Vraag Boeddhistische verhalen

  • a.

    Beste Allemaal,

    voordat ik zelf verder zoek vraag ik jullie eerst maar de volgende vragen:

    1. Kent iemand van jullie het boek van Paul Carus “Het evangelie van Boeddha” (vertaling van “The gospel of Buddha”?)

    2. Waar komen deze vehalen voor in de Pali Kanon?

    3. En waar de namen van de hoofdpersonen?

    In eerste instantie opperbevelhebber Simha, Prins Dirghajoe, Koning Bramadatta, Koning Dirgheti?

    4. Is er een kommentaar op de Dhammapada waar alle bijbehorende verhalen in genoemd worden?

    De rede waarom ik dat graag zou willen weten is de volgende:

    in de Dhammapada komen veel (eind-)conclusies van verhalen en avonturen voor,

    bijvoorbeeld Dhp. 5. :

    Want nooit komen uitingen van haat

    in deze wereld tot rust door haat,

    maar door niet te haten (liefdevolle vriendelijkheid) komen ze tot rust.

    Dit is een eeuwige wet.

    Dit vers zou je kunnen zien als de conclusie van een prachtig verhaal in

    het boek van Paul Carus (38.EENDRACHT HERSTELD).

    Daarin verteld Boeddha de geschiedenis van Prins Dirghajoe.

    Dit uiterst waardevolle verhaal ben ik echter nog nergens in de Pali Kanon tegengekomen.

    Iets dergelijks geldt voor opperbevelhebber Simha. (51. SIMHA´s VRAAG OVER VERNIETIGING)

    Wie wijst mij de weg?

    met vriendelijke groet,

    a

  • ujukarin

    Hoi a.,

    Carus is als ik ‘t goed heb 19e eeuws auteur. En is bepaald ONwetenschappelijk te werk gegaan hetgeen niet wil zeggen dat het geen inspirerend en goed boek kan zijn; heb er vele jaren terug heel wat aan gehad, o.a. het verhaal over de oneindige etens-voorraad voor een huwelijksfeest dat eerder Christelijk/Mahayana qua wortels lijkt en beslist niet uit de Pali-canon komt. In die tijd was het bronmateriaal gewoon ook minder kompleet beschikbaar dan later en werd dit soort ’liederlijke hertellingen' redelijk geakkepteerd.

    Het wordt dus aardig Googlen, primair naar wetenschappelijke analyses van Carus, voordat je de bronnen bijeen hebt. En die zijn dus geregeld Jataka-verhalen, Mahayana-soetra's (ook met dingen die worden toegeschreven aan pakweg Padmasambhava of Kuan-Yin en niet de Boeddha zelf) etc. etc. waarbij Carus dus rustig persoonsnamen veranderd heeft.

    Sukses, with folded palms,

    -Ujukarin>