View this email in your browser

Lente! ruimte voor groei.Overdag geniet ik buiten van het heerlijke weer en ‘s avonds kruip ik achter de computer om de Nieuwsbrief te schrijven. Het is al weer een tijdje geleden dat ik je DanaPresent-Post stuurde. Er is inmiddels veel gebeurd. Ik ging op pad en vond voor jou mooi aardewerk, meditatiebankjes en omslagdoeken.  

In deze Nieuwsbrief vind je daar meer informatie en over:

. Jubileum van Stichting Vajra op 26 mei

. Het weekend boeddhistische psychologie op 2 & 3 juni

. De kortingscode

. Maak kans op …..

Aardewerk, vorm door ruimte 

Graag maak ik Ruimte voor prachtig boeddhistisch aardewerk van Dorje Pottery. In het werk van Dorje* is Ruimte essentieel en de basis voor zijn inspiratie. Pottenbakken vereist een direct omgaan met de elementen aarde, water, lucht en vuur. Om de aarde-de klei- vorm te geven wordt er water toegevoegd, daarna moet het drogen aan de lucht alvorens het gebakken kan worden door middel van hitte - vuur.

Maar voor Dorje gaat het werken met de elementen verder dan dat. Vooral het minder bekende 5e element “Ruimte” noemt hij zijn basis inspiratie. “Ruimte is er vanaf het begin ” - zegt hij - "zonder ruimte kan er geen enkele vorm ontstaan.

Voor Danapresent ben ik naar Dorje Pottery in Middelie geweest en heb aardewerk  meegekregen o.a. olielampjes, waxinelichtjes,  theekommetjes. Het meeste aardewerk kan je alleen via de mail bestellen: info@danapresent.comDe verzendkosten zijn nogal hoog in verhouding met de prijs voor het aardewerk.Daarom raad ik je aan om meerdere artikelen tegelijk te bestellen of bij mij langskomen in Houten. In mijn atelier heb ik nog meer aardewerk staan dan dat ik je hier kan laten zien.

Het kleinere aardewerk is wel te koop via de webshop van DanaPresent, zoals de Mantra-tolletjes, hangertjes en kleine Boeddhabeeldjes.

Mantra-tolletje: 14,00*

Hangertje, voetafdruk van de Boeddha: 10,00*

Klein Boeddhabeeldje: 10,00*

*incl. verzendkosten in Nederland

Alleen via de mailinfo@danapresent.com?subject=keramiek te bestellen en exclusief verzendkosten zijn:

Hangertje, Lotus: 7,00

Waxinelichtje ca. 3 cm hoog: 7,00

Waxinelichtje ca. 4 cm hoog: 12,00

Waxinelichtje ca. 4 cm en 5 cm hoog met gouden geglazuurde rand: 15,00

Olielampje groen, 7.5 hoog: 20,00

Olielampje, bruin, 7 cm hoog: 15,00

Olielampje blauw, 8 cm hoog: 35,00

Tempeltje ‘Heartcave’ terracotta, 8.5 cm hoog: 35,00

Groene Emoto theekommetje, met daarin de woorden: Gratitude & Love

per stuk 10,00

Bruine Emoto theekommetje, met daarin de woorden: Gratitude & Love

per stuk 10,00

Blauw theekommetje met deksel: 14,00

Groen theekommetje met deksel: 14,00

Waterfles, hoogte 17 cm: 45,00

Handoventje ‘Goma-iri’ o.a. voor sesamzaadjes: 14,00

De verzendkosten voor bovenstaand keramiek is 7,00 in Nederland en 10,00 naar België (t/m 2 kg)

 

*Dorje heeft als autodidact alles wat hij weet van pottenbakken geleerd door eigen ervaring. Het creëren van een pot begint voor hem bij het bereiden van de klei. De met EM gefermenteerde klei wordt door Dorje met de hand gekneed - gesneden - geopend en opnieuw gekneed tot het de juiste structuur heeft.  Vooral het minder bekende 5e element “Ruimte” noemt hij zijn basis inspiratie. “Ruimte is er vanaf het begin ” - zegt hij - “zonder ruimte kan er geen enkele vorm ontstaan. ” Door middel van zijn werk onderzoekt hij het 5e element Ruimte door bij het vormen van potten bewust om te gaan met de inhoud. “Leegte - ruimte-  bepaalt de vorm, de binnenvorm is daarom primair wanneer je die goed volgt ontstaat de buitenvorm vanzelf. ” Dorje's interesse in de elementen en specifiek het 5e element is zowel wetenschappelijk als spiritueel en heeft alles te maken met zijn diepe connectie met ayurveda , de Japanse en Tibetaanse cultuur en het Tibetaans Boeddhisme.

Zijn manier van werken en zijn expertise  leidde in 2008 tot een uitnodiging om in Bhutan les te komen  geven en daar de allereerste pottenbakkers werkplaats op te zetten.

