Wedergeboorte

• chris

Sangha,

Ik zou graag willen weten hoe jullie tegen wedergeboorte aankijken. Wat hebben jullie geleerd (door ervaring of door theorie) over wedergeboorte?

Ik heb eens gelezen: Als je dood gaat verlies je alles wat je niet bent. Wat is hetgeen dat niet verloren gaat?

• ujukarin

Hoi Chris,

Ik ben bang dat het bij theorie blijft na 20 jaar beoefening, ben nog onvoldoende Verlicht :)o om het zelf direkt te Zien en ook geen bijna-dood-ervaring meegemaakt, gelukkig maar (dat laatste dan)

Maar wél zeer aannemelijke theorie, direkt aansluitend bij alle zaken die ik wél ervaren heb en die Dharma voor mij een levend en i.h.a. kloppend iets maken.

Eerst de antwoorden op je direkte vragen:

* Wat niet verloren gaat is het opgebouwde karma-vipaka. Dit ‘zal een nieuw leven laten ontstaan’ zoals een kaars een andere kaars aansteekt

* Wat dus wel verloren gaat is het lichaam maar ook de hele oude identiteit Chris of Ujukarin. De nieuwe kaars is geen reïncarnatie van een onveranderlijk stukje Ujukarin, het is de wedergeboorte van de resultaten van Ujukarin's leven. Kan overigens ook na honderden jaren ‘niets waarnemen’, kan in meerdere levens etc.etc. En er zijn uitzonderingen in de Tibetaanse cultuur bekend dat mensen de volgende kaars ‘sturen’, de Tulkus, en dat gedeelte daarvan dat echt en niet nep is lijkt mij passend in dezelfde wedergeboorte-theorie.

De logica/aansluiting zit erin dat ook verder in m'n leven, en in wat ik bij anderen zie, niets verloren gaat en niets ‘voor niets is’. Pratitiya-samutpada, afhankelijk ontstaan, dus. Ook de vijf andere ‘geesteswerelden’ naast menselijk bestaan (waarin iemand wedergeboren kan worden) herken ik: goden, jaloerse goden, dieren, hongerige geesten en hellewezens. Soms kom je ‘ze’ tegen als onverklaarbare verschijnselen om je heen, dus in metafysische betekenis, en soms zijn het gewoon geestestoestanden die je in mensen om je heen ziet. Bijvoorbeeld iemand die zich als dier gedraagt, door primair voor voetbalkijken en vechten en voortplanten te leven, daar herken ik weinig menselijke waarden aan en wat ‘die’ te wachten staat na de dood, misschien. Goden —> Hollywoodsterren, Jaloerse goden –> beursmakelaars of reklamemensen, hongerige geesten –> drugsverslaafden en hellewezens –> psychiatrische patienten.

Tot zover maar even. Persoonlijke ervaringen met die andere groepen heb ik ook wel, en in plekken waar het ‘spookt’ herken je misschien wel hongerige geesten…

Wijsheid gewenst,

With folded palms,

• Kurt

Best ujukarin,

Ik las in je antwoord dat je verwees naar psychiatrische patiënten, ik vind de associatie voor deze doelgroep nogal vreemd. Hoe bedoel je dat precies?

Metta,

Kurt

• ujukarin

Hoi Kurt,

Ik ben niet de enige die de link maakt, hoor. Maar kan ‘m wel uit ervaring bevestigen, het is nogal een ’hel' waarin je je bevindt als zwaar psychiatrisch patient. Geen lichte gevallen, zoiets als een kleine dip/depressie praten we niet over.

Wezen in de hel (wat dus op de één of andere manier door eerder karma heet te komen): wordt konstant gepijnigd door dingen waar hij/zij niet mee overweg kan, ‘achtervolgd’ zeg maar, en zal veel bloed zweet tranen kwijt zijn om het uit te zingen en er uiteindelijk uit te komen. De ‘hel’ in boeddhisme is geen eindstation, maar een fase om (lang danwel kort) doorheen te gaan naar uiteindelijk een betere wedergeboorte.

Psychotisch of schizofreen iemand, om maar 2 zware soorten te noemen: konstant gepijnigd door delen van zichzelf die sterker zijn dan hun ‘gezonde’ kant, erdoor achtervolgd worden. En soms in staat zijn om er, met medicijnen en behandeling (pillen-en-praten zoals een verpleger me ooit uitlegde), doorheen te komen.

Voor de duidelijkheid: mensen met lichte storingen, zoals die ‘depressie’ (kennen ze in 3e wereldlanden en zeker Azie niet eens als kwaal), kunnen zeer wel baat hebben bij meditatie en het kan ze helpen de balans te herwinnen. Zwaardere gevallen kloppen regelmatig bij ons aan voor meditatiekursussen, de laatste jaren zelf 2 meegemaakt, en ik heb ze moeten aanbevelen om ook andere behandelingen door te zetten c.q. daarmee eerst te beginnen; meditatie kan, juist omdat het je introspectie geeft, een fors beschadigd innerlijk ook alleen maar erger maken…

Misschien een beetje uitwaaierend maar hopelijk begrijp je nu waarom ik de link citeerde/aangaf…

With folded palms,

• Kurt

Beste ujukarin,

Ik begrijp je argument, er is echter veel te zeggen over de biologische oorsprong van een pychiatrische problematiek. De patient is dan voor een bepaald deel gedetermineerd voor de rest van zijn leven en kan middels medicatie een zekere stabiliteit verkrijgen maar verlichting is voor hen eigenlijk niet haalbaar denk ik dan. Als je kijkt naar een bi-polaire stoornis zoals manische-depressie, is medicatie aangewezen zoals een stemmingsstabilisator of medicijnen die de aanmaak van serotonine, dopamine en noradrenaline in de hersenen te beïnvloeden.

