De natte vinger van de Boeddha

• Joop

Interessant artikel in de NRC deze week:

De natte vinger van Boeddha

Religie Zendtijd boeddhistenomroep op basis van discutabel aantal aanhangers

Nederlandse boeddhisten hebben verreikende ambities. Maar is het terecht dat hun omroep subsidie krijgt? Hoeveel boeddhisten zijn er eigenlijk ?

Door onze redacteur Leonie van Nierop

Rotterdam, 14 okt. Een boeddhistische omroep, een eigen uitgeverij en een collectieve zorgpolis.

„Het boeddhisme probeert te wortelen in de Nederlandse samenleving”, zegt Francisca Boel, voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). En dat gaat goed, vindt ze.

In 2000 erkende de overheid het boeddhisme als levensbeschouwelijke hoofdstroming en bezit de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) een licentie. Sinds vorig jaar geldt de BUN als ‘boeddhistische zendende instantie’ en mag de unie ook geestelijke verzorging

aanbieden in gevangenissen.

De ambitie reikt verder. Binnen drie jaar moet er een universitaire opleiding voor boeddhistisch geestelijk verzorgers komen. In Rotterdam wordt gewerkt aan oprichting

van een hospice, in Amsterdam aan een basisschool. Met de zogenoemde boeddhistenpolis

is de unie drie jaar geleden van de ondergang gered. Ongeveer 80 procent van de inkomsten, circa 20.000 euro per jaar, krijgt de unie van Zilveren Kruis Achmea. In ruil daarvoor moet de collectieve zorgpolis worden gepromoot. Van de leden ontvangt de unie jaarlijks nog geen 5.000 euro contributie.

Dat werpt de vraag op hoeveel mensen de BUN eigenlijk vertegenwoordigt.

En op basis van welke aanspraken kreeg de BOS de afgelopen negen jaar zendtijd?

Deskundigen zijn het erover eens dat het aantal boeddhisten nauwelijks is vast te stellen. Het

Centraal Bureau voor de Statistiek acht de groep te klein om te meten of zelfs maar te ramen. In 1996 sprak de BUN zelf van 33.000 boeddhisten, drie jaar later waren dat er ineens 125.000. In een ‘zelfevaluatierapport’ uit 2008 rept de BOS van een achterban van ruim 250.000 boeddhisten. Op de zogenoemde achterbandag, begin deze maand in de Amsterdamse nachtclub Escape, suggereerde de omroepstichting dat de aanhang nog

vele malen groter is. Drie miljoen Nederlanders zouden immers een boeddhabeeldje in huis hebben.

Tegelijk zegt BUN-voorzitter Boel dat ze zich alleen verantwoordelijk voelt voor de 39 aangesloten gemeenschappen, die niet meer dan 20.000 leden tellen. „Het aantal boeddhisten in dit land is voor ons niet te onderzoeken”, zegt Boel. „Dat is ook niet mijn taak.”

Tot op basis van de achterban zendtijd wordt geclaimd. Volgens de Mediawet moet de koepelorganisatie representatief zijn voor een behoorlijke achterban van een religieuze hoofdstroming.

Toen de BUN in 1999 zendtijd aanvroeg, weigerde het Commissariaat voor de Media de aanvraag te honoreren omdat het twijfelde aan de omvang van de achterban.

Toen de BUN naar de rechter stapte en een aanhang claimde van 480.000 personen die „daadwerkelijke affiniteit hebben met het boeddhisme”, ging het commissariaat overstag – nadat het de claim had teruggebracht tot 120.000.

Dit jaar kreeg de BOS 21 uur televisie- en 65 uur radiozendtijd, evenveel als de Joodse Omroep en minder dan de hindoes (OHM). De kosten – bijna 2 miljoen euro per jaar – komen voor rekening van de overheid. In 2008 had de BOS gemiddeld 57.000 kijkers.

Het ministerie van Justitie heeft claims over de achterban niet getoetst toen zij de BUN in november erkende als ‘boeddhistische zendende instantie’. Nu werken er drie boeddhistisch geestelijk verzorgers in gevangenissen – ondanks twijfel of daar vraag naar is.

