Opleiding tot meditatie docent(e)

  • Tantra-Lotus

    In maart start bij Reiki- en Tantra-Lotus in Breda een 2 jarige opleiding tot meditatieleraar.

    In deze opleiding komen 3 grote meditatiesystemen en enkele kleinere technieken aan bod:

    1: Vipassana meditatie

    Dit is de oorspronkelijke meditatietechniek ontwikkeld door Gautama de Boeddha. Door deze meditatietechniek te beoefenen heeft hij zijn verlichting bereikt. Een volledige beschrijving van deze techniek is opgetekend door zijn neef Ananda in de Maha Satipatthana Sutta.

    Deze meditatie gaat uit van het neutraal observeren van de gewaarwordingen in het lichaam.

    2: Tantristische ademhalingsoefeningen

    Een andere meditatievorm is zijn de Tantristische ademhalingstechnieken. In kleine variaties komt deze techniek voor in het Boeddhisme, Hindoeïsme, Jaïnisme, TM en Zen.

    Deze meditatie gaat uit van de mogelijkheid tot transformatie van energie.

    3: Contemplatie

    Contemplatie is het creëren/visualiseren van een situatie en deze vervolgens vanuit de meditatie benaderen.

    Naast deze 3 grote meditatiesystemen leer je binnen de opleiding ook meerdere meditaties die je in 1 of enkele meditatie sessie kunt beoefenen. Deze zijn:

    * de regenboogmeditatie

    * Chakra meditaties

    * Koans technieken

    * Tonglen

    * Mantra meditatie

    * Guru yoga

    * geleide meditatie

    * Hart meditatie

    * Metta meditatie

    Aan het einde van de opleiding kan:

    * de student kan aan het einde van de opleiding bovenstaande meditaties geven en verzorgen.

    * de student begrijpt de achterliggende filosofie en esoterie (Dharma)

    * de student kan dit inzichtelijk maken naar anderen toe

    * de student is zelf door een proces van inzicht en wijsheid gegaan.

    De opleiding:

    ** meer informatie is hier te vinden. De meest gestelde vragen over deze opleiding

    ** de opleiding zal minimaal 2 jaar in beslag nemen

    ** de kosten bedragen 1.800 euro. Dit is inclusief cursusmateriaal, boeken, lunch en drinken, exclusief retraite (facultatief). Van de 1.800 euro kan je tussen de 350 en de 700 euro terugkrijgen van de belasting.

    ** de opleiding wordt gegeven bij Reiki-Lotus in Breda, docent is Ivar mol, bijgestaan door stagiaires.

    ** Het rooster gaan we met de groep vastleggen. De periodiek zal zijn:

    - 1 dag per 2 weken en soms

    - 1 weekend per maand

    - daarnaast 1 avond per week( facultatief)

    - 11 daagse retraite in Frankrijk (facultatief).

    ** de opleidingsgroep zal uit minimaal 4 en maximaal 10 personen bestaan inclusief docent.

    ** aanmelden kan middens het inschrijfformulier. Mailen kan op info@reiki-lotus.com.

    Met vriendelijke groet,

    Namaste-ji..

    Maaike Dermonde

  • Joop

    Beste Maaike, Ivar en anderen,

    Wat dit initiatief in ieder bewijst dat mediteren nog steeds als een groeisector wordt gezien of kan worden gezien

    De kwaliteit van Ivar als opleider kan ik niet beoordelen.

    Het probleem is dat in Nederland (maar ook elders) geen enkele onafhankelijke certificering van docenten-opleidingen en/of van meditatie-docenten oftewel leraren is.

    Er is geen instantie die kaf en koren kan onderscheiden, die bv (en dat is misschien wel nodig) een zwarte lijst van knoeiers kan opstellen; een instantie waar individuele meditatoren klachten kunnen indienen etc. Maar die ook objectieve informatie over opleidingen en scholen kan geven.

    In Azië, waar de meeste meditatie-vormen hun oorsprong hebben, was err een soort borging door de organisatievorm van sangha's als onderdeel van de diverse (boeddhistische) tradities en door de individuele leraar van de leraar - leraar - leerling relaties binnen de context van een sangha. Dat ontbreekt hier.

    Daarom beschouw ik, hoe integer Ivar en Reiki-Lotus ook mogen zijn, dit initiatief als een vorm van wildgroei waarbij ik m'n bedenkingen heb.

    Joop

    al jaren lang vipassana-beoefenaar maar nog niet verlicht

  • Tantra-Lotus

    Dag Joop, ik kan je redernatie helemaal volgen en eigenlijk ben ik het ook met je eens.

    Hoewel dezelfde wildgroei ook in ‘het oosten’ plaatsvindt en zelfs erkende mensen als Sai Baba, Osho (), Sogyal Rinpoche of Sri Aurobindo () grote kritiek en twijfels ervaren.

    Er is geen certificatie en die is eigenlijk ook niet mogelijk, waarop wil je toetsen?

    Mensen als Jan-Willem van de Wetering (), Frits Koster of Ivar Mol hebben hun opleiding in het oosten genoten, laat dat enige zekerheid zijn. Voorts raad ik altijd aan om eerst een paar keer een meditatieavond mee te lopen om te ervaren. Naast kennis moet het aanvoelen ook aanwezig zijn en dat ervaar je alleen zelf.

    Namaste-ji,

    Maaike

  • Joop

    Hallo Maaike

    Bedankt voor je reactie.

    Dat zoiets als certificatie moeilijk is, denk ik ook. Maar waarom zou iets in die richting niet mogelijk zijn? Het kan ook met restaurants.

    Ik beschouw mezelf niet als deskundig maar er zijn mensen die zoiets op gang kunnen brengen.

    In ieder geval zouden de opleiders van meditatieleraren en de organsaties die er zijn, eens de koppen bij elkaar kunnen steken.

    Er is bv de Stichting Inzicht Meditatie (SIM) waarbij veel lokale vipassana-groepen zijn aangesloten

    Er is ZenNL met als senior leraar Rients Rikskes waar ook de moderator van deze Prikpagina bij hoort

    Er is de mindfulness-opleiding die in Nijmegen is begonnen

    Dat een aantal mensen die je noemde, hun opleiding in Azië hebben genoten is op zich helemaal geen garantie dat er geen knoeiers op de meditatie-markt zijn of kunnen komen

    Natuurlijk kan een individuele meditatie-geinteresseerde proberen ´aan te voelen´of een docent in orde is maar eerlijk gezegd vraag je dan te veel van het beoordelingsvermogen van een individuele beginner.

    Veel succes

    Joop