reclame site??

• Mike

Beste Allemaal,

Ik hoop dat het jullie allemaal goedgaat en dat jullie gelukkig zijn!!!

Ik ga er eigenlijk wel een beetje van uit want ik zie geen een verhaal over mensen die lijden maar enkel reclames en uitnodigingen voor meditatie avonden.

Ongelooflijk en dat op een site waarop volgens mij de discussie centraal zou moeten zijn en de belevenissen van een ieder die of praktiserend boeddhist is of zich hier graag in wil verdiepen.

Hoe zit dit mensen??

We zouden ons toch bezig houden met het lijden van alle wezens transformeren?

Kortom even een vraagje om de discussie te openen.Hoe krijgen wij onze geest vrij buiten meditatie om?

Groetjes en veel geluk voor allen!!

Mike

• ujukarin

Hoi Mike,

Ja jammer. Ook al zijn veel aankondigingen niet sterk commercieel, dan nog zijn het er te veel en is er te weinig info over boeddhistische praktijk.

Goed plan dus van je. Antwoord is even simpel als ‘Doe het goede, vermijd het kwade, zuiver de geest’ (Bodhidharma's advies aan de Chinese keizer): een kind van 4 begrijpt 't en het kan je je hele leven kosten om het echt in de praktijk te brengen. De kunst is om je geest buiten de meditatieve tijd (als ik goed begrijp hoe je vraag bedoeld is) OOK achtzaam te volgen. Alleen daardoor kun je reflexen, korte lontjes, onzuivere motieven etc. tijdig zien en daarvan vrij komen. Oftewel overschakelen van re-aktief gedrag naar krea-tief gedrag ;-)

With folded palms,

-Ujukarin>

• Richard Buitenhuis

Hallo Allemaal,

Ik mag wel zeggen dat ik tot een jaar of 2 geleden bijna dagelijks kwam kijken wat voor interessante discussies hier plaats vonden…en ben blij dat Mike en ujukarin nog steeds actief zijn..zodat er mensen zijn die serieus antwoord op belangrijke vragen kunnen geven voor 1 ieder die meer over het Boeddhisme wil weten.

Hoe krijgen wij onze geest vrij buiten meditatie om?

Door continue een aantal dingen bij jezelf te checken of er continue bewust van te zijn…

(dit kan er voor zorgen dat je meer in het nu bent, en jezelf kan stoppen voordat je in extremen verzeild raakt.)

Om dat bewustzijn te training kun je bijvoorbeeld je lichaamshouding gebruiken.

(ik ga nu lopen, ik ga nu staan, ik ga nu zitten, ik ga liggen) of beter…je weet in welke toestand je lichaam zich bevind.

Wanneer dit redelijk vanzelf gaat kan er begonnen worden met zinvollere oefeningen zoals: Je gezicht uitdrukking, draag ik een ontspannen gezicht of kijk ik boos.

Wanneer je je bewust van het moment dat je een frons trekt, kan je er wat aan doen..en is het tijd voor de volgende stap namelijk het trainen om je bewust te zijn van je geestestoestand….in mijn geval te beginnen bij het proces dat naar boosheid voert (voor een ander kan dat bijvoorbeeld zelfmedelijden zijn..etc)

In meditatie kunnen dergelijke processen bekeken worden wat tot inzicht kan leiden, dat is leuk en handig. Maar dat inzicht moet gebruikt worden om je dagelijks handelen te corrigeren…wat tot meer moraliteit en loslaten leidt, en de mogelijkheid creeerd voor meer en dieper inzicht…wat vervolgens weer gebruikt kan worden om je dagelijks handelen te corrigeren…wat tot meer moraliteit en loslaten leidt etc.

Meditatie is slechts een hulp middel…het echte, moeilijke werk (je klankbord) is het dagelijkse echte leven en hoe je daarmee omgaat)

Hopelijk heeft iemand wat aan het gebrabbel hier boven :)

May you all be free of hate, greed and delusion.

• a.

Hallo Mike, ujukarin en Richard,

leuk om weer eens wat van jullie te horen!

Ik moet toegeven dat ik me een beetje schaam over de bijdrages die ik tot nu toe gelevert heb:

waren ze niet een beetje pedant en beterweterig?

Nou ja, waarschijnlijk ben ik nog niet veel veranderd, ook al zijn mijn intenties altijd goede geweest:

het leed in de wereld te verlichten en geluk en wijsheid aan te wakkeren.

