geestkracht

• mike

Beste Mensen,

Ik hoop dat iemand mij iets kan verduidelijken omtrent het Geestelijke deel van de mens!

Ik heb begrepen dat mentale factoren behoren tot de geest.Dit betekent dus interepreten van dingen beoordelingen plaatsen geheugen zaken en gedachten etc.Door meditatie verhoog je je mate van bewustzijn in het nu en ben je dus oplettender en meer adrem.Kun je dan zeggen dat je door meditatie meer geestkracht krijgt?Dit betekent namelijk dat er IETS in ons lichaam(hersenen) zit wat trainbaar is door meditatie en ik ben dan zeer benieuwd wat dit IETS is.Of bestaat er zoiets als een maximale geestkracht voor elk individu!!

Ik ben benieuwd naar jullie reactie…….

Groetjes vanuit een verwarde geest:)

Mike

• ujukarin

Hoi Mike,

M'n eerste respons is dat je in het boeddhisme je ‘citta’ (mind of geest) traint, inderdaad. Maar als je dan vraagt met welk lichaamsdeel dat correspondeert is er niet zo'n duidelijk antwoord. Zeker niet alleen het brein/hersens; men wijst eerder naar het Hart omdat citta evenveel met voelen (aandachtigheid maar ook Metta enzo) te maken heeft als met denken in Westerse zin.

Ik zou dus niet zozeer zeggen dat boeddhistische meditatie meer geestkracht geeft maar een sterker mentaal bewustzijn c.q. de combinatie van wijsheid en compassie. Een direkte vertaling naar biologische elementen of westers psychologische begrippen is er eigenlijk niet, dat maakt Indiase/boeddhistische psychologie zoals de Abidhamma ook zo lastig te communiceren/begrijpen voor en door ons Westerlingen…

Hopelijk helpt 't een beetje, al zal elk antwoord in deze hoek zo weer nieuwe vragen oproepen B)-

With folded palms,

-Ujukarin>

• a.

Beste Mike,

mijn filosofie gaat ongeveer zo:

er is een levensgeest in ieder mens; zonder deze “geest” is er weliswaar een lichaam, maar geen leven in dit lichaam.

Dan is er de mentale of denkende geest: alle woorden en beelden die je denkt.

Als je leuke dingen denkt voel je je goed en andersom

als je nare dingen denkt slecht.

Dit zou je dan de voelende geest kunnen noemen.

Het is dus belangrijk voor je geluk om goede dingen te denken.

In het boeddhisme en ook in andere stromingen leer de eerst bewust te worden van wát je denkt.

Dan merk je gouw genoeg of dat geluk of ellende brengt.

En dan wordt je -vooral in het Boeddhisme- een heel regiment aan behulpzame gedachtes gegeven,

die jouzelf en andere wezens gelukkig maken.

Een mens is echter een gewoontedier, dus is het belangrijk

die gedachtes te herhalen oftewel te trainen.

Geestkracht omschrijf ik als “macht hebben over je eigen gedachtes”,

dus in staat te zijn te denken wat je wilt denken inplaats van

wat een ander wil dat je denkt of

dat je het slachtoffer bent van je eigen gedachtes.

De hersenwetenschappers hebben het tegenwoordig over “gedachtenpaden”.

Dat zijn paden die hoe meer ze gebruikt worden steeds “dikker” worden

en wel vrij letterlijk in je hersenen.

Hoe vaker je dus bewust een behulpzame gedachte denkt of

je bewust richt op bijvoorbeeld je lichaam bewust te voelen,

hoe beter je dat zult kunnen en

hoe krachtiger de invloed daarvan zal zijn.

Ik wens je veel rust en macht over je eigen geest Mike

Moge alle wezens gezond, gelukkig, wijs en ontwaakt zijn!

met vriendelijke groet,

a

• mike

Beste A en Ujurkin en anderen,

Jij schreef: Geestkracht omschrijf ik als "macht hebben over je eigen gedachtes.

Dit heeft toch meer met controle te maken dan met kracht?

Als je bijv vermoeid bent is je geest verzwakt en als je uitgerust is je geest sterk.

Maar door de meditatie heb ik het idee dat je geest sterker wordt dan deze meest uitgeslapen sterke geest.

