Hoi Mike,
Ieder z'n recht op eigen mening over hoe het boeddhisme zich zou moeten organiseren! Slechts weerwoord op 1 stukje van je
"Aangezien ik denk dat nog lang niet alle boeddhisten de gehele dharma volledig begrijpen kunnen we onze aandacht beter richten op het ons eigen maken van deze dharma
Vandaar dat ik had gedacht dat diverse onderdelen van de dharma besproken zouden worden zoals gehechtheid,leegte,mededogen,onderlinge afhankelijkheid,de vier edele waarden etc.etc
Hoe kunnen er binnen het boeddhisme zoveel stromingen zijn als de dharma maar 1 waarheid is. "
a) DE dharma bestaat vermoedelijk niet. De criteria zoals de Boeddha ze aan Maha-Prajapati gaf geven een kader maar geen zwart-en-wit definitie. De basiszaken die je noemt komen in elke stroming wel terug maar steeds met nogal andere accenten. Kijk maar eens naar ‘hard werken om een beter mens te worden’ (Vipassana) versus ‘energiek mantra’s reciteren om de wil van Amitabha beter te leren doorgronden en door jou te laten uitdragen' (Puur land) versus ‘zoveel mogelijk luisteren naar mijn Leermeester-lama en zo min mogelijk zelf denken, dan bereik ik langzaamaan mijn innerlijke Boeddha-natuur’ (sommige Tibetaanse scholen).
b) In de lezingen die elke stroming geeft kom je inderdaad die onderdelen tegen. Maar soms behoorlijk ‘weggestopt’ ten faveure van andere concepten, zoals Overgave-aan-Amitabha of Lering-trekken-uit-Padmasambhava ofzo. CYMD is qua lengte niet echt geschikt voor lange lezingen, aan alleen als Mededogen besteden we in ons tempeltje al snel een hele studiedag ;-)
c) Tja, zoveel stromingen… de Boeddha heeft het in ieder geval expliciet toegestaan, hij gaf de grenzen aan maar ook de voorwaarden waaronder de (monnikken/nonnen-)sangha zich mocht splitsen in aparte ‘nikayas’ (scholen/stromingen). En de boeddhistische wereld is vrij degelijk verenigd in organisaties zoals BUN en BOS, waarvanuit ook met eenzelfde grootste-gemene-deler Dharma-taal gecommuniceerd wordt.
Er zijn bovendien ‘oecumenische’ scholen c.q. leraren. Het ‘One Dharma’ boek had ik al genoemd, en de Tibetaanse Rigme-beweging probeert in ieder geval één universele Tibetaanse school te propageren. Mijn eigen kluppie is ook ‘oecumenisch’ in die zin dat inspiratie gehaald wordt uit alle historische scholen/leraren, maar dat bleek alleen haalbaar door toch weer een eigen systeem van samenhang te formuleren waar zeker niet elke andere boeddhist zich in thuis zal voelen.
Tot zover, ben benieuwd naar andere meningen/ervaringen!
With folded palms,
-Ujukarin>