eed/gelofte celibaat

• jeroen

Kun je als niet monnik zijnde binnen het boeddhisme een gelofte afleggen om het celibaat aan te nemen?

Hoe ziet die weg eruit??

M.vr gr

Jeroen

• ujukarin

Hoi Jeroen,

Jazeker. Maar het is in de meeste Nikaya's (tradities) die celibaat kennen niet zomaar iets dat je als enige neemt; hij is deel van een veel groter geheel. Dat omvat minimaal nederig en zo bezitsloos mogelijk leven, volstrekte gehoorzaamheid aan leraren en dat soort zaken; en bij sommige nikaya's zelfs verbod op geld aanraken of minimaal op voor-de-kost-werken (–> bedelmonnik).

Een aardig overzicht vind je op

http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/vin/index.html

maar let wel dat dit de traditionele vinaya is. Een aantal meer moderne/liberale nikayas, met name Japan, kent zelfs helemaal geen celibaat. En anderen kennen het als optie, o.a. de Acarya's van de Theravada (met celibaat heten dat weer Anagarika's), Dharmachari's van Thich Nhat Hanh's Orde-van-Interzijn en de Westerse Boeddhistische Orde Dharmachari(ni)s.

With folded palms,

Dharmachari -Ujukarin> (zelf niet celibatair, een bewuste keuze in onze Orde)

• Joop

Hallo Jeroen

Het boeddhisme bestaat niet

Per traditie zijn de regels verschillend, daarom moet je vraag per traditie beantwoord worden.

In het Theravada-boeddhisme is het celibaat een van de regels (geloften als je dat woord wilt gebruiken) die bij het monnik zijn horen.

In de diverse Mahayana-tradities ligt het gedifferentieerder, vermoedelijk kom je daar met een paar gerichte google-vragen wel uit

Maar mag ik vragen: waarom wil je dit weten, nieuwsgierigheid of overweeg je monnik te worden cq celibatair te gaan leven?

Joop

• jeroen

Hallo Joop,

ik wil een leven in celibaat aangaan, maar geen monnik worden. Een gelofte daarbij afleggen werkt als een ritueel en een ritueel werkt versterkend. Ik denk dat seks in de kiem heilig is, maar ik denk dat het nog heiliger is om deze energie juist in je te houden en proberen om te vormen naar iets anders. Ik kan stellig zeggen dat seks voor mij niet belangrijk is. Ik veroordeel het niet, noch wil ik het in mijn leven toelaten. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat een man en vrouw samen kunnen leven waarbij beiden geen seks hebben. Een partnerschap sluit ik dus niet uit. Een helemaal volledig en goed antwoord kan ik je niet geven, behalve dat het aanvoelt als het inslaan van de juiste weg en de intentie om een zo zuiver mogelijke kijk op mezelf en dus ook op mijn omgeving te hebben.

groet Jeroen

• Joop

Beste Jeroen

Ik begrijp de motivatie waarom je je vraag stelde.

En ik begrijp ook je motivatie om in celibaat te gaan leven, d.w.z. voor de komende periode in je leven waarin jij waarschijnlijk ook niet weet hoe lang die is.

Of ‘seks in de kiem heilig is’, daarover kan men van gedachten verschillen. Zelf kan ik niet zoveel met de term ‘heilig’, voor een onthechte zijn er geen heilige zaken. Maar dat ik daar wat anders tegenaan kijk, doet er (voor jou) niet zoveel toe; je intentie lijkt me prima.

Blijft over je wens zo'n belofte ritueel te doen, d.w.z. niet alleen voor je zelf maar ook ten overstaan van een groep, een leraar of wat dan ook.

Moet je dan de volgorde niet omdraaien? Namelijk eerst bepalen bij welke traditie (bv boeddhistische traditie) je vindt dat je thuishoort. En dan nagaan in welke vorm je de belofte die je wenst te doen, in het kader van die traditie kan doen?

Je kan natuurlijk ook je eigen ritueel vormgeven en ook een eigen groep om je heen (vrienden, familie) vragen of je je belofte ten overstaan van hen kan doen.

