Onthechting in het boeddhisme

  • Inge Dingehouts

    Hallo allemaal,

    Ik had een vraagje. Zelf ben ik niet boeddhist, maar ik moet een werkstuk maken over het boeddhisme.

    Ik vroeg me af wat onthechting precies inhoud, en hoe jullie dit in de pratijk uitvoeren.

    Groetjes, Inge

  • Ujukarin

    Hoi Inge,

    Een fraaie samenvatting vind ik de frase

    "Voorkeuren hebben is stilstaan bij genoegen

    Afkeer hebben is stilstaan bij pijn,

    Dus leef en beslis in het NU…."

    Ik doe er m'n best in…

    With folded palm,

  • mike1

    Beste Inge,

    Ik neem aan dat je weet wat gehechtheid is.Dit is namelijk wel even belangrijk als je onthechting wilt begrijpen.

    Ik zal een bijvoorbeeld noemen:Stel je bent zeer gehecht aan een van je dierbaren(familie,vrienden,huisdieren of gewoon iets alledaags zoals aan je spelcomputer je favoriete boek of soapprogramma)Deze gehechtheid zorgt ervoor dat je je prettig voelt bij datgene waaraan je gehecht bent.Dit zorgt dus voor een positieve beleving.

    Echter als deze gehechtheid wegvalt door ziekte,dood, einde soapprogramma,spelcomputer is kapot of je boek is uit dan ervaar je dit als negatief.Met andere woorden door gehecht tezijn aan iets wordt je gemoedstoestand(positief/negatief)afhankelijk van datgene waaraan je je hecht.

    De onthechting in de praktijk toepassen komt er op neer dat je zeker geniet van het moment dat je deze positieve beleving ervaart maar wel terdege beseft dat deze beleving ook weer eindigt waardoor je minder negativiteit zult ervaren als iets eindigt.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt Inge!

    Veel succes en schroom niet om je in het boedhisme te verdiepen het zal je leven verrijken:)

    Mike

  • wouterb

    je bent lelijk

  • Inge Dingehouts

    Hardstikke bedankt voor je antwoord! Ik heb er zeker te weten veel aan.

    Tot atman!

    XX Inge