Boeddhisme "Big bisnis!!!

  • c.hollander@upcmail.nl

    Waarom is het zo duur om een eenvoudige cursus of training te volgen voor een beginneling zoals ik?

    Ik moet noodgedwongen al jaren van een minimum leven en krijg door mijn leeftijd nergens meer een baan.

    Ik wil me verdiepen in meditatie en de Boeddhistische leer, maar kan echt al die dure bijeenkomsten niet betalen.

    Weet iemand voor mij een goedkope manier, ik woon in Rotterdam.

    Ik heb het idee dat het Big Bisnis aan het worden is bij veel leraren.

  • ujukarin

    Hoi maar weer,

    Zo duur hoeft het écht niet te zijn hoor. I.h.a. organiseren groepen 2 soorten aktiviteiten: met formele les door (bevoegd) lera(a)r(es) of ‘horizontaal’ waarbij de meer ervaren groepsleden meditatie-instruktie geven. De formele les kan wel eens wat prijziger zijn ja, soms krijgen die docenten/s meer dan onkostenvergoeding en het kan ook hun fulltime baan geworden zijn. Al dan niet ‘terecht’ / ethisch, moeilijk over anderen oordelen. Maar de horizontale groep rekent echt alleen kosten voor zaaltje en thee/koffie, ruim onder de 10 euro per avond. Heb even op www.boeddhisme.nl gekeken naar twee voorbeeld-groepen in jouw stad: ‘Sangha Rotterdam’ (Thich Nhat Hanh) rekent 6.25 per avond en Vipassana (SIM) 6 euro per avond.

    Komt ongeveer overeen met wat wij in Amsterdam ‘rekenen’, formele kursussen (overigens ook geheel onbetaalde docenten maar wel syllabus enzo) iets van 12 per avond en voor de groepsavonden richtbedrag dana van 5+ euro per avond.

    Dus ik zou zeggen: ga eens snuffelen in je eigen stad, ook voor jouw budget kan het best!

    With folded palms,

    -Ujukarin>

  • jan

    Hier kun je veel (gratis) vinden over Booeddhisme.

    http://www.sleuteltotinzicht.nl/ta.htm

    Succes!

    Jan

  • Joop

    Hallo c.hollander (of hoe je dan ook aangesproken wilt worden)

    Je constatering dat boeddhisme bif business aan het worden is, deel ik

    Alleen: tien euro voor een avond is qua kosten (zaalhuur, resikosten voor de leraar) op zich echt niet veel, al is het dan wel voor voor jou

    Je zou verder kunnen gaan in je analyse hoe en waarom boeddhisme business aan het worden is, d.w.z. een bron van inkomsten, ja zelfs verrijking van sommigen.

    Het boek “Spiritualiteit in de uitverkoopDe stille overname van de religie”door Carette en King zou daarbij kunnen helpen, het is allen uitverkocht maar een openbare bibliotheek heft het vast wel. Hieronder een samenvatting

    Verder hebben er in kranten het laatste jaar een aantal bruikbare artikelen over dit proces van commercialisering gestaan

    Bv dat in de NRC dat ik op deze Prikpagina heb gezet met als titel “De natte vinger van de Boeddha” (een rare titel, daar niet van)

    Of http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/dossiers/article2074220.ece/Boeddhisten_nog_recht_in_de_leer_.html

    Of http://www.trouw.nl/krantenarchief/2009/04/17/2732380/Ieder_zijn_eigen___BOEDDHA.html

    Ik vind trouwens niet dat elk beetje helpt, dat het kopen van een boeddhabeeld op zich zinvol is.

    Als de beoefening er niet aan gekoppled is, als het niet ook gaat om het lijden en het beeindigen van het lijden, dan is het alleen maar buitenkant

    Veel succes op je boeddhistische pad

    Joop

    Samenvatting van ‘Spiritualiteit in de uitverkoop’

    Van aromatherapie-kaarsen tot feng shui-adviezen en yogaweekenden. Spiritualiteit is big business, het nieuwe opium voor het volk. Vaak wordt gedaan alsof spiritualiteit een soort tegengif is tegen het materialisme en neo-liberalisme. Maar het tegendeel het geval.

    Met spiritualiteit wordt niet alleen veel geld verdiend. Ze wordt ook ingezet om de aandacht af te leiden van sociale problemen. Want wat is er bijvoorbeeld makkelijker voor een groot bedrijf, de omstandigheden van de werknemers verbeteren, of hun een ontspanningscursus aanbieden, waardoor ze minder last hebben van werkstress? Toch kunt u volgens de auteurs met bepaalde vormen van spiritualiteit ook weerstand bieden tegen de excessen van het neoliberalisme.

    Inhoudsopgave

    Verantwoording

    Inleiding: Spiritualiteit en de rebranding van religie

    Vraagtekens bij de moderne spiritualiteit

    Cultuur als netwerk: sociale patronen en gedachtecontrole

    De twee fasen van de privatisering van de religie

    Een typologie van spiritualiteiten m.b.t. het kapitalisme

    Opzet van dit boek

    1. Een korte geschiedenis van spiritualiteit

    Historische fundering van het moderne begrip ‘spiritualiteit’

    De opkomst van het moderne begrip ‘spiritualiteit’

    Spiritualiteit en de privatisering van de religie

    Het ontstaan van kapitalistische spiritualiteit

    Veelvoudige betekenissen: de sprong in het neoliberale konijnenhol

    2. Westerse psychologie en de politiek van de spiritualiteit

    De psychologisering van de westerse wereld

    Humanistische psychologie en de privatisering van spiritualiteit

    Populaire psychologie en kapitalistische spiritualiteit

    3. Spiritualiteit en de privatisering van Aziatische wijsheidstradities

    Taoïstisch individualisme voor een consumentenmaatschappij

    Boeddhistische wijsheid en new-age-individualisme

    Yoga en het Westen: gevangen in de Cartesiaanse val

    Conclusie

    4. Uitverkoop van de ziel: De spiritualiteitsbusiness

    Kapitalistische en reformistische spiritualiteit: een belangrijk onderscheid

    Neoliberalisme en het managen van werknemers - een spirituele gids

    De ‘nieuwe’ marktideologie en de vermerking van spiritualiteit

    Ondernemingsreligie: geld maken uit concepten

    Religieonderricht en de ondernemingsuniversiteit

    Conclusie: Spiritualiteit en verzet

    Kapitalisme - de nieuwe wereldwijde religie?

    Spiritualiteit en kapitalisme: verzet is niet zinloos