Ik heb daar geen ervaring in, d.w.z. ken geen voorbeelden daarvan, maar ze zijn er vast wel.

Succes, en doe rustig aan

Joop

• jeroen

Hallo Joop,

Als ik vragen mag, ben jij iemand die ver “gevorderd” is in leven in onthechtheid? Zo ja, Hoe pas jij dat dan toe op je leven?

Groet Jeroen

• Joop

Hallo Jeroen

Voorzover ik in het onthecht raken iets heb bereikt, is dat vooral aan m'n oude man worden te danken

En verder herken ik wel m'n gehechtheden, die soms allerlei vermommingen heeft, beter dan vroeger

Joop

• ujukarin

Hoi Jeroen,

Om ook nog één inhoudelijk steentje bij te dragen:

“maar ik denk dat het nog heiliger is om deze energie juist in je te houden en proberen om te vormen naar iets anders”

De ervaring bij mensen in ‘mijn’ Orde, die (als ze dat pad op willen gaan) veelal beginnen met celibaatsbeloftes-voor-zichzelf voor 3 maanden of 1 jaar ofzo, dat dan paar keer herhalen en daarna pas formeel publiekelijk een gelofte doen, is dat die volgorde niet werkt. De kunst bij de succesvolle Anagarika's, want zo heten in de volksmond diegenen in onze Orde die formeel celibaat hebben en veelal ook aanvullende commitments zoals zo-armoedig-mogelijk-leven en niet-hechten-aan-vaste-woonplaats aangaan, is

1) Intensief transformeren van je energiën, inclusief de sexuele, naar meer Metta, universeel gericht altruïsme en ‘eenheid met je medemensen’. Daarbij hoort ook een behoorlijk netwerk van sanghaleden c.q. spirituele vriendschappen, zoveel mogelijk van hetzelfde geslacht (voor hetero's dan), die jou een zeker niveau van ‘intimiteit’ geven zonder de daaraan in het gewone leven gekoppelde magnetische aantrekking richting sexualiteit.

2) De celibataire gelofte nemen, eerst in privé dus, om je te sterken op je pad

3) Met die extra energie van de gelofte verder verdiepen, en dan ook je sangha vragen om je hierin te steunen.

Dus je ideaal past geheel binnen het boeddhisme. Je volgorde is in ieder geval niet de meest gebruikelijke c.q. voor de meerderheid optimaal werkende, maar het is uiteindelijk je eigen keuze….

Wijsheid gewenst,

With folded palms,

-Ujukarin>

• jeroen

Dank je wel voor de info. Op dit moment ken ik nog niemand die ook op die wijze bezig is zoals jij die in de drie punten beschrijft. Ik heb het ook niet meegekregen van mijn ouders en heb dus midden in “vervuilde” situaties keuzes moeten maken om te doen wat werkt en te laten wat niet werkt. Zo'n situatie in zoals jij die weergeeft, wil ik nastreven, maar ik moet het op dit moment alleen doen.

Wil je de eerste regel van het eerste punt wat verder uiteenzetten of daar nog iets meer houvast in geven zodat ik gericht kan zoeken naar meer informatie, want dat lijkt me de kern.

Met vriendelijke groet

Jeroen

• ujukarin

Hoi Jeroen,

Erg simpel gezegd en bepaald niet zo simpel gedaan, dat geldt voor meer zaken op het spirituele pad. Voor 1) heb je een sangha nodig. Dus ofwel je zoekt aansluiting bij een bestaande sangha (meditatiebijeenkomsten, boeddhistische studie, retraites) en bouwt vandaaruit je netwerk van vriendschappen op ofwel je “start er zelf eentje”. Door thuis meditatiebijeenkomsten enzo te organiseren, naar ik aanneem wel met de uitleg van één of meer boeddhistische leraren als leidsnoer…

www.boeddhisme.nl geeft een redelijk overzicht van sangha's en meditatiegroepen in Nederland, zowel binnen als buiten de officieele koepelorganisatie BUN.

Sukses met zoeken,

-Ujukarin>