boeddhistisch geestelijk verzorger

• Nick

Hallo Allemaal,

Ik zou wel eens een boeddhistisch geestelijk verzorger willen spreken .

Weet iemand ook hoe ik daar mee in contact kan komen.

Gr Nick

• ujukarin

Hoi Nick,

Wat zoek je precies? Specifiek een GV zoals ze ook gevangenen bezoeken? Daarvan zijn er momenteel iets van 3-5, en hoewel ze elk uit een specifieke traditie komen proberen ze de gevangenen/'leerlingen' zoveel mogelijk te helpen met waar die mee bezig zijn. Dus bijv. Caroline Hissink (Tibetaans) zal desgevraagd, met hulp van boekje en zonodig navragen bij de experts, best een Zen-meditatie willen uitleggen.

In dit geval: contact via www.boeddhisme.nl, de GV's worden georganiseerd vanuit de BUN.

Of zoek je gewoon meer algemeen lerare(sse)n verbonden aan een specifiek centrum? Mag ook, dan heb je er inderdaad minstens 56. En allen die ik ken, dat zijn er minstens 40 van de diverse BUN leden, zullen níet zeggen dat zij het ‘enige/ware/beste’ boeddhisme vertegenwoordigen. Dat zou in strijd zijn met de basisprincipes van het boeddhisme. Ze zullen maximaal zeggen, en dat doe ik namens mijn toko ook, dat 'het soort boeddhisme dat ze uitdragen voor henzelf het beste werkt, beter dan die andere varianten, en dat je daarom ook dat uitdraagt naar anderen om hen te helpen'.

In het 2e geval kun je inderdaad enig advies via dit forum krijgen. Electronische media zijn echter een vrij beperkte vorm van kontakt, dus vroeger of later zal het nodig zijn om in persoon of per telefoon verder te kontakten…

Met gevouwen handpalmen,

• Jos Salutary Moonlight de Vries

Boeddhistisch Geestelijk Verzorgers in Nederland anno 2009

Caroline Hissink is sinds 1987 intensief bezig met het Boeddhisme. De beoefening van meditatie is, als een tweede natuur, deel van haar dagelijkse bezigheden. Zij is meditatie instructeur en leraar bij het Shambhala Meditatie Centrum Amsterdam. Zij zet zich ook in als bestuurslid van de Raad voor Levensbeschouwing en Religie.

Meindert van den Heuvel is in 1984 afgestudeerd als klinisch psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam en in 1998 als Gestalttherapeut. Hij begon in 1980 met Zen en studeerde bij verschillende leraren; de Amerikaan Genpo Roshi is nu zijn zenmeester. Hij is als docent verbonden aan het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam.

Jacco van de Velden is sinds 1988 in de automatisering werkzaam geweest. Sinds 1998 verdiept hij zich in de Boeddhistische leer, onder andere door Lam Rim onderricht te volgen van zijn voornaamste leraar, Dagpo Lama Rinpoche, een Tibetaanse lama van de Gelugpa traditie. Hij is redacteur bij Kadam Chöling voor het publiceren van boeken in het Nederlands van zijn leraar.

Daarnaast studeert Jacco op dinsdag- en woensdagavond deeltijd aan de Faculteit Religiewetenschappen – Master opleiding Geestelijke Verzorging aan de Radboud Universiteit Nijmegen. En heeft o.a. les van Prof. Dr. Paul van der Velden, Hoogleraar Aziatische Religies, in het bijzonder Hindoeimse en Boeddhisme.

Informatie o.a. bij:

Caroline Hissink

Tel: 020 - 622 81 20

chissink@planet.nl

www.boeddhisme.nl

• Nick

Hai,

Ik heb al eens een berichtje naar Caroline hissink gestuurd maar zij heeft geen tijd voor mij.

Graag wil ik gewoon eens persoonlijk met een boedhistisch geestelijk verzorger praten net zoals dat met een dominee kan.

Hoop dat jullie snapen wat ik bedoel.

Gr Nick

• ujukarin

Hallo maar weer,

Dat komt dus neer op “Of zoek je gewoon meer algemeen lerare(sse)n verbonden aan een specifiek centrum?”.

Dan lijkt het me voor de hand liggen om eerst via de lijst op www.boeddhisme.nl een centrum te vinden dat je aanstaat, toch? ;-)

Bij ‘mijn’ centrum, dat evt. aanvragen doorzet naar mij en de 15+ collega lerare(sse)n, is de policy dat gesprekjes op de gratis intro-middagen (zeker 5-6 x per jaar) het beste zijn. Als mensen daarna dieper kontakt willen dan kunnen ze op kursus komen en in die context verder praten. Losse gesprekken doen we wel eens maar toch b.v.k. met mensen die ook wat terug bereid zijn te doen, zoals Dana aan het centrum geven. Net zulke regels kan ik me herinneren van mijn tijd bij een Tibetaans centrum, dus lijkt me logisch dat ook bij andere centra iets in die trant geldt. Tijd van GV's/leraren is zelden onbeperkt…

With folded palms,

-Ujukarin>