Giften aan KARUNA

• a.

Zeer Geéérte Lezers,

graag zou ik geld schenken aan een Boeddhistische organisatie genaamd KARUNA

( www.karuna.org én\of www.karunadeuschland.org ).

Natuurlijk kan ik gewoon geld overmaken naar deze buitenlandse organisaties, maar

dan kan ik geen gebruik maken van het belastingvoordeel van

giften aan een ANBI (Algemeen Nut Be-oogende Instelling)

Ik betaal echter belasting in Nederland.

Ik mag dus 10% aan giften aftrekken van mijn belastbaar inkomen met

een minimum van 60,– Euro per jaar.

KARUNA is echter lid van de FWBO (Friends World Buddhist Order), “Global Giving” én “Just Giving”.

Nu zijn mijn vragen:

- Welke Boeddhistische organisaties in Nederland zijn lid van de FWBO ?

- Welke Boeddhistische organisaties in Nederland zijn een ANBI (zodat

ik van het belastingvoordeel kan profiteren)?

- Welke Boeddhistische organisatie(s) in Nederland is\zijn bereidt deze transactie(s) op zich te nemen en

door te voeren (event. tegen vergoeding)

- Bestaat er misschien al zoiets als KARUNA in Nederland?

Mijn beweegredenen moge duidelijk zijn:

- Leed te verminderen bij één der meest minderbedeelde, gediscrimineerde en noodlijdende

bevolkingsgroepen ter wereld ( Onaanraakbaren \ Kastenlozen in India) én

- De Boeddhistische Leer meer bekendheid te geven, én

- mijn eigen spirituele en mentale ontwikkeling te bevorderen door te schenken (Dana)

(nog altijd één van de drie peilers voor vooruitgang en verdienste)

met vriendelijke groeten,

a

• ujukarin

Hallo a,

Tof van je. Is inderdaad nog steeds hard nodig; najaar 2008 werd ik door een tuktuk afgezet bij het Indiase HQ van Karuna en toen de chauffeur doorhad waar ik heenging regelde hij

a) Stoppen 50 meter voorbij de ingang

b) Geld aannemen/wisselgeld geven zonder m'n hand aan te raken. Hij leek als de dood voor gezien worden/besmetting want blijkbaar was ik in kontakt met ON-aanraakbaren…

Stuur maar e-mailtje naar info@vwbo.nl. VWBO is één van de twee stichtingen die FWBO Nederland heeft (de ander doet de retraites) en die beiden ANBI zijn dus ze zullen best bereid zijn voor jou te ‘'kanaliseren’ naar Karuna Trust.

Sukses, en gil maar als het wat te lang gaat duren,

With folded palms,

-Ujukarin> / FWBO

• ujukarin

Zo, sorry dat het gisteren even snel moest maar ik moest naar het Centrum c.q. tempel voor vergadering. Heb je verzoek al even genoemd bij een bestuurslid en die voorzag geen problemen, geld sturen aan Karuna valt binnen de doelstelling van de NL stichting..

Nog even je andere vragen:

* Er zijn dus twee stichtingen in NL verbonden met FWBO, en daarnaast nog een 2e centrum (Arnhem) dat nog te klein is voor een eigen stichting.

* Wie er verder allemaal nog ANBI zijn weet ik niet, maar onze twee zijn 't.

* VWBO is voorzover ik kan inschatten bereid ‘t te doen tegen nog te bepalen onkostenvergoeding (minimaal de bankkosten voor naar UK sturen). Zoals je op de Karuna site kunt zien kun je kiezen waar je pegels heengaan: primair sociaal werk (voor Dalits maar ’in principe' voor alle families in zo'n regio, er zitten ook mosklim/Christen/hindu-kinderen in de hostels) of primair Dharma-werk. Voor het brede Engelse publiek, waar veel met periodieke giro-boekingen en langs-de-deur-collecteren daarvoor door boeddhistische vrijwilligers gewerkt wordt, is de primaire insteek het sociale werk.

