Dualisme?!!

• ujukarin

Hoi Mike,

Ieder z'n recht op eigen mening over hoe het boeddhisme zich zou moeten organiseren! Slechts weerwoord op 1 stukje van je

"Aangezien ik denk dat nog lang niet alle boeddhisten de gehele dharma volledig begrijpen kunnen we onze aandacht beter richten op het ons eigen maken van deze dharma

Vandaar dat ik had gedacht dat diverse onderdelen van de dharma besproken zouden worden zoals gehechtheid,leegte,mededogen,onderlinge afhankelijkheid,de vier edele waarden etc.etc

Hoe kunnen er binnen het boeddhisme zoveel stromingen zijn als de dharma maar 1 waarheid is. "

a) DE dharma bestaat vermoedelijk niet. De criteria zoals de Boeddha ze aan Maha-Prajapati gaf geven een kader maar geen zwart-en-wit definitie. De basiszaken die je noemt komen in elke stroming wel terug maar steeds met nogal andere accenten. Kijk maar eens naar ‘hard werken om een beter mens te worden’ (Vipassana) versus ‘energiek mantra’s reciteren om de wil van Amitabha beter te leren doorgronden en door jou te laten uitdragen' (Puur land) versus ‘zoveel mogelijk luisteren naar mijn Leermeester-lama en zo min mogelijk zelf denken, dan bereik ik langzaamaan mijn innerlijke Boeddha-natuur’ (sommige Tibetaanse scholen).

b) In de lezingen die elke stroming geeft kom je inderdaad die onderdelen tegen. Maar soms behoorlijk ‘weggestopt’ ten faveure van andere concepten, zoals Overgave-aan-Amitabha of Lering-trekken-uit-Padmasambhava ofzo. CYMD is qua lengte niet echt geschikt voor lange lezingen, aan alleen als Mededogen besteden we in ons tempeltje al snel een hele studiedag ;-)

c) Tja, zoveel stromingen… de Boeddha heeft het in ieder geval expliciet toegestaan, hij gaf de grenzen aan maar ook de voorwaarden waaronder de (monnikken/nonnen-)sangha zich mocht splitsen in aparte ‘nikayas’ (scholen/stromingen). En de boeddhistische wereld is vrij degelijk verenigd in organisaties zoals BUN en BOS, waarvanuit ook met eenzelfde grootste-gemene-deler Dharma-taal gecommuniceerd wordt.

Er zijn bovendien ‘oecumenische’ scholen c.q. leraren. Het ‘One Dharma’ boek had ik al genoemd, en de Tibetaanse Rigme-beweging probeert in ieder geval één universele Tibetaanse school te propageren. Mijn eigen kluppie is ook ‘oecumenisch’ in die zin dat inspiratie gehaald wordt uit alle historische scholen/leraren, maar dat bleek alleen haalbaar door toch weer een eigen systeem van samenhang te formuleren waar zeker niet elke andere boeddhist zich in thuis zal voelen.

Tot zover, ben benieuwd naar andere meningen/ervaringen!

With folded palms,

-Ujukarin>

• ujukarin

Okay, rond de lunchpauze even tijd gevonden voor m'n to-do lijst belofte: in Nederlands vertaald het onderscheid tussen wat wel en niet Boeddhisme is. De Engelse vertaling die ik eerder gaf is vrijwel de standaard gebruikte, al heb ik niet de exacte locatie in de Pali-soetras erbij. Onderstaand de ‘standaard’ en daarna de (ongeautoriseerde :-) NL vertaling. Het gaat dus om de Boeddha's tante/stiefmoeder Prajapati Gotami die hem vraagt hoe in de vele voor haar verwarrende uitleggen van Boeddhisme het kaf van het koren te scheiden:

“Of whatsoever teachings, Gotami, thou canst assure thyself thus: These doctrines conduce to passion not to dispassion; to bondage not to detachment; to increase in worldly gain not to decrease of them; to covetousness not to frugality; to discontent and not to content; to company not to solitude; to sluggishness not to energy; to delight in evil not to delight in good; of such things thou mayest with certainty affirm, Gotami, : This is not the Dhamma. This is not the Discipline. This is not the Master’s Message.

But of whatever teachings thou canst assure thyself that they are the opposite of these things - of such teachings thou mayest with certainty affirm: This is the Dhamma. This is the Discipline. This is the Master’s Message.”

"Gotami, je kunt leringen als volgt onderscheiden. Als zij bijdragen tot vereenzelvigd lijden inplaats van tot gelijkmoedigheid; tot hechting inplaats van tot onthechting; tot toename van werelds bezit inplaats van tot een zelfgekozen simpele levensstijl; tot afgunst inplaats van tevredenzijn-met-weinig; tot ontevredenheid inplaats van tevredenheid; tot gezelschap inplaats van alleen-kunnen-zijn; tot (verwende) inertie inplaats van energiekheid; tot genieten van slechte zaken inplaats van genot in het goede; zulke leringen kun je met zekerheid van zeggen, Gotami, dat ze niet de Dharma zijn. Niet de Leefregels weergeven. Niet in lijn zijn met de boodschap van de Meester.

Maar van elke lering waarvan je zeker bent dat ze tot het tegendeel van deze zaken leiden, daarvan kun je zeker stellen dat dat ze de Dharma zijn. Dat ze de Leefregels weergeven. Dat ze in lijn zijn met de boodschap van de Meester."

Sukses ermee,

With folded palms,

-Ujukarin>

• a.

De uitdagingen van goede, begrijpelijke en toegankelijke vertalingen ken ik ook.

De uitgaves van uitgeverij ASOKA vindt ik tot nu toe nog de meest behulpzame:

bijv. Digha Nikaya (De verzameling van lange leerredes), Khuddhaka-Nikaya (verzameling v. korte teksten 1 & 2).