Maar goed, om op je vraag terug te komen:

[b]Hoe krijgen wij onze geest vrij buiten meditatie om?

Antwoord 1. Ga sporten.

" 2. Ga dansen.

" 3. Bedenk wat je eigenlijk wilt denken, en oefen dan om deze gedachte te behouden en te verwezenlijken.

" 4. Onze Geest is ook de ziel die in ons huist. Deze is nooit vrij. Zelfs niet als we sterven. Zelfs dan blijven we

afhankelijk van de omstandigheden, en de goede wil van welwillende heilige- en wijze-Geesten.

" 5. Een vrije geest buiten meditatie om is onmogelijk.

" 6. Wat een gezeur over een vrije geest, het ging er toch om geluk en wijsheid te bevorderen?

" 7. Voor zover ik weet is meditatie een essentieel onderdeel van de boeddhistische weg,

dus waarom wil je er dan zo graag omheen?

Ja, ik heb de antwoorden voor mijn leven gevonden.

Die ben ik aan het leven, hoe simpel, eenvoudig of klein ook.

Ik wens dat jullie ze ook vinden, en er dan naar leven.

Ik denk dat dát je gelukkig zal maken, of op z´n minst tevreden…

met vriendelijke groeten,

a

• mike

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties.Ik weet ik ben een beetje traag maar ik zit momenteel in Thailand en mijn internet is niet

altijd even goed(wifi) en ik heb natuurlijk ook vakantie!!!

Maar even terugkomend op mijn vraag.De vraag die ik stelde was eigelijk een beetje doorzichtig.Ik wilde eigelijk stiekum een antwood zoals Richard gaf dat meditatie een middel is om samen met de dharma beoefening de geest vrij te krijgen.Dit deed ik omdat ik op deze site alleen zag dat meditatie zo belangrijks is maar dit is een onderdeel van het 8 voudige pad en niet het pad.Tuurlijk ben ik het met iedereen eens dat het mediteren zeker helpt om bewuster te leven maar wat moet je al die gedachtes die op kunnen komen door meditatie als je niet weet wat je er mee moet doen en vandaar de dharma.

je moet wel degelijk wat begrijpen van de wereld der gedachtes en daarbij vrijkomende emoties om de gedachtes te transformeren zodat je vrij kunt zijn van geest.

Hoe kun je negatieve opkomende gedachtes transformeren zonder kennis en inzicht maar met alleen de meditatie???

Deze kennis biedt de dharma.Als ik bijvoorbeeld een emotie van irritatie krijg moet ik wel kunnen analyseren waardoor dit

komt en hoe je dit kunt omzetten zodat ik de volgende keer niet meer geirriteerd raak.En dit geld voor veel emoties!!

Zijn er mensen die veel negatieve emoties ondervinden in dagelijks leven?En waardoor denk je dat komt?

Emoties als gevolg van jaloezie,ontwetendheid,begeerte etc.Ben je in staat deze emoties te herkennen?

Ik snap dat je niet snel al je negatieve gedachtes wilt spuien op dit prikbord,maar misschien kunnen we elkaar helpen om deze negatieve gedachtes om te zetten zodat je meer geluk zult ervaren.

Ik heb trouwens gisteren erg interessante uitleg van diverse boeddhistische termen op you tube gezien.

Dit was van Thich Nhat Hanh.Het ging over leegte,inter-zijn,zelfloosheid.Dus mocht je geinteresserd zijn typ gewoon

Thich Nhat Hanh in you tube en dan kom je er wel!!

Groetjes Mike

chokdee makmak(veel geluk)

Ps als er iemand een reactie kreeg van waarom duurt zijn antwoord zo lang dan heeft dit al tot een emotie geleid en was er dus sprake van ongeduld.Dit geeft natuurlijk niet alleen is er dan wel al een verwachtingspatroon m.b.t tijd snap je?

• a.

Hè, hè, dat werd tijd zeg! ;)

• S

Hi Ujukarin, wij moeten een werkstuk maken over het boeddhisme voor levensbeschouwing.

We zoeken een boeddhist die we kunnen interviewen, via de mail.

Zouden wij jou mogen interviewen?

groetjes S&Y

• yoshka

hallo,

voor schoool moet ik een hindoeist of een boeddhist interviewen

iemand interesse om vragen te beantwoorden over jullie geloof?

m.v.g Yoshka