Justitie wil verder geen commentaar geven. Maar uit een brief van de hoofddirecteur van de Dienst Justitiële Inrichtingen, Peter van der Sande, blijkt dat de zendlicentie doorslaggevend was. Hij schrijft: het oordeel van het Commissariaat van deMedia was „voor Justitie voldoende garantie om ervan uit te gaan dat de BUN aan de representativiteitseisen voldoet”.

Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO), dat in 2007 werd erkend als islamitische zendende instantie, is door Justitie wel door de mangel gehaald, zegt Nora Asrami van hetCMO. „Hetwas een zeer ingewikkelde procedure. Bij de boeddhisten ging het waarschijnlijk makkelijker omdat ze kleiner zijn. Het zijn toch witte geïntegreerde

Nederlanders, die weten hun weg meestal wel te vinden.”

Het nieuwe hoofd van de boeddhistisch geestelijk verzorging, oud-BUN-voorzitter Varamitra

(voorheen Theo Alkemade), verklaarde dit vorig jaar in het boeddhistische radioprogramma De Middenweg zo: „Boeddhisten, daar hebben ze iets zoiets van, dat zijn allemaal van die aardige mensen, die maken ook geen problemen, dus dat vinden we politiek niet interessant

• Joop

Het artikel in de NRC (van 14 oktober trouwens) had nog een vervolg:

Achterban omroep ‘onwaarschijnlijk’ groot

De zendtijdaanvraag van de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) bij het Commissariaat voor de Media, die zij vorige

week indiende, stoelt naar eigen zeggen op een achterban van 900.000 mensen.

In 2006 schatte de Radboud Universiteit Nijmegen het aantal boeddhisten in Nederland op 170.000. Het Sociaal en Cultureel Planbureau noemt dat „onwaarschijnlijk veel”.

Het oordeel van het commissariaat wordt in januari bekend.

De omroep zendt al radio- en t v- programma’s uit sinds het boeddhisme in 2000 werd erkend als religieuze hoofdstroming. Daarvoor ontvangt BOS een kleine 2 miljoen euro per jaar van de overheid.

Het Commissariaat voor de Media heeft claims over de omvang van de boeddhistische achterban van meet af aan in twijfel getrokken – en ten dele weerlegd. Het stelde in 2002 vast dat de boeddhistische achterban het aantal van 120.000 zeker niet overtrof.

Volgens de BOS is het boeddhisme na het christendom de grootste religieuze stroming in Nederland. De omroep rekent daartoe ook iedereen die enige affiniteit zouden hebben met het boeddhisme, zoals katholieken voor wie het boeddhisme ‘inspiratie en richting’ biedt.

• a.

Beste Joop,

wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Of liever gezegd, wil wil jijzelf nou eigenlijk met jouw leven?

Als je zelf enige affiniteit hebt met het boeddhisme en het loopt in Nederland niet zoals je dat zou willen,

wat ga je er dan zelf aan doen?

Of ben je gewoon jaloers dat dat geld niet over jouw balk gesmeten wordt?

Leert boeddha ons niet dat het ons totaal koud kan laten wie er naar wie met geld smijt?

Heb je nog nooit gelijkmoedigheid geoefend?

Ben jij niet van mening dat iedere publiciteit, hoe klein ook, die het boeddhisme ten goede komt

groot heil voor heel veel wezens tot gevolg kan hebben?

Ik mag dan de wjisheid (nog) niet in pacht hebben, maar misschien kun jij daar iets aan bijdragen…

mvg

a

• Joop

Beste “a

Het zou kunnen dat ik mezelf niet begrijp, maar jou begrijp ik in ieder geval niet

Ik heb de NRC-tekst op de Prikpagina geplaatst omdat op de “boeddhisme.startpagina” allerlei nieuws staat ook als dat maar losjes met boeddhisme ten maken heeft maar nu juist dit voor het georganiseerde boeddhisme interessante artikel niet.

Ik heb een jaar of zes geleden de landelijke werkgroep geëngageerd boeddhisme opgericht omdat ik meende ook boeddhisten zich met onrecht bezig moeten houden; dit in antwoord op je vraag wat ik zelf aan dit soort zaken heb gedaan en kan doen.

