Hallo c.hollander (of hoe je dan ook aangesproken wilt worden)
Je constatering dat boeddhisme bif business aan het worden is, deel ik
Alleen: tien euro voor een avond is qua kosten (zaalhuur, resikosten voor de leraar) op zich echt niet veel, al is het dan wel voor voor jou
Je zou verder kunnen gaan in je analyse hoe en waarom boeddhisme business aan het worden is, d.w.z. een bron van inkomsten, ja zelfs verrijking van sommigen.
Het boek “Spiritualiteit in de uitverkoopDe stille overname van de religie”door Carette en King zou daarbij kunnen helpen, het is allen uitverkocht maar een openbare bibliotheek heft het vast wel. Hieronder een samenvatting
Verder hebben er in kranten het laatste jaar een aantal bruikbare artikelen over dit proces van commercialisering gestaan
Bv dat in de NRC dat ik op deze Prikpagina heb gezet met als titel “De natte vinger van de Boeddha” (een rare titel, daar niet van)
Of http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/dossiers/article2074220.ece/Boeddhisten_nog_recht_in_de_leer_.html
Of http://www.trouw.nl/krantenarchief/2009/04/17/2732380/Ieder_zijn_eigen___BOEDDHA.html
Ik vind trouwens niet dat elk beetje helpt, dat het kopen van een boeddhabeeld op zich zinvol is.
Als de beoefening er niet aan gekoppled is, als het niet ook gaat om het lijden en het beeindigen van het lijden, dan is het alleen maar buitenkant
Veel succes op je boeddhistische pad
Joop
Samenvatting van ‘Spiritualiteit in de uitverkoop’
Van aromatherapie-kaarsen tot feng shui-adviezen en yogaweekenden. Spiritualiteit is big business, het nieuwe opium voor het volk. Vaak wordt gedaan alsof spiritualiteit een soort tegengif is tegen het materialisme en neo-liberalisme. Maar het tegendeel het geval.
Met spiritualiteit wordt niet alleen veel geld verdiend. Ze wordt ook ingezet om de aandacht af te leiden van sociale problemen. Want wat is er bijvoorbeeld makkelijker voor een groot bedrijf, de omstandigheden van de werknemers verbeteren, of hun een ontspanningscursus aanbieden, waardoor ze minder last hebben van werkstress? Toch kunt u volgens de auteurs met bepaalde vormen van spiritualiteit ook weerstand bieden tegen de excessen van het neoliberalisme.
Inhoudsopgave
Verantwoording
Inleiding: Spiritualiteit en de rebranding van religie
Vraagtekens bij de moderne spiritualiteit
Cultuur als netwerk: sociale patronen en gedachtecontrole
De twee fasen van de privatisering van de religie
Een typologie van spiritualiteiten m.b.t. het kapitalisme
Opzet van dit boek
1. Een korte geschiedenis van spiritualiteit
Historische fundering van het moderne begrip ‘spiritualiteit’
De opkomst van het moderne begrip ‘spiritualiteit’
Spiritualiteit en de privatisering van de religie
Het ontstaan van kapitalistische spiritualiteit
Veelvoudige betekenissen: de sprong in het neoliberale konijnenhol
2. Westerse psychologie en de politiek van de spiritualiteit
De psychologisering van de westerse wereld
Humanistische psychologie en de privatisering van spiritualiteit
Populaire psychologie en kapitalistische spiritualiteit
3. Spiritualiteit en de privatisering van Aziatische wijsheidstradities
Taoïstisch individualisme voor een consumentenmaatschappij
Boeddhistische wijsheid en new-age-individualisme
Yoga en het Westen: gevangen in de Cartesiaanse val
Conclusie
4. Uitverkoop van de ziel: De spiritualiteitsbusiness
Kapitalistische en reformistische spiritualiteit: een belangrijk onderscheid
Neoliberalisme en het managen van werknemers - een spirituele gids
De ‘nieuwe’ marktideologie en de vermerking van spiritualiteit
Ondernemingsreligie: geld maken uit concepten
Religieonderricht en de ondernemingsuniversiteit
Conclusie: Spiritualiteit en verzet
Kapitalisme - de nieuwe wereldwijde religie?
Spiritualiteit en kapitalisme: verzet is niet zinloos