* Er zijn vooralsnog geen plannen voor Karuna in NL, al doen we zowel in het Centrum als op retraites zo af en toe fundraising voor Karuna waarna geld eveneens naar UK of direkt naar India gaat. Eén hoofdreden is dat het Engelse publiek beduidend meer India-minded is, door de oude koloniale banden, dan het Nederlandse.

At your service,

-Ujukarin>

• a.

Hallo Ujukarin,

heel hartelijk bedankt voor je antwoorden!

Mijn volgende stappen zullen zijn:

- info@vwbo.nl. een e-mail sturen;

- mijn belastingadviseur vragen om hoeveel geld het zou kunnen gaan;

- Karuna Deutschland vragen naar informatie zoals:

- welke boeken gebruikt worden om de Indiaase mensen te ondersteunen in hun Boeddhistische ontwikkeling;

- hoe hun meditaties eruitzien en verlopen;

- of er in Duitsland (ondersteunings-) groepen bijeenkomen;

- en zo ja, waar en wanneer;

- wat er online mogelijk is in dit opzicht.

Moge alle wezens gezond, gelukkig, wijs en ontwaakt zijn;

en vooral genoeg te eten hebben, net zoals wij.

Nogmaals bedankt,

a

• ujukarin

Prima! Je kunt zowel terecht bij Deutschland als bij Engeland, in Duits of Engels…

Op twee vragen kan ik alvast antwoorden, en volgend jaar ga ik zelf 1-2 weken in India lesgeven (na de voorbereidingen zoals eerder gezegd in 2008) dus daarna weet ik nóg meer uit de 1e hand:

* Welke boeken gebruikt worden –> Basisboeddhisme, MAAR vrijwel volledig in de lokale talen zoals Maharati. Dus niet alhier te krijgen. Engels is zeker voor de gewone Dalit (ex-untouchable) boeddhist een brug te ver.

* Meditaties: dat zal een beetje van de scope afhangen. De TBMSG, dat is de boeddhistische tak van Karuna en tegelijk ook de Indiase versie van FWBO (volg je ‘m nog? ;-), is de grootste ’Ambedkarite' groep in/buiten India maar zeker niet de enige. Je vindt buiten Karuna/TBMSG ook heel wat groepjes met bijvoorbeeld koppelingen met Theravada-kloosters in Thailand of Lanka of Taiwanese Mahayana-kloosters. Maar wat TBMSG onderwijst aldaar is hetzelfde als wij alhier: Ademhalingsmeditatie oftewel Anapanasati en Metta Bhavana.

Sukses ermee en alvast bedankt namens m'n Indiase vrienden,

With folded palms,

-Ujukarin>

• a.

Ja, dank je wel, ik volg ´m nog.

Je kunt begrijpen dat ik erg blij ben met deze ontwikkeling!

Dit zou wel eens de meest zinvolle manier kunnen zijn om onze overvloed te delen.

Heel veel geluk en succes gewenst!!!

Met vriendelijke groeten,

a

• a.

Beste Ujukarin,

precies zoals jij hebt voorgesteld heb ik een e-mail naar info@vwbo.nl gestuurd maar

helaas tot nu toe nog geen antwoord gekregen.

Ik ben serieus wat mijn aanbod betreft, en zo gaat gewoon een deel van het geld onnodig naar de belasting,

Misschien heb je nog een ander e-mail adres of organisatie waar ik m´n verzoek aan kan richten?

met vriendelijke groeten,

a

• ujukarin

Hoi a,

Ietwat bestuurlijke chaos ben ik bang, geen onwil maar onmacht. Als je ofwel publiekelijk hier ofwel naar erikdr2002@yahoo.com je e-mail adres geeft dan zet ik 'm wel rechtstreeks door naar de penningmeester…

Ik zie deze herfst weer Bahujan Hitaj-mensen in India dus sta helemaal achter je doel…

With folded palms,

-Ujukarin>