Mijns inziens zijn echter de duitse vertalingen tot nu toe nog het beste, met als absolute uitschieter de vertaling van de Dhammapada van uitgeverij Herder: ISBN 978-3-451-05601-7; www.herder.de

met vriendelijke groet,

a

• Hans

@A,

Zijn genoemde vertalingen ook in het nederlands verschenen. Als deze zo toegangkelijk zijn als dat gesuggereerd wordt dan lijkt me hiervoor in \nederland ook wel een “markt” te zijn. Voor diegenen die alleen het nederlands behersen en zich toch op het spirituele pad willen begeven.

Zie mijn eerder berichten in dit topic hierover.

Een hartelijke groet met Vrede & alle goeds. Hans

• ujukarin

Hoi Hans,

Grosso modo wel. Kijk maar eens op www.asoka.nl, een ruim aanbod aan vertalingen direkt uit de brontalen. Wat A. alleen stelt is dat sommige Duitse vertalingen nóg zuiverder/beter zouden zijn; sluit ik niet uit, veelal heeft men voor grotere taalgebieden wat meer budget.

Sukses met kopen/lezen,

With folded palms,

-Ujukarin>

• Hans

@ujukarin,

Ben weze snuffelen op de site van asoka. Boeiende boeken hoor. Maar welke nu te kiezen. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen op de site www.boeddhisme.nl = de site van de BUN.

In hun boekenrubriek heb je categoriën van boeken; beginners e.d.,. Kijk daar heeft een mens nu wat aan ipv het literaire bos in te worden gestuurd

Groet met vrede en alle goeds Hans

• a.

Lieve Hans,

hoe kunnen wij nu weten wat jij wilt weten?

Gelukkig weet jij het nu zelf en bent blij.

Zelfs Boeddha zélf had hiermee te kampen en dat ontlokte hem de volgende uitspraak:

Luister Atoela, dit is niet nieuw,

Het is een oud spreekwoord dat zegt:

De mensen bekritiseren diegene die zweigt,

Ze bekritiseren degene die een uitvoerige verklaring geeft,

én ze bekritiseren hem die afgemeten spreekt.

Kortom, niemand blijft verschoond van kritiek.

liefs,

a

PS vergeef me alsjeblieft, ik ben verliefd op een hongaarse

• Kurt

Ik ben een vipassana-beoefenaar, volgens de techniek onderwezen door S.N. Goenka. Er wordt gezegd dat Vipassana de puurste vorm is van meditatie en rechtstreeks afgeleid van dat wat de Boeddha onderwees. Het is een techniek zonder toeters en bellen, ze gaat tot de kern van de zaak. Ik blijf erbij dat het voor mij de meest efficiënte methode is, het is een krachtige methode. Ik hoor en zie zoveel intellectuele argumenten die voor verwarring zaaien. Ik heb nogal wat boeken gelezen over spiritualiteit en ideeën gewisseld met anderen. Ik heb al die boeken naar waarde geschat en sommigen gekoesterd maar ook al vlug beseft dat ik ze naast me neer moest leggen en aan het echte werk moest beginnen. Mijn conclusie sluit aan bij die van de leer van Goenka. Het overpeinzen en analyseren is eigenlijk een beetje overbodig vanaf een bepaald moment, mediteren en het 8 voudige pad bewandelen doet je de Dhamma beoefenen, je bent de Dhamma, je voelt de Dhamma en je zal hem daarom automatisch gaan begrijpen zonder erover na te denken. Ik lees veel ingewikkelde argumenten en overpeinzingen overal op websites, organisaties en boeken, terwijl het allemaal zo heerlijk eenvoudig is, het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Je zal als mens niet verlost geraken van lijden door erover na te denken, door erover te praten of door je te kleden als een monnik, door wierook te branden, door op te gaan in de sfeer en de cultuur van het Boeddhisme of door naar Birma te trekken en daar een retraite te volgen in een traditionele omgeving. Je zal verlost geraken van je conditioneringen die je zo ellendig maken, door simpelweg dagelijks te mediteren en heilzaam te leven. Er zijn velen die de weg kennen en die hem tonen aan anderen, maar hem zelf nooit bewandelen. Ik richt me niet tot iemand specifiek hoor, het is gewoon iets wat ik sinds enkele jaren vaststel. Men praat vaak over spiriualiteit maar vergeet er echt wat mee te doen, waarschijnlijk omdat het zo confronterend is. Meditatie in de rauwe werkelijkheid is thuiskomen van je werk, na een drukke dag, moe, honger, hard moeten werken, druk verkeer, op je kussen gaan zitten in een koude kamer en vaak (in het begin) een onprettige wereld gelijkmoedig observeren waar lichaam, geest, bewustzijn en onbewustijn samenkomen en de romantiek van al de tradities ongenadig doorprikt. Als je pech hebt hoor je de grasmachine van de buurman en het verkeer op de achtergrond, maar dat is voor mij innerlijke groei. Een docent psychologie vertelde me ooit eens “persoonlijke ontwikkeling gebeurt overheen conflict”, hij sloeg er de nagel mee op de kop. De Boeddha was heerlijk nuchter en die ervaring had ik tijdens de retraites ook met de methode van Goenka. Er is nog zo een mooi hekel punt > “reincarnatie”, dit fenomeen roept ook zoveel vragen en discussies op. Waarom me vragen stellen bij iets wat zich in dit leven niet zal manifesteren? Ik probeer nu te leven volgens de dhamma, nu te genieten van de inzichten die ik verkrijg de rest volgt vanzelf wel, het komt wel met het nodige geduld.