Onrust

• Kurt

Goedeavond,

Zijn er nog mensen die deze ervaring beleven? Ik beoefen Vipassana, een uur per dag na mijn werk. Soms heb ik perioden dat ik hele dagen een onrustig gevoel heb. Ik heb het idee dat dit door mijn meditatie komt, mijn gewaarwordingen tijdens de meditatie zijn dan ook vrij hevig. Ik stel me de vraag of die onrust het gevolg is van oude sankhara's die loskomen en een tijd blijven hangen of dat het frustraties zijn die ik ontwikkel omwille van mijn heftige meditatie's? Kan iemand me wijzer maken?

Metta,

Kurt

• ujukarin

Hoi Kurt,

Lijkt verdacht veel op de hindernis van rusteloosheid. Google maar eens op ‘vijf hindernissen’ of in Engels ‘five hindrances’, bijvoorbeeld

http://www.thaiways.com/buddhism/sikkha.htm

http://www.hetbodhiblad.nl/Boeddhisme/Jhananga/jhananga.html

Het tegen-medicijn is niet zo makkelijk maar dat gebeurt wel vaker bij meditatie, zonodig moet je echt met IRL mede-mediteerders of in jouw geval Vipassana-lerarenressen, praten…

Sukses,

With folded palms,

-Ujukarin> / net terug van een retraite dus wat minder rusteloos, maar hoe lang dat volgehouden wordt ? ;-)

• Kurt

Hoi Ujukarin,

Bedankt voor je antwoord, ik heb beide linkjes opgezocht en het was interessant om te lezen. Uiteindelijk komt het erop neer om netjes verder te mediteren en mijn gewaarwordingen gelijkmoedig te observeren. Met het nodige begrip en inzicht zal ik dieper kunnen gaan, dus niet louter mediteren maar ook nadenken over de werkelijkheid. Uiteindelijk zijn mijn lichamelijke gewaarwordingen een weerspiegeling van de geest en omgekeerd. Voorbijgaande vergankelijke structuren, een constellatie van energie, van conditionering, van reactie's, van sankhara. En uiteindelijk…gedachten zijn maar gedachten, ze komen en gaan, sommigen zijn net als krijt die je in één zwaaibeweging kan doen verdwijnen…als je je maar concentreert en gelijkmoedig bent. Uiteindelijk zuivert de geest vanzelf, gewoon de natuur zijn gang laten gaan en niet reageren op gewaarwordingen, de dhamma doet de rest.

Wat denk jij hiervan ujukarin?

Metta,

Kurt

• ujukarin

Hoi Kurt,

Is geen slecht begin. Andere manieren om met deze hindernis om te gaan, die we in ons tempeltje ook wel adviseren en gebruiken, is aandacht terugbrengen naar één punt. Bijvoorbeeld je lichaams-gewaarzijn, dat is dan je voornemen en niet om je te ‘laten’ afleiden van je meditatieplan door die onrust. Als het teveel voorkomt kan varieeren van meditatiesoort ook helpen; bijvoorbeeld Metta Bhavana met veel aandacht voor het 1e stadium, deze meditatie is min of meer complementair met aandachts/ademhalings/vipassana-beoefening…

Sukses,

With folded palms,

-Ujukarin>

• chris

Laatst heb ik weer in het boek Zen Begin gelezen, dat heeft mij altijd veel geholpen helderheid te krijgen.

Misschien ben je te doelmatig bezig met tot rust proberen te komen. Als het doel van je meditatie tot rust komen is, zul je waarschijnlijk balen als dat niet lukt, en dan krijg je nog meer onrust. Het doel van meditatie moet mediteren zijn. Wat gebeurd gebeurd. Als je mediteert, dan doe je gewoon wat je moet doen, meditatie, niet meer.

Houd je niet bezig met goede of slechte oefening, er is gewoon oefening. En als je bewust bent dat je afgeleid bent, of onrustig, dan is het nog steeds oefening, omdat je je bewust bent van de onrust. Als je bewust bent leer je en herstel je jezelf. Dat is de juiste oefening. Zo zal je oefening steeds vruchtbaarder worden. Denk niet dat je oefening perse zuiver moet zijn. Er is geen zuivere oefening. De oefening zelf is genoeg.

• Kurt

Ujukarin, bedoel je daarmee dat ik me tijdens de meditatie richt tot één punt of in het dagelijks leven wanneer ik me onrustig voel? Waar ben je op retraite geweest als ik vragen mag?

Metta,

Kurt

• Kurt

Chris,

Bedankt voor je bijdrage, je woorden geven me motivatie en inzicht. Gewoon blijven mediteren en de natuur zijn gang laten gaan.

Metta,

Kurt

• a.

Graag wil ik jullie eraan herinneren dat Boeddha zelf vrijwel voortdurend aan het wandelen was.

En dat 45 jaar lang in een gebied van ongeveer 400 bij 600 (!) kilometer.

Hij mag het dan wel rustig aan gedaan hebben, maar toch…

Ook zijn volgelingen waren te voet onderweg, al was het alleen maar om te bedelen.

De meeste boeddhistische scholen hebben een intensief programma wat lichamelijke beweging en oefening betreft.

Al was het alleen maar om zo en zo lang te kunnen zitten.

Van lang zitten wordt ik ook onrustig, sjagrijnig en doodongelukkig.

Ja, het is belangrijk om jezelf te observeren en te mediteren,

maar dat kun je ook doen terwijl je yoga doet, wandelt, danst, jogt, zwemt of

welke vorm van lichaamsbeweging dan ook bedrijft waarbij je niet wordt afgeleid.

Je kunt zelfs de hele Dhamma lezen op de hometrainer!

Ik wens onze nieuwe generatie boeddhisten en boeddhistinnen veel kreativiteit en inventiviteit!

mvg, a

• ujukarin

Hoi Kurt,

Primair in de meditatie. Dat is ook de kern van veel Zazen/Vipassana-achtige technieken, een rustpunt voor concentratie zoals ademhaling of Metta.

M'n retraite was in Sauerland bij onze Duitse broeders en zusters (mede bedoeld om dat kontakt ook vast te houden), maar diezelfde soort retraites organiseren we zelf ook. Zie www.mettavihara.nl .

With folded palms,

-Ujukarin>

• Kurt

Dankjewel Ujukarin, ik heb de site aan mijn favorieten toegevoegd. Ik merk dat deze retraites losser zijn, zou ik wel eens willen ervaren. Om hoe laat word je wakker gemaakt op zo'n retraite?