M.a.w. door een jaar meditatie training zou je geest vele malen sterker(groeit) moeten zijn dan de geest waarmee je begon.Zou dit de levens energie zijn die door de centralechakras loopt.

Ujurkin ik ben het met je eens dat dit weer nieuwe vragen oproept maar ja als niemand er een echt duidelijk antwoord op heeft is dat toch jammer aangezien onze geest wel een belangrijk onderdeel is van onze dharma training toch.

En er zijn vele termen die door elkaar gebruikt worden m.b.t dit onderwerp.Het blijft een vaag gedeelte de connectie geest/ lichaam.Laten we samen proberen duidelijkheid te creeren.

Bedankt voor jullie duidelijke en snelle reactie,

Groetjes Mike

• a.

Beste Mike,

vergeef me alsjeblieft als ik een beetje provocerend overkom,

maar er moet me toch iets van het hart.

Jij legt de nadruk op een sterke geest en meditatie.

Dat is m. i. slechts één aspect van wat Boeddha ons probeerde bij te brengen.

Zonder wijsheid kan je nog zo´n sterke geest hebben, je rent alleen maar sneller de verkeerde kant op.

Zonder een liefdevolle en vrijgevige geest kan je ook vergeten iets positiefs in de wereld te zetten.

Boeddha onderwees ons niet het edele EENvoudige pad, maar het edele ACHTvoudige pad.

Hier gaan in mijn ogen veel (Boeddhistische) scholen een beetje de mist in.

Het ging hem om het verlichten van het lijden, met als belangrijk werktuig: een sterke geest.

Sterk in de zin van:

(zelf-)vertrouwen: hoe meer goede daden je gedaan hebt, hoe sterker je geest, want je weet dat je goed gedaan hebt.

wijs: je kunt de situatie in een groter licht zien met een hoger doel n.l. het verlichten van lijden.

aandachtig: bewust van lichaam, gedachtes en omgeving.

Ook een sterke geest moet je eens loslaten;

het gaat erom wat je ermee doet c.q. gedaan hebt als je dood bent.

Maar ik kan je verzekeren: er is geen betere opleiding tot een sterke geest dan het achtvoudige pad.

Veel plezier ermee!

met vriendelijke groet,

a

• Mike

Beste A,

Je hoeft je niet te verontschuldigen Ik vind dat een ieder zijn mening mag geven zolang het met maar een reele en goede intentie gebeurt.

Uiteraard is het onderwerp geestkracht lang niet zo belangrijk als het opheffen van lijden,maar je weet net als ik dat ontwetendheid ook een belangrijke vorm van lijden is en zolang er mensen zijn zoals ik in dit geval die niet volledig begrijpen of weten hoe het zit met mijn geest ik ook een kleine vorm van lijden ervaar omdat ik niet zuiver kan denken door deze `Verwarring`` of twijfel.

Het feit dat jij mijn ontwetendheid wegnneemt zorgt er nl voor dat ik minder lijdt.Dit is toch de bedoeling A.

Jij schreef Ook een sterke geest moet je eens loslaten.Schrijf jij dit omdat jij dit zelf hebt ervaren of omdat jij weet dat jij volgens de dharma je aan alles moet onthechten.Ik bedoel reageer jij puur omdat jij dit hebt gelezen/geleerd of toets jij dit ook aan ervaring.

Ik probeer alleen een onderwerp bespreekbaar te maken en hoop dat mensen reageren uit kennis en vooral uit ervaring verder niet.

De dharma is pas krachtig als de INTENTIE goed is !!!!

Groetjes Mike

• Wladimir

Hoi Mike en lezers

“Ik heb begrepen dat mentale factoren behoren tot de geest.Dit betekent dus interepreten van dingen beoordelingen plaatsen geheugen zaken en gedachten etc.Door meditatie verhoog je je mate van bewustzijn in het nu en ben je dus oplettender en meer adrem.Kun je dan zeggen dat je door meditatie meer geestkracht krijgt?”

Door meditatie, lees het beoeffenen van oordeelsvrij kijken naar iets, kan je meer rust krijgen, waardoor je minder druk maakt over dingen om je heen. Mijn ervaring is dat ik daardoor bewuster keuze's maak in waar ik me over druk of zorgen maak. Niet zo zezeer dat de wereld en wat er om me heen niet minder intreseerd, maar meer dat ik doel gerichter er mee omgaat.

