Boeddhisten moeten proberen het boeddhisme te begrijpen

• Joop

Een uitspraak van de Dalai Lama, te vinden in de rubriek ‘nieuws’ van de Startpagina van vandaag:

"Buddhists must try to understand philosophy of Buddhism: Dalai Lama

Gulbarga (Karnataka): Tibetan spiritual leader the Dalai Lama today said those following Buddhism must make an attempt to understand the principles of the religion

Delivering a spiritual discourse at Buddha Vihar in the outskirts of the city, he said many of the Buddhists appeared “to have lost confidence” in it as they do not completely comprehend all aspects of Buddhism.

He said all Buddhists must have faith in the religion and study and learn about Buddhist philosophy.

"

Deze benadering is me uit het hart gegrepen

Het is ook wat anders dan de gemakzuchtige uitspraak die sommigen als zijnde ultiem aan de DL toeschrijven:

" My religion is very simple. My religion is kindness"

Boeddhist zijn: je moet er wel wat voor doen !

Joop

• jos

Best Joop,

Ik lees met genoegen je kritische kantekeningen hier. Ik weet niet wat je drijfveren zijn om er zo veel energie in te steken en met ‘a’ en ‘b’ en ‘c’ in discussie te gaan :-) Je betrokkenheid en hart voor het boeddhisme spreekt uit je bovenstaande stukje tekst.

Ik op mijn beurt, oefen vrolijk verder medelevend mens te zijn.

Mijn wens (en geen voorspelling!) voor 2010:

“Mogen alle ismen genezen van ‘hun absulotue bijzonderheden en waarheden” en de ’spirit van hart en gezond verstand' met een vleugje compassie en verdraagzaamheid in de harten van de mensen leven. Alle goeds voor jou en alle ‘a’-s tm ‘z’-s hier :-)

'J' van Jos :-)

& een ge-engageerd mens (ggz hulpverlener noemen ze mijn beroep:-)

Gashho & Mazzeltof!