=12.8pxDanaPresent via mail129.suw14.mcdlv.net 12:51 (2 uur geleden)

 
aan mij
     Naar binnen kijkenView this email in your browser
=24px‘Naar binnen kijken’
  • Naikan-vragen voor Moederdag

  • ‘Groet vanuit het Hart’

  • Korting op alle Jizo’s

  • Kans op een cadeau van DanaPresent

=18pxVragen voor Moederdag

Bij ons thuis werd er geen Moederdag gevierd. Mijn ouders vonden het een uit Amerika overgewaaid commercieel gedoe. Ze vonden dat het niets te maken heeft met waardering en liefde voor je moeder, maar dat het enkel de kas vult van de bloemist, de drogist en de juwelier.

Misschien is dit wel de reden waarom ik het ieder jaar weer lastig vind om cadeautjes van DanaPresent te promoten voor Moederdag. Naast het promoten van de webshop geef ik je daarom graag drie vragen voor Moederdag. Het zijn Naikan-vragen* waarmee je zelf aan de slag kan gaan. Zij geven je een andere kijk op de relatie die je hebt (gehad) met je moeder of degene die voor jou als een moeder gezorgd heeft. In een trainingsweekend boeddhistische psychologie, ‘Other-Centred Approach’ kreeg ik voor het eerst de Naikan-vragen. Vanaf het werken met deze vragen, ben ik mijn moeder anders gaan zien, haar meer gaan waarderen. Dankbaar te zijn voor alles wat zij voor mij gedaan heeft.

De drie Naikan-vragen zijn:

  • Wat heeft je moeder voor jou gedaan

  • Wat heb jij voor haar gedaan

  • Welke problemen en moeilijkheden heb jij veroorzaakt 

De vragen zijn simpel, maar niet gemakkelijk te beantwoorden. Neem er de tijd voor en beantwoord de vragen op een rustige plek waar je niet gestoord kan worden. Je kan de vragen per periode van je leven gaan beantwoorden: als baby en peuter, als kleuter en basisschoolleerling, als puber, als adolescent, als volwassene.

Ik raad je aan om het meeste tijd te besteden aan de laatste vraag. Misschien roept deze vraag weerstand  op en krijg je de neiging te psychologiseren, te verklaren, jezelf te verontschuldigen of je te rechtvaardigen.  Hou het bij feiten, benoem het dagelijkse en niet  je gevoelens. Wees dus zo concreet mogelijk bij het beantwoorden van de drie vragen.

Bijvoorbeeld:

  • Ze heeft mij 6 maanden, dag en nacht borstvoeding gegeven

  • Ze legde de eerste 3 maanden warme kruiken in mijn wieg

  • Ze zong vaak liedjes voor mij

  •  

=12px*De vertaling van het Japanse woord Naikan is ‘naar binnen kijken’. De Naikan-vragen kan je over iedereen stellen. Het is een prachtige en krachtige methode van zelfreflectie.  Een paar verschillen tussen de traditionele psychologie en Naikan zijn:

Naikan richt zich op feiten en niet op gevoelens. Je onderzoekt hoe je gesteund werd en er voor je gezorgd werd en niet hoe je gekwetst werd in het verleden. In Naikan neem  je de verantwoordelijk voor je gedrag en beschuldigt niet de ander voor jouw problemen. Je werkt aan het leren waarderen van het Leven.

Naikan is oorspronkelijk ontwikkeld door Ishin Yoshimoto (1916-1988) en het heeft zijn wortels in het Zuivere Land boeddhisme.

Meer informatie over Naikan kan je o.a. vinden in het boek ‘Naikan, Gratitude, Grace, and the Japanese Art of Self-Reflection’ geschreven door Gregg Kreck. In Nederland is Naikan nog niet zo bekend. Graag vertel ik je meer over Naikan. Neem voor vragen of een persoonlijk gesprek contact met mij op.

=24px‘Groet vanuit het Hart’

Vorig jaar kreeg ik van allebei mijn dochters een hele lieve kaart voor Moederdag. Dit vond ik heel erg fijn.

Na het uitwerken van de Naikan-vragen kan je een kaart of een brief aan je moeder te schrijven.

Graag geef ik je bestelling de wenskaart ‘Groet vanuit het Hart’ cadeau.

=24pxJizo’s voor Moederdag

Jizo’s vind ik heel goed passen bij Moederdag, vooral de Jizo met wenssteen. 

Daarom krijg je voor Moederdag 15% korting op alle Jizo’s. Je kan ze snel in de webshop vinden door op onderstaande tekst te klikken.

Kortingscode

De kortingscode voor 15% korting is geldig tot Moederdag voor alle Jizo’s en de Jizo-wenskaarten. Wacht niet te lang met bestellen. Aanstaande zondag is het al Moederdag.

Vul de code Moederdag2017  in aan het eind van je bestelling.

 

Maak kans op

In Mei maak je kans op een DanaPresentje, een cadeau van DanaPresent. Dit keer is het de placemat met de Soetra voor de maaltijd ter waarde van 12,50 euro cadeau.

Je doet automatisch mee, je hoeft er niets voor te doen. De liefste ‘notaris’ zal mij met veel plezier helpen bij het bepalen aan wie ik de placemat mag geven. Ik neem in Juni contact op met de winnaar.

De winnaars van de mala-armbandjes zijn:

De nummers  31 en 59 van de lijst zijn getrokken. Dit zijn de nummers van Boweevil (dit is het bedrijf waar ik alle organic stoffen voor DanaPresent koop) en Robert de Groodt. Zij krijgen ieder een mala-armbandje van kralen van edelsteen naar keuze. Volgende week stuur ik de mala-armbandjes op.

Ik wens je een liefdevolle Moederdag en veel succes bij het uitwerken van de Naikan-vragen.

Ps. Dit is mijn eerste Nieuwsbrief met een oefening boeddhistische psychologie. Het lijkt nu meer op een blog dan een nieuwsbrief. Wat vind je daar van?

 

 Hier vind je ons op Facebook? Copyright © 2017 DanaPresent, the Art of Giving, All rights reserved.

Je ontvangt deze mail van DanaPresentPost omdat je je via de webshop of via onze Facebookpagina hebt aangemeld.

Our mailing address is:DanaPresent, the Art of Givingds. Pasmastraat 18Bunnik, Utrecht 3981 CXNetherlands

Add us to your address book

Want to change how you receive these emails?

You can update your preferences or unsubscribe from this list