De BUN-voorzitter spreekt

• Joop Romeijn

De BUN-voorzitter spreekt a.s. zaterdag op de BOS-radio (vanaf drie uur, 747 AM)

Dan krijgen we eindelijk Francisca Boel, de nieuwe BUN-voorzitter te horen. Tijdens de verkiezingscampagne dit voorjaar over het voorzitterschap (ja, er waren ook andere kandidaten) liet ze het vuile werk over aan de toen al demissionaire Varamitra.

Ik ben benieuwd naar de stijl van deze Zen-boeddhiste uit de stal die al meer bestuurders heeft opgeleverd en binnengehaald. En naar haar beleid natuurlijk; wordt het wat minder haagse bluf? Een paar vragen waarvan ik hoop dat er antwoord op komt.

Welke rol heeft de BUN achter de schermen gespeeld bij het bezoek van de Dalai Lama, was er niet iets met de Shugden-aanhangers?

Welke universiteit wordt de opleiding boeddhistisch geestelijk verzorger gegund en wie wordt de eerste hoogleraar in dit vak?

Hoeveel aanhangers hebben nu de boeddhisten-polis van Achmea en is daarmee het doel van 10% van de BUN-aanhang bereikt?

Wordt de Tibetaans-boeddhistische basisschool (Mandalaschool) in haar voorzittersperiode geopend?

Komen er weer Change Your Mind Days in die periode?

Heeft zij de aanvraag voor radio en tv voor de periode 2010-2015, uit te voeren door de BOS, al ingediend? En namens hoeveel boeddhisten is dat: de echte aanhang of de mythische 250.000 boeddhisten die Nederland zou tellen?

Welke boeddhistische business activiteiten gaat de BUN ondernemen in deze economisch barre tijden?

En tenslotte: wil de BUN echt niets meer te maken hebben met ongeorganiseerde boeddhisten?

Ik ben benieuwd

Joop

• Jos

Ha Joop!

Ik heb in ieder geval 1 antwoord op je vraag wie de eerste (nieuwe) hoogleraar in Boeddhisme is geworden: nl. Dr. Paul van der Velden, is een kleine twee weken geleden feestelijk benoemd tot Professor Aziatische Religies, in het bijzonder Hindoeisme en Boeddhisme, aan de Faculteit Religie Wetenschappen te Radboud Universiteit Nijmegen. Prachtige euridite man met veel humor en kennis. En bovenal niet te vergeten, de man heeft er zijn levenswerk van gemaakt. Is reeds vanaf zijn 17 jaar (inmiddels 50 jaar) deze stromingen gaan bestuderen in o.a Europa en India enige tijd zelf! Hij kent zo'n beetje alle Aziatische talen en heeft jarenlang o.a. onder weilen Prof. Ria Kloppenborg gestudeerd en van haar heel veel geleerd. Ik heb 1,5 jaar college's bij Paul van der Velden mogen volgen en dat was altijd smullen! :-)

Een echte aanrader om met 2 benen op de grond te vernemen wat mensen (c.q. boeddhisten) in de loop der 2500 jaar hebben beleden en hoe zij in Azie leven (geheel verschillend van het Westerse Boeddhisme!!!) en hoe nu de Dhamma leer vele nieuwe gezichten aanneemt in het Westen de laatste 50 jaar, in het bijzonder de laatste 20 jaar!

Welnu, genoeg geschreven hierover op den eerste Kerstdag notabene. Waarop een andere heiland zijn verjaardag viert :-)

H. Groet! Jos

• Joop

Beste Jos

Hartelijk dank voor je vriendelijke woorden in dit bericht, en in een ander bericht van eergisteren.

Eigenlijk teveel eer.

Goed van je dat je het beoefenen van het boeddhisme breder ziet dan het geven van Zen-cursussen

Ik beschouw mezelf tegenwoordig minder als een geëngageerd boeddhist omdat ik daar feitelijk niet meer zo veel aan doe. Maar wel als “critisch boeddhist” zoals beschreven (overwegend door japanse boeddhisten tevens boedhologen) in “Pruning the Bodh Tree”

(zie www.nanzan-u.ac.jp/SHUBUNKEN/publications/nlarc/pdf/Pruning%20the%20bodhi%20tree/Pruning%20the%20bodhi%20tree%20contents.pdf

Als je met je muis op de tekst van een hoofdstuk gaat staan, kan je elk hfst ook downloaden)

Dat brengt me bij Paul van der Velden. Ik heb veel (goeds) van hem gehoord en ook wel iets gelezen maar ken hem niet.

Het zou goed zijn als er eens een bijeenkomst kwam met hem (en anderen) als spreker over het reeel bestaande Nederlandse boeddhisme, ik heb begrepen dat hij critische uitspraken niet schuwt. Wie gaat dat organiseren ?

Hij is echter niet de hoogleraar boeddhistische geestelijke verzorging waar ik op doelde, het is (voor mij) nog niet duidelijk bij welke universiteit die gaat komen, ik krijg de indruk dat de V.U. het meeste kans maakt maar zeker is dat (zover ik weet) nog lang niet.

Oh ja, over de BUN-voorzitter die sprak, afgelopen juni. Ze zei niet zoveel en ook niet steeds de hele waarheid.

De BUN en de BOS - en ik ook wel - zijn deze week in gespannen afwachting wat het Commissariaat voor de Media gaat besluiten over de Zendtijdaanvraag voor de periode 2010-2015: krijgt de BOS uitbreiding of juist minder of geen zendtijd? Komt volgende week vast wel in de krant

En inderdaad: de BUN wil echt niets meer te maken hebben met ongeorganiseerde boeddhisten, behalve dan hun geclaimde aantal als consument en om publieke middelen te verwerven.

Maar met het onderwerp BUN wil ik in 2010 niet meer te maken hebben: is alleen maar onheilzaam

Ik wens je een niet-voorspoedig maar langzaam 2010 toe

Joop