit 3G

    Bowlingbal en bamboestok trala la la la. strafpunt hier en strafpunt daar trala la la la. Strike!!! XD Lekker voor jullie :P XD

  • jillag

    hallo wij zijn Agnes en Jildou wij doen ons werkstuk over het boeddhisme wij zouden er graag wat meer over te weten komen heeft u informatie voor ons?