Als ik het woord ‘geestkracht’ vertaal naar effectieviteit, dan zeg ik ja.

Want de last van zorgelijke gedachtens kan ik van me af doen. door er opbouwende gedachtes voor in de plaats te zetten.

bijvoorbeeld: ipv “ik ben een slechte leerling, want ik doe de oefening niet goed” kan je zeggen:“Ik ben een leerling die oeffend om te leren en daardoor mijn vaardiheden vergroot”.

Door minder over mezelf te oordelen (in het voorbeeld het woordje “slecht” ) schep ik ruimte voor opbouwende gedachtens en word daarmee vaardiger in het effectiever communiceren naar een ander. (adrem) Er ontstaat dan ook meer rust in jezelf.

Dit betekent namelijk dat er IETS in ons lichaam(hersenen) zit wat trainbaar is door meditatie en ik ben dan zeer benieuwd wat dit IETS is.Of bestaat er zoiets als een maximale geestkracht voor elk individu!!

Dat IETS wat je traint zijn jouw gedachtens en de vaardigheid om in het hier en nu te blijven.

Bijvoorbeeld: Mensen met stress maken stoffen in hum lichaam, aan die de mens in een staat doet komen van vluchten of vechten. Door meditatie wordt je van dit proces bewust en door jezelf te trainen in het oordeelsvrij waarnemen van jezelf en je omgeving wordt het mogelijk om er andere gedachten daarvoor in de plaats te zetten. hiermee verminder je de aanmaak van stress hormonen. Door oefening wordt dit door de tijd een automatisch proces in jezelf.

Maxiamle Geestkracht: Geen idee of er maxium is. Want waar meet je dat maxium van af. Moelilijk te zeggen.

Streef niet naar het hoogste doel, maar naar de volgende stap en per stap kom je steeds een klein beetje dichter bij je doel.

• a.

Beste Mike,

dank je wel, ik vind dat je goed geschreven hebt.

Ik voel me vaak erg klein en verloren en klamp me vast aan (een deel) van de leer van de Boeddha.

Meestal weet ik (te) goed waar ik het over het heb.

Ondanks dat helpt het mij en verlicht het mijn leven.

Ook ben ik erg graag behulpzaam en schrijf dan iets waarvan ik hoop dat iemand anders er ook iets aan heeft.

Zo ook met het idee dat je alles eens zult moeten loslaten.

Deze gelezen en geleerde gedachte roept bij mij een bepaalde ervaring op.

Een ervaring waar ik blij mee ben.

Deze gedachte beoordeel ik dus als “waardevol”, “behulpzaam” en “bevrijdend”.

En dat wil ik graag met anderen delen.

Nogmaals mijn dank,

a

• Mike

Beste Allen,

Bedankt voor jullie open reacties over dit onderwerp.Ik merk dat het lastiger is dan ik dacht om er een duidelijk antwoord op te hebben.En zoals ik eerder al zei het is ook niet zo belangrijk het is slechts handig om te weten hoe het werkt.

Ik ben het ook met jullie eens dat je door middel van beoefening als het ware de donkere ``wolken`` van de geest verminderd en verlicht.De geest komt meer tot rust en zijn omgeving wordt meer helder.Alsof er een geestesoog is die kijkt naar een steeds helder wordende hemel.

Hoe de geestkracht beinvloed wordt of het een iets is en of er een maximum aan zit zal waarschijnlijk nog lang onduidelijk blijven als zelf de hooggeleerden er nog niet achter zijn.

Waarschijnlijk hebben mensen uit het oosten zoals de dalai lama er wel een antwoord op dus moet ik het hun maar eens vragen:)

Het is heel mooi A dat de dharma je een houvast geeft.Ik denk dat dit voor vele mensen zo is.Er is ook niets mis mee als je vanuit je leringen beredeneert.Ik heb echter ook weleens gelezen dat je bij sommige leringen kritisch mag zijn zelfs over de dharma.Ervaren dat iets juist is is de beste leerschool dus de dharma in praktijk brengen is van groot belang.

Groetjes Mike