Okay, dus toch openbaar. Mooi, dan kunnen ook mensen zoals Richard antwoorden en kun je kiezen welk antwoord het meest geschikt is
1. Een religie, oftewel iets wat houvast geeft in m'n leven.
2. Jaartje of 20 qua ‘toevlucht nemen’ (kleine officieele ceremonie). 4 jaar deze naam dragend omdat ik toen officieel Ordelid in onze sangha (beweging) werd.
3. Zoals bij zovelen, in een zoektocht naar de zin van het leven. Ik groeide op in min of meer atheistische familie in streng-Christelijk dorp. De vragen die ik als tiener kreeg werden misschien wel deels beantwoord door Youth for Christ vrienden maar de antwoorden werden gelijk hoogst ongeloofwaardig toen ik zag wat de gemiddelde kerkganger ermee deed. Dus zocht ik verder, kwam in de studentenstad een Hindoe-sekte tegen. Na 12 best wel goede jaren vond ik dat ik daar klemliep, en kwam na een tweede zoektocht het boeddhisme tegen als meer bij me passend.
4. Tja, wat bedoel je met ‘hoe’? Twee basismeditaties (Ademhaling en Metta Bhavana) plus een aantal complexere reflecties en visualisaties, alleen in de basiszaken geef ik les. Doe het thuis 2 x 30 minuten, op een stoel; maar voor wie dat qua rug aankan is een kussentje beter, zo leg ik dat ook uit in het tempeltje.
5. Ja, ik ben deel van het ‘meubilair’ (staf) van onze Amsterdamse tempel. Dus minstens 1 x per week daar.
6. Nee en ja. Boeddhisten geloven in wedergeboorte (er gaat wat door) maar niet in reïncarnatie (het is geen ongewijzigde ziel die doorgaat).
7. Ja, mediteren enzo. Maar je probeert er 24 uur mee bezig te zijn, in o.a. ethiek en aandacht voor wat je doet.
8. Heel zelden. Op retraites eerder Tai Chi en Chi Kung. Die helpen ja, qua gezondheid maar ook qua betere meditatiezit.
9. Geen, wij bekeren niet. Als mensen interesse tonen dan leg ik uit hoe boeddhisme MIJ geholpen heeft een beter mens te worden, en dat het hun misschien ook zou kunnen helpen. Doch ‘ehipassiko’, ze zullen 't zelf moeten proberen want niets kan op voorhand worden aangenomen zelfs niet van Boeddha zelf.
10. Even tellen… ja zal wel iets van 5-10 zijn. Bijna allen in het meditatiehoekje.
11. M'n vrouw maar die is Aziatisch en voor haar is het veel minder ‘intensief’. Ze mediteert bijvoorbeeld haast niet.
12. Er was geen Ujukarin in een vorig leven. Er waren karmische factoren waarvan ik wat ‘geërfd’ heb; zowel negatieve (zoals m'n soms wat ver doorgeschoten verlegenheid) als positieve (IQ, scherpte).
13. Min of meer zelfde antwoord als 12. Ik hoop dat het achterblijvend karma positiever is dan waarmee ik begonnen ben, meer wil ik niet. Wedergeboorte is als een opgebrande kaars die een andere kaars, of zelfs meerdere, aansteekt…
14. Ja doch niet aan een priester ofzo, je doet het ofwel ‘innerlijk’ (communiceren met Boeddha of beschermengeltjes ofzo) ofwel naar je spirituele broeders en zusters in de sangha toe. Dat laatste heet pratimoksha, en vergeving krijg je altijd maar dan wel met ‘bewaking’ door die anderen dat je niet weer de fout ingaat.
15. Ja maar nooit echt als pelgrimstocht - steeds als neven-bezoek vanuit een toeristische reis. O.a. Lumbini en Sarnath, ik vond ze ietwat teveel doodse cultuur en te weinig ‘levend boeddhisme’. Een plek als Boudnath in Kathmandu of Siri Pada (heilige berg) in Sri Lanka vind ik veel meer een levende pelgrimscultuur hebben, beetje zoals ik van Santiago in Spanje voor de Christenen gehoord heb.
16. Gewoon volbloed kaaskop.
17. Nee dat geldt alleen voor bepaalde Hindoe-groepen (en niet de Indus maar de Ganges). Sterfrituelen verschillen nogal per boeddhistische traditie, cremeren en begraven kan allebei.
18. Altijd uitdagend. Je legt de lat voor jezelf toch wat hoger dan voordat je boeddhist was, bijvoorbeeld qua ethisch leven…
19. Ja, hij is me gegeven bij ordinatie.
20. Niet m'n biologische naam die ik in ‘t gewone leven gebruik nee. Maar misschien wel ’echter' omdat ie dichter bij mijn idealen staat, en iemand die beide namen kende meldde ik ook ooit ‘Ujukarin is een beter mens dan xxxx’ en dat is denk ik ook wel zo. Me aanspreken op m'n Dharmanaam herinnert me aan de daarbij horende geloften…
21. Ja de meditatiehoek met de beelden en andere elementen van de schrijn (o.a. tekst van Boeddha en foto van stoepa).
22. Niet echt, 1 verstopt boeddhabeeld geloof ik.
23. Ja, bij één van de sanghas in Nederland namelijk Triratna.
24. Zelfde als voor gewone mensen denk ik, m.u.v. meditatie. En gemiddeld zijn we wat ‘creatiever’ met de tijd dan anderen, 3 uur per avond TV kijken zal hoge uitzondering zijn…
25. Meer serieuze Westers boeddhisten, en ook sommige Aziaten, zijn vegetarisch of veganist. Ik houd ‘t bij het eerste maar m’n vrouw bijvoorbeeld eet wel kip en vis (geen varken en rund vanwege een volksboeddhistische gelofte die ze niet wil breken).
With folded palms,
-Ujukarin>