wie wilt deze boeddhistische boeken?

• Hans

Ik heb de neiging om het met José eens te zijn dat mijn inziens “het boeddhisme” teveel een beroep doet op het intellect en het studievermogen van mensen. Wat nu als je niet begiftigd bent met een studietalent en je toch wilt verdiepen in het boeddhisme? Dat lijkt het me dat je dan een probleem hebt. Natuurlijk, al je je ergens in wilt verdiepen mag je er best moeite voor doen maar als de gebezigde taal (v/d soetra's bijvoorbeeld) ver boven je gegeven vermogens ligt dan wringt er toch wat volgens mij. Het is geen schande als je niet het talent hebt om te studeren. Een goed begin zou zijn als de belangrijkste soetra's eens hertaald zouden worden in een toegankelijker nederlands Nu komt het me voor alsof het boeddhistische pad gesloten blijft voor diegenen die niet begenadigd zijn met een studievermogen. En dat alleen mensen met een denk- en studievermogen op VWO/ Academisch niveau het boeddhistische pad mogen betreden.

In gassho Hans

• Mike

Beste Hans,

Het klopt dat de wijsheden wellicht voor intellectuelen makkelijker te doorgronden zijn.Echter pure intellect is niet het belangrijkste.Maar jouw intentie is pas echt belangrijk.Als je echt iets voor andere wezens en jezelf wilt doen dan is het boeddhisme daar zeer geschikt voor want deze intentie zal steeds meer gevoed worden aangezien je mededogen zal toenemen mede door meditatie.

Laat je niet afschrikken door wijsheden die je niet gelijk begrijpt er zijn vele boeken en door je erin te verdiepen zul je ook steeds makkelijker de termen gaan begrijpen die nu misschien nog vaag en moeilijk zijn.Je kunt ook googlen en wikipedia weet raad!!

Als je als klein kind naar de kleuterklas gaat kun je ook nog niet rekenen schrijven etc.En 5 jaar later denk je ineens hoe kan ik dat nou moeilijk hebben gevonden.Vergelijk jezelf niet met anderen ga je eigen weg in je eigen tempo.

Trouwens er zijn ook veel wijze meneren die wellicht alles weten over de theorie binnen het boeddhisme maar voelen ze ook wat voor hun medewezens.

Even een vraagje hoe ben jij op deze site gekomen?

Groetjes Mike

• lira

Wijsheden zijn wellicht voor intellectuelen makkelijker te doorgronden? Mijn ervaring is dat echte wijsheid, wijsheid die ertoe doet, vaak bij de simpelste mensen te vinden is. En die doorgronden hun wijsheid ook nog.En zijn vaak liefdevollere mensen dan intellectuelen. De atoombom is b.v. door intellectuelen uitgevonden.Toch niet erg wijs. Ik kan zo nog wel even doorgaan maar ben wijs en simpel genoeg om dat niet te doen. Ik vraag me af of al die miljoenen boeddhisten allemaal intellectuelen zijn. Anders zijn ze te simpel om te snappen waar het in hun levensovertuiging om gaat.

• Elise Visser

Hallo ik zou graag 2 boekeb van je willen hebben, als je ze nog hebt.

Ben me in het boeddisme aan het verdiepen, en merk dat het me rust brengt.

• JosévG

Hallo Elise,

ik heb geen Boeddhistische boeken meer.

Het is immers 2012 ;-) Dit bericht plaatste ik in 2009.

met vriendelijke groet,

José

• sam10

ik heb ook geen boeddhistische boeken meer. ‘k heb ze ooit ’s uitgeleend en nooit meer teruggezien….;)

• JosévG

Dat is het risico wat je neemt als je iets uit leent….En als je iets terug wilt gezien het voor jou waardevol is,zijn er gelukkig vele communicatie mogelijkheden :)

• sam10

alles wat er van waarde overblijft is de mogelijkheid om verlicht te raken…

B)-

• JosévG

Klopt inderdaad ;)