Nu zou ik het liefst een “boeddhistisch ethische commissie” opgericht zien; niet door mij en ook niet met mij erin, maak je geen zorgen. Wel door onafhankelijke en integere boeddhisten.

Je vraagt “Leert boeddha ons niet dat het ons totaal koud kan laten wie er naar wie met geld smijt?” Mijn antwoord: nee, dat leerde de Boeddha niet, ik heb het althans nergens gelezen, en omdat ik boeddhist probeer te zijn, heb ik ook de Dhamma bestudeerd.

Als jij of een andere lezer interesse heeft in de Zendtijdaanvraag van de BOS waarvan in dit artikel sprake is, die is gewoon te lezen via http://sn.im/sirx1-ktl

En verder: mijn ouders hebben me ooit ‘Joop’ genoemd en zo ben ik me steeds blijven noemen, ik heb geen behoefte aan schuilnaam of avatar. Heet jij echt “ a” ?

Joop

• a.

Beste Joop,

dank je wel voor je uitleg, in zoverre heb ik mijn doel bereikt.

je schrijft:

"Nu zou ik het liefst een “boeddhistisch ethische commissie” opgericht zien; niet door mij en ook niet met mij erin,

maak je geen zorgen.

Wel door onafhankelijke en integere boeddhisten."

Het lijkt mij erg goed dat een dergelijke commissie er komt;

hoe kan ik je inspireren om haar toch op te richten?

Boeddha heeft per slot van rekening ook de moeite genomen om te onderwijzen - tegen zijn eerste impuls in;

en jij schijnt ervaring te hebben met het oprichten van zulke organisaties.

je schrijft:

“Je vraagt “Leert boeddha ons niet dat het ons totaal koud kan laten wie er naar wie met geld smijt?” Mijn antwoord: nee, dat leerde de Boeddha niet, ik heb het althans nergens gelezen, en omdat ik boeddhist probeer te zijn, heb ik ook de Dhamma bestudeerd.”

Hiermee doelde ik op Dhammapada 25: de Monnik vers 365

Wijs niet terug wat je gegeven wordt,

en verlang niet naar dingen van anderen;

Als je anderen benijdt, is het onmogelijk,

Samadhi te verwezenlijken.

verder schrijf je:

“En verder: mijn ouders hebben me ooit ‘Joop’ genoemd en zo ben ik me steeds blijven noemen, ik heb geen behoefte aan schuilnaam of avatar. Heet jij echt “ a” ?”

Door mijn veregaande onwetendheid maak ik hier steeds weer fouten en zo heb ik mijn naam laten slinken.

Bovendien houdt ik mij het recht voor door te gaan met fouten maken als mij dat op enigerlei wijze nuttig lijkt.

Iedere ander interpretatie mag dan heel erg waar zijn maar leidt mijns inziens af van ons hogere doel:

Deze wereld (iets) beter te verlaten als dat we hem gevonden hebben.

met vriendelijke groet,

a

• Joop

Een paar voorspellingen over het georganiseerde boeddhisme voor het jaar 2010:

1. De BOS (formeel: de BUN) krijgt licensie 2010-2015 met C-status, niet de gevraagde B-status

2. Daaraan koppelt het CvdM de voorwaarde dat de Delegatie-overeenkomst BUN-BOS vervangen

wordt door een ander waarin de BUN-leden invloed krijgen op de programmering

3. Petra Hubbeling treedt af als BUN-bestuurslid (omdat er via dat kanaal niets meer te verdienen valt)

4. Achmea kondigt aan het contract met de BUN per 31-12-2010 te beeindigen

5. Justitie beeindigt, vooruitlopend op de evaluatie van het functioneren van

de BUN eind 2010, per 31-12-2010 de arbeidsovereenkomst met Varamitra

6. Het lukt de BUN ook in juni 2010 niet, de Change Your Mind Day te organiseren

7. Van geheel onverdachte zijde wordt opnieuw de idee van Platform Ongeorganiseerden (pratyeakaboeddhisten) gepushed

8. Gertjan Mulder raakt overspannen

9. Het reeel bestaande Nederlandse boeddhisme gaat, los van dit alles, in 2010 kleinschalig door.

Joop