How to be happy

  • Ghislaine Engelhardt-Werner

    Vierdaagse retraite ‘How to be happy’ met wereldberoemde meditatieleraar

    Van 5 t/m 8 mei aanstaande vindt onder de titel ‘How to be happy’ in Amsterdam een vierdaagse retraite plaats. Als een van de meest bekende meditatieleraren van deze tijd, gaat Sogyal Rinpoche hierbij in op de kracht van meditatie in een moderne wereld. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat meditatie je gelukkiger maakt. Ook versterkt het je concentratievermogen en heeft je immuunsysteem er baat bij. Op een dieper niveau is meditatie een proces waarbij je je eigen geest leert kennen. Je leert er mee te werken en je ontdekt hoe je het enorme potentieel dat je hebt, daadwerkelijk kunt benutten. De sfeer die Rinpoche creëert, is er een van warmte, liefde en diepgaand inzicht, waarbij hij direct tot de harten van alle aanwezigen spreekt. Rinpoche staat bekend om zijn uitzonderlijk communicatievermogen. Met zijn baanbrekende boek ‘Het Tibetaanse boek van Leven en Sterven’ werd hij wereldberoemd. De retraite is toegankelijk voor iedereen en afgestemd op zowel diegenen die voor het eerst komen als meer ervaren studenten.

    De retraite op conferentieoord Amstelborgh (Amsterdam) is toegankelijk vanaf Euro 245,- (voor vier dagen). Voor meer informatie en aanmelding, zie www.rigpa.nl/nl/programma/weekenden-en-retraites .

    Over Ripga en Sogyal Rinpoche

    Met zijn bijzondere gave om de hartessentie van het Tibetaans Boeddhisme over te brengen, is Sogyal Rinpoche een van de meest vooraanstaande leraren van onze tijd. Hij doet dit op authentieke wijze, met grote relevantie voor de huidige tijd. Rigpa is de organisatie waarmee Sogyal Rinpoche het onderricht van de Boeddha in het Westen, en in deze moderne tijd, voor een breed publiek toegankelijk maakt. Vandaag de dag is dit onderricht nog net zo toepasbaar als toen zij 2500 jaar geleden voor het eerst door de Boeddha werd uitgesproken. Inmiddels is Rigpa uitgegroeid tot wereldwijd netwerk met centra en groepen in 41 landen. Rigpa Nederland is de grootste Tibetaans boeddhistische organisatie in Nederland.

  • joop romeijn

    Waarom zouden we gelukkig willen zijn ?

    De titel 'How te be happy" vind ik niet zo goed gekozen.

    Het doel van beoefenen van boeddhisme, zoals door te mediteren, is helemaal niet om gelukkig te worden, maar om te ‘ontwaken’

    Vergelijk het interview in de Volkskrant van zaterdag 2 april met de Franse filosoof Pascal Bruckner:

    Er is in die tien jaar in zoverre wel iets veranderd, dat mensen zich veel meer zijn gaan bezighouden met bijvoorbeeld spiritualiteit. De belangstelling voor bijvoorbeeld het boeddhisme neemt toe. Er is kennelijk toch behoefte aan meer diepgang.

    'Alleen heeft wat hier voor boeddhisme doorgaat, niets met het echte boeddhisme te maken. In het Westen hebben we een variant ontwikkeld die helemaal in dienst staat van het ego. Terwijl in het oorspronkelijke boeddhisme het ego juist wordt beschouwd als een ilusie, als iets wat onderdrukt moet worden.

    'Het oosterse boeddhisme is heel hiërarchisch, het is ook tamelijk streng, en minder pacifistisch dan hier wordt gedacht. Het gaat over lijden, over hoe je een einde moet maken aan de begeerte. In onze hedonistische maatschappij is er een quasi-exotisch mengseltje van gemaakt. Datgene wat in dienst moet staan van een almacht, hebben we vertaald naar een overdreven aandacht voor de eigen persoon. Het westerse boeddhisme is een modegril van de bourgeoisie. Met de Dalai Lama als held.'

    Een ‘wereldlijke goeroe’ noemt u hem, ‘deels huwelijksadviseur, deels voedingsdeskundige en deels biechtvader, die goedmoedig met antwoorden strooit; een standwerker die gespecialiseerd is in wijsheid en vrede, en die glimlachend allerlei onbenulligheden opdist die zijn afgestemd op het Europese en Amerikaanse publiek.’

    'Dat publiek dweept met de Dalai Lama, zoals het ook dweepte met Baghwan Rajneesh, met Maharidji Mahesh-Yogi en met Krishnamurti. Daar kwamen The Beatles al mee; ook in dit opzicht wordt naar hartelust voortgeborduurd op de jaren zestig. Alleen gingen de hippies en de beatniks zelf naar het Oosten en trokken ze daar rustig tien jaar rond. Nu halen we de oosterse godsdiensten hierheen, gehuld in een westerse jas en ontdaan van alles wat de hedonistische mens niet goed uitkomt. Het is een complete industrie geworden. Je kunt hierover wederom zeggen: er is niets veranderd, behalve dat het allemaal nog een graadje erger is geworden.

    'De aandacht voor spiritualiteit en new age, voor biologisch eten, het Rousseauïstische idee van ‘terug naar de natuur’, voedsel kopen bij de boer: het hoort allemaal bij dezelfde beweging. We moeten gelukkig zijn. En dus moeten we gezond zijn. Er is een obsessie voor gezondheid, en de aandacht voor spiritualiteit moet je in dat licht zien, want het is gezond om ook geestelijk in balans te zijn. Alles is maakbaar, dus werk je aan jezelf en geef je jezelf elke dag opnieuw vorm.