Net als ademen en mediteren is potten draaien/bakken voor Dorje een directe levensbehoefte en deel van wie hij is. Vandaar zijn oorspronkelijk en unieke werk dat warmte diepte en schoonheid belichaamd

 

Meditatiebankjes met bijpassende kussentjes

Ook ben ik op bezoek geweest bij Henk Tennekes van Stichting Keti Utuli. Henk maakt hele mooie, stevige inklapbare meditatiebankjes van gerecycled hout. Daarbij maakt hij ook bijpassende kussentjes. Van de opbrengst worden kinderen in een lepradorp in Afrika ondersteund zodat zij naar school kunnen gaan.

Via mij kan je een meditatiebankjes met bijpassende kussentje bestellen. De bankjes komen niet op de webshop van DanaPresent, maar kunnen rechtstreeks bij mij besteld worden via de mail: info@danapresent.com

Een vurenhouten meditatiebankje kost 27,50 excl. verzendkosten, het bijpassend kussentje kost 15,00 excl. verzendkosten. Wanneer je het bankje en het kussentje samen bestelt zijn de verzendkosten 7,00 in Nederland, voor België 10,00.  Je kan, om verzendkosten te besparen bij mij langskomen in Houten.

Het is ook mogelijk bankjes te bestellen van duurder houtsoort, zoals van iepen of beuken hout. Deze bankjes kosten 36,00 excl. verzendkosten. Deze heb ik niet meer op voorraad, maar kan ik voor je bestellen.

Tibetaanse meditatie omslagdoeken

Bij Henk Tennekes heb ik ook meditatie omslagdoeken gekocht. Ze zijn gemaakt van yakwol en katoen. Ik vind ze erg mooi, intens van kleur en heerlijk warm en zacht. Ik heb er dan ook een paar voor mezelf gekocht en een deel heb ik inmiddels verkocht via Facebook. Er zijn nog een grijze, blauwe, turquoise,  rode en rood-oranje gestreepte omslagdoeken te koop.  

Afmetingen:

80×180 cm kost €27,50 excl. verzendkosten

110x 230 cm kost €37,50 excl. verzendkosten

De opbrengst van de omslagdoeken gaat ook naar Stichting Keti Utuli

Je kan via de mail een omslagdoek bij mij te bestellen: info@danapresent.com. Vraag dan ook om een foto van de omslagdoek.

De verkoop door DanaPresent voor Stichting Keti Utuli is eenmalig en OP=OP

 

Het jubileum van Stichting Vajra

DanaPresent gaat t.b.v. Stichting Vajra artikelen verkopen tijdens het feestelijk 20 jarig jubileum op 26 Mei in Olst.  Ik hoop dat je langskomt en DanaPresentjes koopt en zo bijdraagt aan Stichting Vajra.

Je kan ook meedoen aan de sponsorloop en op andere wijze Stichting Vajra ondersteunen.  Meer informatie op: www.vajra.nl/jubileum 

 

Trainingsweekend Boeddhistische Psychologie

Het weekend boeddhistische psychologie is verplaatst naar 2 & 3 juni. Je kan je nog aanmelden via de webshop of via de mail:  info@danapresent.com

Wacht niet te lang, er zijn enkele plaatsen vrijgekomen. 

Het thema voor het trainingsweekend Boeddhistische Psychologie op 2 & 3 juni is Dukkha, Trauma and Distress*

Uitgebreide informatie over het trainingsweekend is te vinden op de webshop.  Je kan natuurlijk ook met mij contact opnemen.

*Buddhist teaching suggests that our relationship to affliction, dukkha, frequently causes us compounded suffering and misery. It is our fear of dukkha which leads us to build up psychological defences which are the habit energies driving our lives. As a result we tend to withdraw from experience and disconnect from others. Mindfulness was a significant aspect of the Buddha’s prescription for facing affliction. In the modern setting, mindfulness practices are commonly used to help people suffering from stress, anxiety and depression. Such people often have a history of painful life events, including sometimes major trauma or ongoing abuse. On this weekend we will explore the way that trauma, abuse and distress impact on people’s psychology, and will look at ways in which we can listen effectively and supportively when people are experiencing distress. 

 

10 % korting met Kortingscode en bij iedere bestelling een klein cadeautje, een DanaPresentje

Om te vieren dat het Lente is geef ik je 10% ! op bijna alle producten in de webshop (uitgezonderd zijn de boeken, het keramiek en het trainingsweekend)  een klein cadeautje, een DanaPresentje. Vul daarvoor aan het eind van je bestelling de kortingscode in: Hoefbladhof

Deze code is geldig tot 1 mei 2018

 

Maak kans op

Als lezer van DanaPresentPost, de Nieuwsbrief maak je in April kans op het nieuwe hoesje, een phonecase van wolvilt voor je smartphone met daarop de afbeelding van de 3 aapjes, ‘See no Evil, Hear no Evil, Speak no Evil’ t.w.v. 15,00 euro

Je doet automatisch mee, je hoeft er niets voor te doen.  Ik neem contact op met de winnaar om de maat van de smartphone te vragen.

De winnaar van de kleine Jizo is:

De kleinste notaris heeft een nummer getrokken van een van de lezers van DanaPresentPost, onze Nieuwsbrief. Gefeliciteerd Jeaan,  je hebt een kleine Jizo gewonnen en je mag kiezen tussen de PelgrimJizo, de Jizo met een wenssteen of de Jizo met een knuffeldoekje.