kloosterleven in Nederland

• J

Hallo,

Mijn vraag als volgt. Hoe is het gesteld met het kloosterleven in Nederland? Zoals ik begrepen heb, zijn er kloosters in Nederland, maar staan ze ook open voor mensen die ofwel een korte tijd ofwel voor een hele lange tijd ofwel voorgoed het boeddhistisch kloosterleven willen betreden? Met andere woorden, kun je als een boeddhistisch monnik leven in Nederland? Zijn er dan ook verschillende stromingen binnen Nederland?

Mvrgr

J

• ujukarin

Hoi J,

Voldoende mogelijkheden mits je volledig financieel self-supporting bent. Kloosters waar je op de dana van de leken kunt leven zijn er eigenlijk niet, althans er zijn geen vacatures ;-) Mij bekende retraitecentra waar zoiets zou kunnen zijn primair Zen en Tibetaans: denk aan Hantum, Noorderpoort Wapserveen, Maitreya Emst en Narpoa Cadzand.

Wijsheid gewenst,

With folded palms,

-Ujukarin>

• Jos Salutary Moonlight de Vries

Internationaal Zen Centrum “Noorder Poort”, Butenweg 1 in Wapserveen (Zuid West Drenthe) staat onder leiding van Jiun Hogen Roshi, (Zen Master)

zie www.zeninstitute.org.

Het is m.i. een goede plek om te mediteren en Zen training te ondergaan. Uiteraard altijd eerst in goed overleg met Jiun Hogen, wat de mogelijkheden zijn en wat je motieven zijn om daar te willen trainen zoals men dat ik Zenkloosters gebruikelijk is.

Veel succes!

Jos Salutary Moonlight de Vries

www.zen-in-practise.nl te Hilversum