Hoi Chris,
Ik ben bang dat het bij theorie blijft na 20 jaar beoefening, ben nog onvoldoende Verlicht o om het zelf direkt te Zien en ook geen bijna-dood-ervaring meegemaakt, gelukkig maar (dat laatste dan)
Maar wél zeer aannemelijke theorie, direkt aansluitend bij alle zaken die ik wél ervaren heb en die Dharma voor mij een levend en i.h.a. kloppend iets maken.
Eerst de antwoorden op je direkte vragen:
* Wat niet verloren gaat is het opgebouwde karma-vipaka. Dit ‘zal een nieuw leven laten ontstaan’ zoals een kaars een andere kaars aansteekt
* Wat dus wel verloren gaat is het lichaam maar ook de hele oude identiteit Chris of Ujukarin. De nieuwe kaars is geen reïncarnatie van een onveranderlijk stukje Ujukarin, het is de wedergeboorte van de resultaten van Ujukarin's leven. Kan overigens ook na honderden jaren ‘niets waarnemen’, kan in meerdere levens etc.etc. En er zijn uitzonderingen in de Tibetaanse cultuur bekend dat mensen de volgende kaars ‘sturen’, de Tulkus, en dat gedeelte daarvan dat echt en niet nep is lijkt mij passend in dezelfde wedergeboorte-theorie.
De logica/aansluiting zit erin dat ook verder in m'n leven, en in wat ik bij anderen zie, niets verloren gaat en niets ‘voor niets is’. Pratitiya-samutpada, afhankelijk ontstaan, dus. Ook de vijf andere ‘geesteswerelden’ naast menselijk bestaan (waarin iemand wedergeboren kan worden) herken ik: goden, jaloerse goden, dieren, hongerige geesten en hellewezens. Soms kom je ‘ze’ tegen als onverklaarbare verschijnselen om je heen, dus in metafysische betekenis, en soms zijn het gewoon geestestoestanden die je in mensen om je heen ziet. Bijvoorbeeld iemand die zich als dier gedraagt, door primair voor voetbalkijken en vechten en voortplanten te leven, daar herken ik weinig menselijke waarden aan en wat ‘die’ te wachten staat na de dood, misschien. Goden —> Hollywoodsterren, Jaloerse goden –> beursmakelaars of reklamemensen, hongerige geesten –> drugsverslaafden en hellewezens –> psychiatrische patienten.
Tot zover maar even. Persoonlijke ervaringen met die andere groepen heb ik ook wel, en in plekken waar het ‘spookt’ herken je misschien wel hongerige geesten…
Wijsheid gewenst,
With folded palms,