beste Chris,
eigenlijk stel je meerdere vragen, maar goed…
Ik geloof in reincarnatie, dus die monniken zullen in een volgend leven de vruchten plukken van hun koosterbestaan.
“De Waarheid” bestaat voor mij niet, alleen een meer of minder lijdvol bestaan en/of
een meer of minder behulpzaam bestaan.
Ik denk dat die monniken een soort radiozenders zijn die iets behulpzaams in de wereld zenden.
Dus ook het idee dat ze iets zouden missen laat ik los: ze zijn hier om iets te schenken,
en niet om iets te krijgen of te halen.
Bovendien betekent het feit dat je geen sexuele liefedesrelatie hebt nog niet dat je geen liefdesrelaties hebt.
Als je n.l. je hele leven op liefdevolle vriendelijkheid voor alle wezens mediteert,
dan begin je op een gegeven moment ook daadwerkelijk te zinderen van liefde; in dit geval dan echter voor alle wezens.
Bijkomend voordeel van de afzondering is dat je niet wordt afgeleidt van deze “zendmasttoestand” door
allemogelijke invloeden zoals: maatschappelijke druk, manipulatie, kinderen en vrouwen (en ook mannen!!)
die van alles van je willen en denken te moeten, enz. enz.
In pricipe is het hele kloosterbestaan helemaal niet de bedoeling geweest van Boeddha.
Zijn idee was om zijn volgelingen in de maatschappij mee te laten draaien, en wel in de vorm van bedelen om voedsel.
Een bijzonder grote vorm van afhankelijkheid en uitwisseling.
Dit is een bijzonder intensieve uitdaging voor een beoefenaar van Boeddha s onderwijs.
En reken maar dat je je in dat proces voortdurend moet bevrijden van gehechtheden!
Het belang daarvan ligt m.i. in het leedverminderende, bevrijdende en gelukbrengende effect van het loslaten van die hechtingen.
Natuurlijk kan een liefdesrelatie extreem waardevol zijn, tenminste dat waren ze voor mij,
maar wat ik veel belangrijker vindt is dat we zo weinig bevrijde, ontwaakte, verlichte en blije mensen als voorbeeld hebben.
Laat alle hokuspokus en extremiteiten (zoals een leven lang in een klooster leven) los en
doe zoveel mogelijk goede daden; voor mij zo mooi omschreven in Dhp.4, 53:
Zoals je uit een berg bloemen
vele bloemenkransen vlechten kunt,
zo doe in je leven
vele goede daden.
mvg, a