Onrust

• ujukarin

Hoi Kurt,

Is inderdaad geen strikt vipassana-schema. Stilte is 1e twee dagen ook maar 3 uur per dag of zo (grofweg rond de nacht) en wordt bij langere retraites opgebouwd tot soms een paar hele stiltedagen (m.u.v. interviews), en tegen het eind dan weer afgebouwd.

Ochtendmeditaties in principe 07:00-07:50 en 08:00-08:50, er is een bel en thee om 06:30 maar er zijn er altijd bij die de 1e ronde overslaan en de tweede ‘zit’ instappen. Of andersom, tijdens de 2e zit ga ik haast altijd wandelen (m'n rug houdt niet zo van al te lange zitsessies na elkaar) tenzij ik zelf leid dan gooi ik wat aan 't schema om…

With folded palms (en Metta natuurlijk :-),

-Ujukarin>

• Kurt

Ujukarin,

Dat betekent dat je dan in je normaal ritme blijft en bijvoorbeeld om 7 uur opstaat voor de 2de zit om te gaan mediteren. Op het retraite waarmee ik ervaring heb staan we op om 4 uur. Het gevolg is dat ik na een paar dagen een wrak ben :-). Ik begrijp dat gelijkmoedigheid en inzet dan belangrijke meditatieobjecten zijn maar hoe graag ik het ook zou willen, de natuur van mijn lichaam laat het gewoon niet toe. Ik ben een typisch avondmens, ben ‘s avonds alerter dan ’s ochtends en kan daarbij de slaap niet vroeg vatten. De gevolgen zijn vrij duidelijk als je dat een paar dagen doet en je ritme past zich niet aan. Daarbij, 's ochtends mediteren is voor mij ook niet zo efficiënt. Maar dat effe ter zijde.

Ik ben eigenlijk al een hele tijd op zoek naar een plaats waar ik kan mediteren in stilte en tegelijk kan filosoferen over de Dhamma met andere meditators. Dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste momenteel. Ik ben dankbaar dat ik heb mogen leren mediteren in de traditie van Goenka, ik ervaar het als een geschenk. Maar er is voor mij een tijd gekomen dat ik graag wat meer en losser contact zou willen hebben met andere meditators zodat ik van andere kan leren, zodat ik van anderen kan horen en zien hoe zij groeien op hun pad en toch dagelijks gaan werken en leven in deze westerse maatschapij. Het lijkt me dat dat bij jullie organisatie kan. Zijn er strikt geleide meditaties? In de sfeer van zuivere Vipassana?

Metta

• ujukarin

Hoi Kurt,

In Nederland/België vrijwel niet. We hebben een enkele keer, misschien 1-2 x per jaar, een sesshin-achtige retraite en die is wat strikter dan de gemiddelde. In de UK (Wales) zit een retraitecentrum van ons dat zich volledig op meditaties richt, en dat heeft dus meer keuze in meditatieniveau's en discipline inclusief zwaardere sesshins en vipassana-zaken. Kan makkelijker in een land met 20+ stadscentra, hier in NL hebben we er maar twee - de beweging komt nu eenmaal toevallig vanuit Engeland en dan ontstaan andere sitiaties.

We zijn inderdaad wat ‘losser’ in omgaan met/toepassen van meditatie dan een typische Zen- of Vipassana-beweging, maar bepaald niet (voor wie zich verder wil verdiepen) vrijblijvend. Dat zul je wel merken bij nadere ervaring…

Sukses op je pad,

With folded palms,

-Ujukarin>

• Kurt

Dankjewel voor je antwoord, ik hou je op de hoogte :-)

Groeten

Metta

Kurt