Metta

• ujukarin

Hoi Kurt,

Ik hoop dat ik nergens de wetenschappelijke uitleg van deze stoornissen tegengesproken heb ;-)

Zoals ik het bedoeld heb is het echt complementair: er zijn oorzaken waarom iemand in een helle-toestand belandt, en uiteindelijk kan ie er ook weer uitkomen maar het is niet gezegd of dat in 1 leven is. Of de oorzaken biologisch zijn of mentaal (denk aan overmatig drugsgebruik) laat ik helemaal open. Verlichting bereiken in dit leven kan wel eens lastig zijn, maar er zijn genoeg grensgevallen. Aardig voorbeeld: een zus van me is (ook…) wereldreizigster en was op vakantie in Mongolië. Kwam daar ook met de sjamanen in aanraking, die onverwachts in trance konden komen en mede als waarzegger/genezer fungeren, dus redelijk hoog aanzien en volgens sommigen misschien wel bijna verlicht. Haar observatie: dat soort mensen zouden we hier in een inrichting stoppen en behoorlijk wat spuitjes geven…

Dank voor de uitleg,

With folded palms,

/ soms in een goden-staat en soms meer richting hel of dier of jaloerse asura :D

• Kurt

In een inrichting :-) grappig. Bedankt om je inzicht en je mening te delen, is interessant om over na te denken. Ik vind het altijd zo triest als mensen psychisch een zware belasting meedragen.

Metta

• chris

Bedankt voor je antwoord ujukarin, maar ik begrijp het niet helemaal.

Hoe kan het dat een persoon die negatieve karma opbouwt, daar in het volgende leven voor gestraft wordt? Want wat is nu werkelijk de entiteit dat gestraft wordt? Als er vanuit een “hellewezen” (=dus een mens met veel negatieve karma neem ik aan?) een psychische patiënt wordt geboren, hoe kan deze psychische patiënt dan de kans krijgen om goede karma op te bouwen? Het is dan immers toch juist moeilijker?

• ujukarin

Hoi Chris,

Prima input om nóg wat meer aan te scherpen wat ik bedoel!

'Straf' is een riskant woord, ik praat liever simpelweg over gevolgen van akties. In leven 1 heeft Ujukarin wat doms gedaan, en dat betekent dat in leven 2 van iets-dat-Ujukarin-opvolgt (niet dezelfde en geen totaal anders) de basisbalans slechter is. Een leven, ook leven 2, is echter nooit statisch; altijd veranderen er zaken, en zowel slecht karma-vipaka als goed karma-vipaka ‘slijt’ als er verder niets mee gedaan wordt. Als je slecht karma gebruikt als inspiratie om meer domme dingen te doen, bijvoorbeeld stomdronken zijn en dan nog zaken doen die je in de bak laten belanden, toch jouw keuze; en als je goed karma (bijvoorbeeld relatief welgesteld geboren worden) gebruikt om goede dingen te doen, weldoener-vanuit-je-hart bijvoorbeeld inplaats van weldoener-om-de-krant-maar-weer-te-halen, dan is dat prima en bouw je daarna weer meer goed karma op.

De psychische patient zal, als ie min of meer ‘vegeteert’, langzaam zijn slechte karma kwijtraken. En, hopelijk de kans grijpend die de verplegers met pillen-en-praten bieden, toch verder kunnen komen. Symbool hiervan is ook de tekening van de hel in het Levenswiel: hierin staat een boeddhavorm die verpleging/verzorging biedt (om precies te zijn Kshitigarbha in de meeste tekeningen) en daarmee de patiënt/helle-bewoner de kans op er uitklimmen biedt. Maar het zal een langzaam proces zijn, als je diep in de sh&^&^&^t geraakt bent is het nu eenmaal een langere klim naar een écht normaal leven dan wanneer je op gewoon menselijk niveau fungeert…

Hopelijk helpt 't een beetje en zonee dan lees ik dat wel weer ;-(

With folded palms,

-Ujukarin>

• chris

Oke, maar aangezien ik me de laatste tijd verdiep in wedergeboorte en de kern ervan wel geloof, wil ik je nog uitdagen aan het volgende te denken.

Het kan natuurlijk ook dat de psychiatrische patiënt anderen schade berokkent omdat hij/zij ontoerekeningsvatbaar is. Misschien krijgt deze persoon wel de doodstraf na een moord. Stel je voor dat deze persoon (of entiteit van gevolg van karma) weer geboren wordt. Dan is deze persoon nóg slechter af dan daarvoor.

Of misschien heeft de persoon zoveel slechte dingen heeft meegemaakt in het verleden (waar hij/zij geen macht over heeft) dat het heel moeilijk wordt dingen nog helder te zien. Dat zijn allemaal zaken die goede karma bemoeilijken, terwijl de persoon zelf in die gevallen niet verantwoordelijk kan worden gehouden. Als goede karma creëren steeds moeilijker wordt, hoe kan het dan goed komen? Is dit waarom sommige boeddhisten geloven dat je ook als dier geboren kan worden? Want vanuit een dier zou je dan gewoon weer “op kunnen klimmen” tot mens.