Is de SP een boeddhistische partij?31 oktober 2014       De Nachtgast met Arjo Klamer

Is de SP een boeddhistische partij?

Arjo Klamer, wethouder in Hilversum, heeft een duidelijk antwoord op die vraag. “Volgens mij draait het bij de SP om compassie”

De politicus en cultureel econoom staat in de vroege uren van 4 op 5 november centraal in het BOS-radioprogramma 'De Nachtgast'. Klamer praat met presentatrice Marlous Lazal onder andere over zijn periode in een Amerikaanse boeddhistische gemeenschap.

Klamer: “Daar voerde ik veel gesprekken met een Tibetaans boeddhistische monnik. Van hem heb ik de term ‘stevige liefde’ geleerd. Geen medelijden, maar wel compassie. En dat is precies wat ik voel als ik bijvoorbeeld met de daklozen van Hilversum in gesprek ben.”

Op dit moment werkt Klamer aan een nieuw Engelstalig boek dat de titel ‘Doing the right thing’ krijgt en dit najaar verschijnt. Daarin betoogt hij dat we in onze maatschappij te veel uitgaan van financiële waarden. Dat terwijl sociale en culturele waarden eigenlijk voorop zouden moeten staan.

Klamer verwierf eerder bekendheid als hoogleraar door zijn verzet tegen de komst van de euro en de Europese grondwet. Verder is hij voorzitter van de Stichting Filosofie Oost-West.

'De Nachtgast' van de Boeddhistische Omroep wordt in de nacht van 4 op 5 november vanaf middernacht uitgezonden op NPO Radio 5. In het programma staat wekelijks één gast centraal.​

Lees meer op de website