Meer de diepte in!!!!

• Mike

Beste Mensen,

Het wordt weer eens tijd voor een onderwerp met discussie eigenschappen waardoor we allen weer wat van elkaar kunnen leren

Hoe gaat het met mijn mede sangha genoten op het pad???

'

Ik zie helaas veel reclame op het prikbord en weinig discussie onderwerpen!!

Hoe is het met de geest?

Ik heb een interessante vraag voor jullie!!!

Waar bevindt zich volgens jullie de oorsprong van de geest?

Er bevinden zich op internet diverse berichten over de energie binnen in een atoom!!Herbergt dit de oorsprong??

Was onze geest er al voor het lichaam of is onze geest een gevolg van het lichaam!!

Wie was er eerder de geest of het lichaam??

Ik ben wederom benieuwd naar jullie reactie en volg het pad en het pad zal jou volgen!!!

Groetjes Mike

• ujukarin

Hoi Mike,

Goed streven!

Ik ben zelf bepaald geen groot fan van de Abidharma, waarin uitspraken van de Boeddha en belangrijke volgelingen over psychologie/geest zijn samengebracht. Ik begin dan ook met het vrij ‘bot’ samen te vatten, zonder tekstverwijzingen, en als mensen goede tegenargumenten en verwijzingen hebben duik ik er wel verder in ::o

* De geest zelf is de oorsprong van alle dingen, zie o.a. Dhammapada

* Was er dus al voor de diersoort mens en voor de individuele lichamen die nu Mike of Ujukarin of whatever heten

(Hetgeen niet wil zeggen dat 't een individuele gelijkblijvende geest/identiteit was, meer iets van een kaars die een andere kaars aangestoken heeft)

* En waar die geest zelf dan vandaan komt hoort bij de ‘Weigervragen’ zoals ze wel populair heten: de set van iets van 5-10 vragen die de Boeddha weigerde te beantwoorden. Omdat men het antwoord niet zou begrijpen, of omdat ie het irrelevant vond, ook dat ‘omdat’ werd nooit echt beantwoord.

Over atomen enzo: de theorie in de tijd van de Boeddha, met een universum dat ontstaat en over meerdere kalpa- en yuga-perioden ook weer vergaat, ondersteunde hij wel; en die sluit netjes aan bij onze ‘Big Bang’ gedachte. Een echt begin en eind is dat natuurlijk niet want de energie die atoom wordt bestond ook al voor de big bang, misschien wel vanuit een eerdere kalpa :P

With folded palms,

-Ujukarin>

• Hans

Het zal wel gebrek aan kennis van mij wezen maar het onderwerp komt op mij over als het kip en ei verhaal.

Vrede en alle goeds

Hans

• joop romeijn

Hallo Mike

Inderdaad staat er erg veel reclame op dit prikbord; ik heb de moderator van deze Startpagina er al eens op gewezen, ik vind dat reclame verwijderd moet worden

Wat betreft de vraag: die veronderstelt de dualiteit tussen lichaam (materie) en geest; en volgens mij is dat een westers idee en geen boeddhistisch. Lichaam en geest vormen een geheel

Joop

• Kurt

Ik sluit me aan bij Joop. Ik ben min of meer op de hoogte van het dualisme zoals gekend binnen de westerse filosofische traditie. Hier wordt inderdaad een onderscheid gemaakt tussen lichaam en geest, een doorgedreven inzicht leidt tot het rationalisme en het empirisme maar er is zoveel over te zeggen en in het westen kent men toch wel behoorlijk wat mensbeelden. Het zou een misvatting zijn om te denken dat de westerse filosofie geen visie heeft over het fenomeen van een geest in materie, zo bestaat er hier ook het existentiaal-dialectisch mensbeeld. Dit gecompliceerd mensbeeld impliceert de vereniging van lichaam en geest. Ik ben een vipassana-beoefenaar en in onze traditie wordt deze materie ook aangeraakt maar uiteindelijk kom het hierop neer volgens mij: “mediteer en leidt een heilzaam leven en de werkelijke natuur van jouw eigen lichaam en geest zal zich nestelen in je bewuste geest, deze wortels groeien uit tot een natuurlijk, inherent inzicht”. Op die manier zullen rationele argumenten overbodig worden en “voel” je gewoon hoe de vork in de steel zit volgens mij. Maar ik begrijp de vraag hoor en is leuk om over na te denken. Als je weet dat elke gewaarwording in het lichaam een weerspiegeling is van de geest, dan voel je tijdens je meditatie voortdurend waar lichaam en geest zich verenigen. Ik heb ook een interessante….ik zal ze vanavond posten op het forum, heb nu geen tijd meer, mijn vader ligt in het ziekenhuis en ga effe kijken hoe hij het stelt na zijn operatie.

Metta

Kurt

• a.

hoi Mike en alle lezers,

ook ik vind het leuk dat je zo>n vraag stelt en informeert naar hoe het met ons gaat!

Ik vind het tamelijk irrelevant, met die geest en zo.

Ik neem mij dan ook dan vrijheid om NIET te lezen:

“De geest zelf is de oorsprong van alle dingen”, maar:

“De gedachtes zijn de oorsprong van alle dingen”.

De geest is n.l. veel moeilijker te manipuleren -en dus te verbeteren/veranderen- dan de gedachtes.

De motivatie achter het bovenstaande is steeds dezelfde: het leed te verminderen.

Hoe begrijpelijker en praktischer, hoe beter.

Ik verdenk Boeddha Siddharta Gotama er zelfs van dat hij al zijn mooie,

diepe en intellectualistische theorien alleen maar heeft geuit met 1 doel:

om het leed te verlichten.

En in dit geval dus om leed die volgt op strijd die ontstaat onder beterweters

die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.

Dat is niet erg zolang ze de ander maar met rust en in z n waarde laten.

En daar wringt de schoen helaas maar al te vaak…

Dat de geest de oorsprong van alle dingen zou zijn neem ik graag voor kennisgeving aan;

en de ervaring cq observatie van de geest vind ik ook heel waardevol als meditatie.

Maar verder nogmaals: dient het mijns inziens allemaal slechts 1 doel:

het lijden te verlichten

liefs,

a